Valutaväxling nere på Suvarnabhumi.

 
Gjorde man inte så, förr i tiden, att man hämtade ut en bankväxel och betalade med den när man köpte någon dyrare kapitalvara? Tryggt och säkert! ;)
Javisst var det så. Det har blivit några sådana genom åren men det var längesen. Undrar just om man kan få en sådan i Sverige numera, tvivlar på det. Det finns ju knappt några öppna bankkontor.
 
Javisst var det så. Det har blivit några sådana genom åren men det var längesen. Undrar just om man kan få en sådan i Sverige numera, tvivlar på det. Det finns ju knappt några öppna bankkontor.
Ja det var tider det. På den tiden vi hade förmögenhetsskatt så hämtade jag ut en Bankväxel över årsskiftet ställd till mig själv på lämpligt belopp och bankmedlen minskade då med motsvarande belopp. Smidigare än att sitta med en påse pengar i hemmet.
 
Javisst var det så. Det har blivit några sådana genom åren men det var längesen. Undrar just om man kan få en sådan i Sverige numera, tvivlar på det. Det finns ju knappt några öppna bankkontor.
Och har dom öppet har dom inga kontanter.
Jag hade en räkning förra året innan jag hade svenskt konto.
Tog med den till banken när jag skulle ordna nytt konto och frågade om jag kunde betala räkningen hos dom.
Nej det går inte, vi tar inte emot kontanter.
Så hur gör jag då, jag har ju inget svenskt konto?
Ja jag vet inte, kanske kan betala hos Forex, dom tar kontanter.
Säger bara OMG!!
En kompis fick betala den via sin internetbank också fick han kontanter av mig.
 
Och har dom öppet har dom inga kontanter.
Jag hade en räkning förra året innan jag hade svenskt konto.
Tog med den till banken när jag skulle ordna nytt konto och frågade om jag kunde betala räkningen hos dom.
Nej det går inte, vi tar inte emot kontanter.
Så hur gör jag då, jag har ju inget svenskt konto?
Ja jag vet inte, kanske kan betala hos Forex, dom tar kontanter.
Säger bara OMG!!
En kompis fick betala den via sin internetbank också fick han kontanter av mig.
En del banker hanterar kontanter, andra inte. Kontant hantering är dyrt, speciellt för små banker.
Sedan om du kommer med en hög pengar så måste banken veta var de kommer ifrån. Allt för att undvika pengatvätt.
Finns lagar och regler, samt att ingen bank vill ha ännu en skandal.
 
En del banker hanterar kontanter, andra inte. Kontant hantering är dyrt, speciellt för små banker.
Sedan om du kommer med en hög pengar så måste banken veta var de kommer ifrån. Allt för att undvika pengatvätt.
Finns lagar och regler, samt att ingen bank vill ha ännu en skandal.
I Göteborg finns väl inte någon bank som hanterar kontanter stor som liten?
Var inne på Swedbank och frågade och dom veterligen finns det ingen bank i Gbg som hanterar kontanter.
 
En del banker hanterar kontanter, andra inte. Kontant hantering är dyrt, speciellt för små banker.
Sedan om du kommer med en hög pengar så måste banken veta var de kommer ifrån. Allt för att undvika pengatvätt.
Finns lagar och regler, samt att ingen bank vill ha ännu en skandal.
Och ja det finns lagar och regler att folk skall kunna använda kontanter.
Du verkar jävligt bankkär, springer bankmaffians propaganda ärenden, jag är vuxen nog att hantera mina pengar själv.
Men big brother skall se allt du köper och gör med dina pengar.
 
LF känner inte till konto på Avanza. Bankerna utbyter inte kundinformation med varandra. Du kunde ha valt en bank där du kan handla med aktier och fonder. Det är väl klart att banker inte villl skicka pengar till en konkurrent.
Prova Swish till Avanza.
Och som du ser, Trustly så är det det de 5 största bankerna som gäller. LF är fel bank för dig.

1719990434375.png
Jag har SEB som min primärbank men också konton på Handelsbanken och Länsförsäkringar bank men med de nyheter som finns här om de väldigt låga beloppsgränserna på Länsförsäkringar bank så kommer jag sluta använda dessa! På SEB kan jag överföra upp till 150000 kr per dag men är det större belopp inom Sverige så får jag ringa upp och prata med telefon men detta kostar inget. Som jag tolkar försämringarna för speciellt de mindre bankerna så ser det ut som att jag gör bäst i att använda mig av de fem stora...

Jag använder normalt Wise och Trustly när jag överför pengar till våra konton i Bangkok bank i Thailand. Det går att överföra upp till 2 miljoner Baht via Wise till en thailändsk bank men vid så stora transaktioner så väljer jag att överföra via bank. När jag överförde pengar för betalning av hus så använde jag dock SEB och telefonbank men SEB har numera en avgift på hela 535 kr per utlandsbetalning via telefonservice. Via Bangkok Bank har jag och min fru fått stämplade och underskrivna kontoutdrag där det framgår att pengarna vid köp av hus och även bil i Thailand har kommit via "Foreign Transfers". Det kan nog oavsett vara svårt att om man önskar skicka större belopp från Thailand till Sverige har jag hört.
 
Jag har SEB som min primärbank men också konton på Handelsbanken och Länsförsäkringar bank men med de nyheter som finns här om de väldigt låga beloppsgränserna på Länsförsäkringar bank så kommer jag sluta använda dessa! På SEB kan jag överföra upp till 150000 kr per dag men är det större belopp inom Sverige så får jag ringa upp och prata med telefon men detta kostar inget. Som jag tolkar försämringarna för speciellt de mindre bankerna så ser det ut som att jag gör bäst i att använda mig av de fem stora...

Jag använder normalt Wise och Trustly när jag överför pengar till våra konton i Bangkok bank i Thailand. Det går att överföra upp till 2 miljoner Baht via Wise till en thailändsk bank men vid så stora transaktioner så väljer jag att överföra via bank. När jag överförde pengar för betalning av hus så använde jag dock SEB och telefonbank men SEB har numera en avgift på hela 535 kr per utlandsbetalning via telefonservice. Via Bangkok Bank har jag och min fru fått stämplade och underskrivna kontoutdrag där det framgår att pengarna vid köp av hus och även bil i Thailand har kommit via "Foreign Transfers". Det kan nog oavsett vara svårt att om man önskar skicka större belopp från Thailand till Sverige har jag hört.
Är du villig att använda telefonen så kan du föra över högre summor på LF med men jag är inte villig att stå i en jäkla telefonkö för att jag skall få föra över pengar.
 
Är du villig att använda telefonen så kan du föra över högre summor på LF med men jag är inte villig att stå i en jäkla telefonkö för att jag skall få föra över pengar.
För min del så är beloppsgränserna som satts av Länsförsäkringar Bank så löjligt låga att de gjort bort sig mot mig som kund totalt och därför går de bort trots att jag aldrig hittills har haft några problem med dem! Och att behöva t.ex. ringa upp Länsförsäkringar Bank om jag är i Thailand för att få göra högre överföringar är ju inte heller aktuellt varken av tid eller att betala ca 20 kr i minuten som det kostar via Telenor är ju inte aktuellt. Nej t.ex. SEB och Handelsbanken funkar bättre men ska kolla vad som gäller SAVR, Avanza och Nordnet Bank vad som gäller vid överföringar till annan bank eller de också har satt i spel löjligt låga beloppsgränser?
 
Svenska Swish ingår inte i samarbetet mellan Norges, Danmarks och Finlands motsvarigheter.

Nu kan bankkunder i Norge, Finland och Danmark överföra pengar mellan varandra. Det är de norska och danska Swish-motsvarigheterna Vipps och Mobilepay, som även finns i Finland, som ingår i samarbetet.

Svenska Swish kommer däremot inte att ingå i samarbetet. Istället kommer Vipps att lanseras i Sverige senare i år för att låta dig överföra pengar till bankkunder i grannländerna, vilket innebär framtida konkurrens mellan Vipps och Swish.

Funktionen gäller bara för Vipps och Mobilepay då tjänsterna sedan 2022 ingår i samma bolag, även kallat Vipps Mobilepay. Tidigare i år började båda tjänsterna använda samma plattform och samma applikation, vilket har gjort det enklare för bolaget att ta fram den nya funktionen.

– Swish vet att de är hjärtligt välkomna att samarbeta med oss. En enad nordisk plattform skulle vara den bästa lösningen för både människor och företag i hela Norden. Tillsammans skulle vi också bli starkare och mer konkurrenskraftiga mot teknikjättar som Apple, säger Mads Allingstrup, medierelationschef för Vipps Mobile Pay i Danmark.

Samtidigt förklarar Mads Allingstrup att de är i god dialog med Swish om att diskutera möjligheterna med interoperabilitet mellan tjänsterna.

Däremot är de internationella överföringarna inte gratis. Om du överför pengar över landsgränser måste du betala en avgift på 4 procent av den skickade summan, medan att ta emot pengarna kommer att vara gratis.

 
Upplysning är bättre än reglering.
Ja det är det, men när det inte når ut krävs nya metoder.

Bankerna har i en vägledande dom tvingas ersätta kunder som råkat ut för bedrägerier.
Därför är gränserna satta lägre för att minska skadorna.

Själv verkar du vara dåligt upplyst hur banker fungerar med alla dina personliga bekymmer.

 
Ja det är det, men när det inte når ut krävs nya metoder.

Bankerna har i en vägledande dom tvingas ersätta kunder som råkat ut för bedrägerier.
Därför är gränserna satta lägre för att minska skadorna.

Själv verkar du vara dåligt upplyst hur banker fungerar med alla dina personliga bekymmer.

Har inga större bekymmer mer irritation, jag är väl medveten om hur det fungerar du dock verkar bara rabbla massa gammal rappakalja som alla redan känner till.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
13
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar
7
Visningar
3 K
jpyllman
J
 
Tillbaka
Topp