Ubon bygger en farm....

 
Gissningsvis har det betydelse för hur Ubon kan montera motorn. Om gängan är åt fel håll måste motorn snurra åt fel håll för att inte muttern skall gänga upp sig.

Ok stryk frågetecknet bilden visar en vänstergänga

Som @Yngern kom fram till, den är vänstergängad, med förstoringsglas kunde jag se en bit av en gänga, och kunde konstatera vänstergäng, och nu nästa lilla problem, firman jag lämnade motor, bakhjul till cykeln, dom ska ta bort ett av två drev på navet, (monteras på motoraxeln) nu har dom ringt och säger, vi får inte bort drevet, vi har även lämnat bakhjulet till en cykelfirma, inte heller dom får bort drevet, kanske får jag köpa ett nytt drev? bygga om bygga till...åker och kollar läget idag.

@brt666 , har ingen betydelse vilket håll motorn snurrar, (höger/vänster styrs av polariteten) risken att muttern skulle gänga upp sig är minimal, annars går det att limma, (locktite?)
 
Jag bara frågade eftersom du sa att den gick att köra åt båda hållen och är ju därför som det sitter en lås mutter på den

Låsmuttern är endast till för att drevet inte ska ramla av, drevet har två tappar och axeln har motsvarande två urfräsningar, (urk, vilka dåliga inpassningar) dessa gör att drevet driver runt axeln.
 
Följde det inte med ett drev som på bilden? Annars finns det väl färdiga som passar för kedjan och motorn?
 
En fråga Vad spelar det för roll åm den är v eller h gänga ???

Problemet kan uppstå om man inte vet om det är höger eller vänstergäng, i detta fall är det vänstergäng, att montera muttern går bara att göra på ett sätt, det normala är en högergänga, risken är att man drar sönder gängorna, i värsta fall även axeln, och dom enda som blir glada för detta är fabrikören/säljaren, javisst, dom får ju sälja en motor till...går att laga, hårdlöda.
 
Det finns nog färdiga drev att köpa som passar, onödigt att uppfinna hjulet en gång till :cool:

Jag är på väg till cykelaffären idag för att titta efter drev, kanske hittar något, kuggdelningen går inte att ändra på, passar inte denna så blir det till att bygga om centrumhålet,...men först ska jag hämta upp motorn, och frugan har ett ärende till "Global" tydligen någon elkabel som hon saknar till vattenpumpen.
 
Då är man åter hemma, efter att lämnat drevet till firman som jag köpte, efter ett par timmar ringde firman och sa att drevet var färdigt, tog moppen och hämtade upp motorn, och nu dags att skruva isär paketet och se hur han löst problemet.
 
Jaha, jag ser mig bestulen på motorns backmöjligheter (cykeln), tittade inte så noga, men kan konstatera att det sitter ett frihjul i drevet, vilket innebär att motorn kan bara köras i en riktning, och jag kan konstatera, efter att sett min ritning hängande framför mina ögon, att drevet blir spegelvänt i förhållandet till dreven på cykeln, konstaterar att sånt är livet...
 
Var tanken att elmotorn skulle vara fast inkopplad i drivlinan?
I så fall hade du fått dra runt det extra motståndet när du cyklat. Tillbaka till ritbordet och lägg in en växellåda med friläge och back.
Tänk på att tramppedalerna inte ska rotera med vid eldrift.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp