Att tänka på då du skriver testamente

I Thailand kan man göra barn arvlösa. Det var därför jag undrade kan man genom testamente skriva så att särkullebarn inte får något arv som bosatt i Thailand. Att välja thailändskt i stället för svenskt eller kommer de att hävda svensk eftersom jag är svensk medborgare. Kan man på något vis skydda sin fru så att inte barnen kommer och tar hennes pengar.

[Q
UOTE="Jonas, post: 280868, member: 8195"]Klart det gör, ddt är ju det som är testamente du bestämmer vem som skall ärva.[/QUOTE]

Laglotten har barn alltid rätt till;

Quote Laglotten utgör hälften av arvslotten, det vill säga hälften av arvet. Laglotten är vad ett barn minst har rätt till, oavsett vad som framgår i ett testamente.Unquote

Sen kan man skriva in att efterlevande make/maka skall sitta i orubbat/oskiftat bo. Detta görs upp med barnet/barnen.

[Q
UOTE="Jonas, post: 280868, member: 8195"]Klart det gör, ddt är ju det som är testamente du bestämmer vem som skall ärva.

Quote Laglotten utgör hälften av arvslotten, det vill säga hälften av arvet. Laglotten är vad ett barn minst har rätt till, oavsett vad som framgår i ett testamente.Unquote

Sen kan man skriva in att efterlevande make/maka skall sitta i orubbat/oskiftat bo. Detta görs upp med barnet/barnen.[/QUOTE]
I Sverige?
Gäller det här nere, jag har inga arvingar i Sverige.
Får se ja skall ner och prata med en advokat nästa vecka om testamente.

Sen kan man skriva in att efterlevande make/maka skall sitta i orubbat/oskiftat bo. Detta görs upp med barnet/barnen.
I Sverige?
Får se ja skall ner och prata med en advokat nästa vecka om testamente.[/QUOTE]

Den thailändska arvsordningen har jag ingen aning om. Fördomsfull som jag är så räknade jag med att en "sjöbuse" som du har några barn på bygden...:D:D:D

I Sverige?
Får se ja skall ner och prata med en advokat nästa vecka om testamente.

Den thailändska arvsordningen har jag ingen aning om. Fördomsfull som jag är så räknade jag med att en "sjöbuse" som du har några barn på bygden...:D:D:D[/QUOTE]
Jag har barn här nere inga arvingar i Sverige.
Testamentet vi skall prata om i veckan gäller att min son skall ärva min fru om något händer och jag och sönerna skall bo kvar och inga släktingar skall få giriga tankar om frugan skulle gå bort och ta vårat hem ifrån oss.
Man vet aldrig hur jorden faller om en faller, girighet och penga kärlek är för stor ibland.
För att det skall bli rättvist får styvsonen stå som arvinge efter condon om jag faller bort.
Men det får pratas med advokst först för jag har ingen aning om arvslagar.

Jag själv lever efter den devisen att jag själv gör av allt jag har under min livstid. Just nu njuter jag av det.
Har gjort klart för mina barn att det finns inget att hämta
Har hjälpt dom så mycket redan och de håller med. Så vad skulle jag testamentera? Huset vi har byggt tillfaller Noi, helt rätt. Mina barn har det så bra ändå så de förstår mig och även om de inte skulle göra det blir det så. Amen :rolleyes:
Själv lever jag som du ska försöka göra av med så mycket jag bara kan. MEN min hobby business gör det så att det kommer mycket mera In en det går Ut och jag har svårt att sluta med den.
För mig är det så roligt.
Kan inte bara pyssla med trädgården hela tiden.

[Q
UOTE="Jonas, post: 280868, member: 8195"]Klart det gör, ddt är ju det som är testamente du bestämmer vem som skall ärva.

Sen kan man skriva in att efterlevande make/maka skall sitta i orubbat/oskiftat bo. Detta görs upp med barnet/barnen.[/QUOTE]

Numera sitter man alltid i orubbat bo om man INTE har särkullsbarn

man kan ta bort en del
läs ovan

Den thailändska arvsordningen har jag ingen aning om. Fördomsfull som jag är så räknade jag med att en "sjöbuse" som du har några barn på bygden...:D:D:D
Jag har barn här nere inga arvingar i Sverige.
Testamentet vi skall prata om i veckan gäller att min son skall ärva min fru om något händer och jag och sönerna skall bo kvar och inga släktingar skall få giriga tankar om frugan skulle gå bort och ta vårat hem ifrån oss.
Man vet aldrig hur jorden faller om en faller, girighet och penga kärlek är för stor ibland.
För att det skall bli rättvist får styvsonen stå som arvinge efter condon om jag faller bort.
Men det får pratas med advokst först för jag har ingen aning om arvslagar.[/QUOTE]

kan tipsa om bra advokat

Själv lever jag som du ska försöka göra av med så mycket jag bara kan. MEN min hobby business gör det så att det kommer mycket mera In en det går Ut och jag har svårt att sluta med den.
Ja det är synd om dig:patt inte hinna göra slut på stålarna för än det kommer in nya:);)onekligen en bra hobby:rolleyes:själv är jag en god medmänniska så vill du kan jag lära dig spendera på riktigt, tror fanken stålarna inte tar slut på att dricka zero på verandan och käka kycklingfötter:eek::D;)

Ja det är synd om dig:patt inte hinna göra slut på stålarna för än det kommer in nya:);)onekligen en bra hobby:rolleyes:själv är jag en god medmänniska så vill du kan jag lära dig spendera på riktigt, tror fanken stålarna inte tar slut på att dricka zero på verandan och käka kycklingfötter:eek::D;)

Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna :)

/ SatanG

Tycker faktiskt du skall ägna dig mera tid med trädgården. Punkt

Ja, det är kanske rätt men det tar död på min ömma rygg. Så det blir nu en hjälp för 400tb om dagen hon kommer två gånger i veckan och pysslar med den och är jätteglad för det. Så nu är alla glada.:rolleyes:
Ömma rygg jo jo du kan sitta och titta på skärmen dygnet runt så det är inte så konstigt. Det är inte trädgården som tar kål på din rygg utan skärmen.
Mera aktiviteter min vän så blir du sim en ny människa.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
846
S
L
Svar
7
Visningar
2 K