Allmänt känt att personer från olika folkgrupper reagerar olika på alkohol

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lara Croft

Medlem
Allmänt känt att personer från olika folkgrupper reagerar olika på alkohol

En 63-årig man från Karlskoga som påträffats med 1,64 promille alkohol i kroppen frias för grovt rattfylleri. Enligt rätten är det allmänt känt att personer från olika folkgrupper reagerar olika på alkoholintag och det går därför inte att avgöra om mannen, som är asiat, druckit före eller efter bilkörningen skriver Dagens Jurudik.

Källa: Dagens Jurudik där du kan läsa nyheten i sin helhet.

Lara Crofts besynnerliga kommentar till det hela: Det låter som ett skämt. Hade motsvarande sak hänt i Thailand så skulle jag inte vara ett dugg förvånad men när tingsrätten i Sverige grundar sin bedömning utifrån den tilltalades etniska ursprung tycker jag att det finns anledning att förfaras. I artikeln kan man även läsa att "Tingsrätten konstaterar också att mannen är asiat och att det får ”anses vara allmänt veterligt att personer från olika folkgrupper reagerar olika på alkoholintag”. " Vad kan man dra för slutsats av detta då? - Män kanske inte ska dömas lika hårt som kvinnor vid rattfyllerimål eftersom de tål alkohol bättre? Vad blir nästa område där vi ska bli olika inför lagen?
 
Skrämmande!! Likhet inför lagen skall gälla, alkohol och bilkörning är lika med mordförsök och alla skall dömas därefter oavsett kön och etniskt ursprung. :police:
 
"Berralund " sa:
Skrämmande!! Likhet inför lagen skall gälla, alkohol och bilkörning är lika med mordförsök och alla skall dömas därefter oavsett kön och etniskt ursprung. :police:

Ok för att bilkörning och alkohol inte hör ihop.

I detta fall handlade det om eftersupning, han greps inte i bilen, utan i hemmet
en tid efter, dom 2 vittnena kan ifrågasättas som intygade att han drack efter
hemkomst, är 2 närstående.
Kanske någon ser nu att Asiater får fribrev när det gäller fyllekörning? inte alls säger
jag, detta är inget pred. utan en enskild händelse. Åk, bör nog ta detta till nästa
instans.
 
tycker det verkar helt fantastiskt att domstolen ens diskuterade etnicitet. Det enda domstolen har att ta ställning till är väl om han hållit sig till svea rikes lag eller inte... Kan dom inte bevisa han haft för hög promillehalt NÄR han kört bil så fria, tycker dom sig vara säkra på att han haft det så fäll han.

Är väl skit samma om han var asiat, rysk eller smålänning :police:
 
"nakonsawan " sa:
tycker det verkar helt fantastiskt att domstolen ens diskuterade etnicitet. Det enda domstolen har att ta ställning till är väl om han hållit sig till svea rikes lag eller inte... Kan dom inte bevisa han haft för hög promillehalt NÄR han kört bil så fria, tycker dom sig vara säkra på att han haft det så fäll han.

Är väl skit samma om han var asiat, rysk eller smålänning :police:

Kan bara hålla med dig, etniskt usprung är helt betydelselöst i ett sådant fall.
 
"Lara Croft " sa:
Allmänt känt att personer från olika folkgrupper reagerar olika på alkohol

En 63-årig man från Karlskoga som påträffats med 1,64 promille alkohol i kroppen frias för grovt rattfylleri. Enligt rätten är det allmänt känt att personer från olika folkgrupper reagerar olika på alkoholintag och det går därför inte att avgöra om mannen, som är asiat, druckit före eller efter bilkörningen skriver Dagens Jurudik.

Källa: Dagens Jurudik där du kan läsa nyheten i sin helhet.

Lara Crofts besynnerliga kommentar till det hela: Det låter som ett skämt. Hade motsvarande sak hänt i Thailand så skulle jag inte vara ett dugg förvånad men när tingsrätten i Sverige grundar sin bedömning utifrån den tilltalades etniska ursprung tycker jag att det finns anledning att förfaras. I artikeln kan man även läsa att "Tingsrätten konstaterar också att mannen är asiat och att det får ”anses vara allmänt veterligt att personer från olika folkgrupper reagerar olika på alkoholintag”. " Vad kan man dra för slutsats av detta då? - Män kanske inte ska dömas lika hårt som kvinnor vid rattfyllerimål eftersom de tål alkohol bättre? Vad blir nästa område där vi ska bli olika inför lagen?

Tycker Lara Croft låter som ett skämt.

Så här står det:

En 63-årig man hade på nyårsafton 2012 köpt cigaretter på en bensinmack. Sedan mannen därefter satt sig i en bil och kört iväg larmade en mackanställd polisen eftersom hon hade uppfattat det som att mannen var påverkad.

När polisen senare sökte upp mannen i hans hem hade han en alkoholkoncentration i blodet som uppgick till 1,64 promille. Han kom därför att åtalas för grovt rattfylleri men förnekade brott.

Ingen kan bevisa något här och det senare, se nedan!

Det är allmänt känt att Asiater är mindre toleranta till alkohol, men den alkohol de dricker konsumeras fortare av kroppen och går ut snabbare än hos oss i västvärlden.

Asiater har en åkomma som kallas alcohol flush reaction, 50% av alla asiater har denna mutation som gör att kroppen gör av med alkoholen snabbare än vad vi västerlänningar gör och därför kanske detta fall blev som det blev.

Det beror på två olika gener..., ni kan läsa mer här http://www.omg-facts.com/Science/Asians ... Than/57992

Lyco
 
Aha, är det därför min tjej blir packad och kräks redan efter 1,5 breezer.
 
Haha, tur för dig ändå, billig i drift, och mer över till dig själv.
Min gör av med 9 san miguel light (små) om jag ger henne fria tyglar... blir en del pengar om man e på tex. Disco
 
"krister " sa:
Haha, tur för dig ändå, billig i drift, och mer över till dig själv.
Min gör av med 9 san miguel light (små) om jag ger henne fria tyglar... blir en del pengar om man e på tex. Disco
Fn 9 bärsa det dricker inte ens jag på en kväll, dricker iofs inte light blasket men iaf.
 
Min farbror drack 13 stora Heineken per dag, dog av hjärntumör 50 år gammal, relaterat ???
Som tur är har jag fått min käresta att dra ner på intaget, han har inte varit full på säkert ett år!
 
En Karlskogabo friades från misstankar om grovt rattfylleri då hans asiatiska ursprung kunde ha betydelse för hur snabbt alkoholen förbränns. Domen överklagades till hovrätten som gör en annan bedömning och dömer mannen till en månads fängelse.

På nyårsafton 2012 tog en man i 60-årsåldern bilen till en bensinstation för att köpa cigaretter. Personalen tyckte dock att mannen verkade berusad och tillkallade polis. Mannen hann åka hem men hämtades upp av polisen.

Ett utandningsprov gav ett positivt utslag och vidare provtagning visade på att mannen hade 1,64 promille alkohol i kroppen en timme efter bilfärden. Mannen uppgav då att han druckit ett glas öl innan bilfärden men att han druckit tre glas whiskey efter att han kommit hem, vilket även styrktes av vittnen.

Mannen åtalades för grovt rattfylleri men frikändes av tingsrätten i Örebro. Tingsrätten ansåg att det inte var helt bevisat att mannen druckit alkoholen innan bilfärden. Rätten höll även med om försvarets anförande om att personer från andra folkgrupper reagerar olika på alkoholintag varför Rättsmedicinalverkets yttrande om förbränning av alkohol inte anses helt relevant för en person av asiatiskt ursprung.

Domen överklagades till Göta hovrätt, som nu gjort en annan bedömning i fallet. Hovrätten anser att bevisningen mot mannen håller samt att hans ursprung inte är av avgörande vikt. En toxikolog vid Rättsmedicinalverket uppgav att bedömningen fokuserar på hur alkoholen upptas och fördelas i blod och urin och att detta är fysiologiska processer där genetiken inte har någon betydelse samt att förbränningen av alkohol är av mindre betydelse.

Mannen fälldes för grovt rattfylleri med en månads fängelse som påföljd.

NWT.se
 
"krister " sa:
Min farbror drack 13 stora Heineken per dag, dog av hjärntumör 50 år gammal, relaterat ???
Som tur är har jag fått min käresta att dra ner på intaget, han har inte varit full på säkert ett år!

Notera att Krister skriver "han" om sin käresta , av det kan man utläsa att det inte är så konstigt att "han" kan dricka 9 san Miguel då hans käresta är av manligt kön ;)
 
Är man som en annan från Värmland, så är alkohol lika med vad dimjölk är för en kalv.

Men aldrig köra alkoholpåverkad!
 
"Phonta " sa:
Notera att Krister skriver "han" om sin käresta , av det kan man utläsa att det inte är så konstigt att "han" kan dricka 9 san Miguel då hans käresta är av manligt kön ;)

Hahaha! Och det inlägget har fått ligga i flera månader nu utan att jag sett det. Min fru kommer ta kål på mig om HON får lärt sig läsa detta... "Va f---n! Krister har du en manlig käresta brevid mig!!!???"
 
"Berralund " sa:
Inga undantag vad gäller alkohol bakom ratten eller styret. Men det gäller kanske inte moln av etanoldroppar?? :laugh:
- vad hände inatt älskling?
- vi va ju på barerna sedan disco och sedan hem...
- men hur kom vi hem då?
- men det va ju du som körde oss hem...
 
Nä ingen alkohol bakom styret därför min moppe blir så lite använd av mig då jag inte kör dagen efter heller ;)
 
"Jonas " sa:
Nä ingen alkohol bakom styret därför min moppe blir så lite använd av mig då jag inte kör dagen efter heller ;)

Tur du har en tjej som kör dig då annars hade den väl aldrig rullat ;) ;)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp