B
Banglassi
Gäst
Jag reste en månad i Pakistan 1989, landade i Karachi åkte hela vägen upp till Kashmir och norra delen. Kan bara hålla med dig hur vackert det var. Var väl ung och dum och inser ju äldre man blir vilken tur vi hade som överlevde. Finns många otäcka berättelse från den resan, men vill inte ha den ogjord.
Jag kan bara säga det samma. Jag var där betydligt senare, har ingen aning om hur det var där 1989. När jag reste var läget relativt stabilt, med betoning på relativt. Men Kashmir är likväl Kashmir, och med "the tribal areas" och den illegala vapenmarknaden i Darra Adam Khel en bit nord-väst kändes det inte allt för safe alla gånger. Men precis som du sa så var jag också naiv, ung och dum och levde i någon form av bubbla där jag inte tog mycket på allvar.. Skulle Afghanistan ge mig visum skulle jag utan tvekan rest vidare mot Kabul, men andra resenärer sa att det var en omöjlighet eller totalt idiotiskt, så avstod.
Antar att alla historier från mina kompisars föräldrar om hur fantastiskt Kabul var förr när de reste till Asien via landvägen hade gett mig en betydligt mer pittoresk uppfattning en vad min tids verklighet hade att erbjuda. Afghanistan före och efter Talibanerna är inte samma land, vilket jag inte riktigt förstått helt ännu på den tiden..
Trots det är enda gången jag hört gevärseld mellan grupper i SriNagar på Indiska sidan av Kashmir. Var dock nere vid husbåtarna då och skotten var långt från oss så kändes inte för osäkert, men det fick oss att inse att konflikten var långt ifrån över.
Senast redigerad av en moderator: