3 Juli 2011, då är det val i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
Jag för min del är i alla fall glad att jag inte är inblandad i denna tjötstund om politik i Thailand. Ingen av oss har speciellt stor förståelse och kunskap om Thailands politik o.s.v. Så dra inte för stora växlar med Era argument.

Vi är enbart gäster här och skall enligt Thailand enbart hålla käften och icke på något sätt lägga oss i det hela.
Falangen är skit i hjulet, och falangen är inget värd, han skall inte ens nämnas vid stor begynnelsebokstav, och han har inget eget namn, han är enbart falang, och skall heller icke ha en endaste rätt att ha en åsikt. Hans existensberättigande beror enbart på hur mycket pengar han har,, och hur mycket pengar han är villig att spendera i sitt kära Thailand.

Så snälla, slå Er inte blodiga om näsan i denna fight som icke kan vinnas utav en endaste utlänning, det är fullständigt meningslöst!!!

Och Thaksin var ju en stor falanghatare (flera gånger offentligt som han skylde över thailändska problem på faranger), hoppas att det inte blir värre nu när han tar makten igen!

"Per Olav " sa:
Då är det nog försent, bättre att göra som man gjorde förra gången plocka bort innan han ändrat alla lagar!!

Konstigt att militären lät folk välja PM ett år senare?? Måste varit den mest korkade kupp i världshistorien ;D

Undrar lite BaBoo...
För eller emot demokrati???

En militärkupp, en ny form av demokrati kanske???

Förstår att det är svårt att förstå vad demokrati är när man själv tycker att sälja/köpa röster är OK!

Jag är FÖR demokrati och därför så skall odemokratiska ledare avsättas och de som avsätter skall snarast utlysa nyval (precis som de gjorde i Thailand)!

Du vet väl att Marcos, Hitler, Mugabe, Peron osv,, oxå var folkvalda va??

"anubaan " sa:
Om vi skulle gå tillbaka till 3 Juli, som ju tråden igentligen handlar om så ta en titt på detta.

Thailand's Democrats seek ban on Thaksin party

BANGKOK, July 8, 2011 (AFP) - Thailand's defeated Democrats launched a legal bid Friday to ban the victorious party of fugitive former premier Thaksin Shinawatra, threatening fresh political turmoil.

Från AFP.

Är det någon mer som får en känsla av deja vu.

Som vanligt så är skälet att personer som i tidigare domar förbjudits delta i politiken nu anses ha gjort det i alla fall.

Skall historien än en gång upprepa sig? Folket röstar, men röstar fel. Och då söker "Demokraterna" upplösa det parti som vunnit folkets förtroende.

Jag känner uppriktig sorg över att historien verkar gå i repris.

/Anubaan

Det mest sorgliga enligt mig är att de "röda" alltid måste bryta mot lagen för vinna val!
Har de även denna gång brutit mot lagen så skall de straffas och utlysa nyval!

"Berralund " sa:
Vi får för fridens skull hoppas att detta inte går igenom och att valresultatet får giltighet!!

Har bannade personer deltagit och påverkat så skall detta självklart utredas!
I Sverige vill vi svenskar ha ordning och reda men så fort vi snackar Thailand så tycker helt plötsligt samma svenskar att det är ok att valfuska, köpa röster osv..

Något valfusk förekommer inte i de thailändska valen, de är 100% korrekta. Vad vissa partier gör är att de innan valet går och delar ut en penningsumma till hushållen det kan röra sig om 200 till 300 Bath och hoppas personerna röstar på det parti de representerar. Men personerna kan rösta på vilket parti de önskar, även om de tar emot pengar, finns väl ingen orsak säga Nej Tack till ett sådant erbjudande. I det här valet delade inte Pheu Thai Party ut några pengar, men vann valet stort ändå. Pheu Thai fick 265 platser av 500, mot den sittande regeringen 159.

"Farmer " sa:
Något valfusk förekommer inte i de thailändska valen, de är 100% korrekta. Vad vissa partier gör är att de innan valet går och delar ut en penningsumma till hushållen det kan röra sig om 200 till 300 Bath och hoppas personerna röstar på det parti de representerar. Men personerna kan rösta på vilket parti de önskar, även om de tar emot pengar, finns väl ingen orsak säga Nej Tack till ett sådant erbjudande. I det här valet delade inte Pheu Thai Party ut några pengar, men vann valet stort ändå. Pheu Thai fick 265 platser av 500, mot den sittande regeringen 159.

I vår by så delades det ut 500bth till de som var "säkra röster" de som delade ut fick 50bth för varje röst de köpte, detta förekom iaf 3 av partierna.
Och jag är 100% säker på detta då jag både såg listorna, pengarna och överlämningen.

"Farmer " sa:

100% korrekta?
Måste vara enda landet i världen som har det, tom Sverige råkar ut för fusk varje val!
Så de människor som hävdar att de blivit erbjudna pengar av PT ljuger alltså!

Men en person som säger att ett Thailändskt val är 100% korrekt plus att PT inte delat ut pengar är nog ingen jag har lust att diskutera med för det är uppenbart att en sådan person bara är ute efter att fabricera fakta för att det skall passa denne själv men grattis du är nog den ende person (i världen?) som tror på detta ::)

"borat " sa:
I vår by så delades det ut 500bth till de som var "säkra röster" de som delade ut fick 50bth för varje röst de köpte, detta förekom i de flesta lägren.
Och jag är 100% säker på detta då jag både såg listorna, pengarna och överlämningen.
Kul att vi kan vara överens i något :wai:

"Farmer " sa:
Minilönen låg på 160 Bath dagen i Isan områden, men har höjts till 200 Bath, en orsak kan vara, det börjar bli svårt få tag i folk till risplantering som pågår nu.

Har minimumlönen höjts i Isaan?
Stämmer inte länken jag bifogade menar du?

"Farmer " sa:
Minilönen låg på 160 Bath dagen i Isan områden, men har höjts till 200 Bath, en orsak kan vara, det börjar bli svårt få tag i folk till risplantering som pågår nu.

Det är väl inte nått konstigt, löner styrs av tillgång och efterfrågan.

Vad som är viktigt i ett val är att röstsammanräkningen sker korrekt och att personerna själva får välja vem de vill rösta på. Att partifunktionärer delade ut pengar med motiv att få röster är helt klart, men att det var ett misslyckande, eftersom PT fick så stor majoritet måste också erkännas. Många tog naturligtvis emot pengar, men röstade på ett annat parti än det som utdelaren tänkt, de skulle lägga sin röst på. Valresultatet har accepterats av alla parter även militären, att det förekommit några oegentligheter har inte nämnts, annars brukar förlorarna vara snabba komma med bortförklaringar, vilket saknas i det här valet.

Varför ser ni det som ett problem med lönehöjningar.
Det ordnar de genom att se till att Thaibaten blir svagare den fattige risarbetaren eller industriarbetaren märker inget då han eller hon inte handlar dyra importvaror.
Det blir medelklassen som kommer att känna av denna förändring dyrare import varor samtidigt som deras minimilöner kommer att öka vilket gör att de får skärpa tillsig och leverera eller så kommer ingen ha råd att annställa dem.
Som det är idag arbetar de med bachelor på 7/11 för 7000 bath i månaden. Det är dåligt utnyttjande av en person med sådan utbildning ställ lite krav på ungdomarna med hög utbildning att de skall leverera.
Kan ju vara så att utbildningarna är för dåliga eller köpta eller utformade för att lära dem att sitta.
I Thailand verkar det som att ju högre utbildning du har ju mera skall du bara sitta på en stol och prata med arbets kompisar eller i mobilen.
Här i Thailand handlar debatten om dessa trehundra bathen men borde i stället handla om hur skall de med högre utbildning bli konkurrenskraftiga.

Konstiga regler skall det städas i exempel orsaken till att det är så mycket personal på vissa varhus exempel bygg beror på att de enligt lag är skyldiga att ha ett visst anntal per kvadrat meter. Jag undra hur det ser ut i offentlig verksamheter säkert ännu mera skrämande exempel. Det är mycket som skall ändras innan det blir ordning på Thailand.

Thaksin är affärs man och det roliga är att de fattiga har förståt att han är deras ända väg till ett bättre liv för även en ris bond vill att någon skaffar bra jobb till deras barn och utvecklar landet så att alla får det bättre.

"Farmer " sa:
Många tog naturligtvis emot pengar, men röstade på ett annat parti än det som utdelaren tänkt, de skulle lägga sin röst på.

Och hur kan du veta detta?? Var du med i röstningsbåset eller?

"Khuntan " sa:
Thaksin är affärs man och det roliga är att de fattiga har förståt att han är deras ända väg till ett bättre liv för även en ris bond vill att någon skaffar bra jobb till deras barn och utvecklar landet så att alla får det bättre.

Återstår att se!!!
Men FÖRST vill jag se att de håller sina största och viktigaste vallöften, vilka var höjd minimumlön, sänkta skatter & en varsin laptop till alla skolelever!!

Efter det att de hållit dessa löften så kan vi se om de har något mer att komma med!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
76
Visningar
5 K
Birger LKPG
B
P
Svar
13