Berras sista resor tiĺl sjöss

Själv gillade jag det på wallenius, ölen räckte til 2-3 öl nere i dagrummet efter vakten, var jäkligt gött sätta sig där med en bok och ta dom 3.
Sen kom helgen, vart det jag, repen, motorman och 2 eng, kasta dart, skvallra och tog par extra eller vinet.
Jovisst, ibland kunde det vara gott men jag har varit med om så mycket problem pga alkohol. Mänskliga tragedier så förbudet är bra.

Jovisst, ibland kunde det vara gott men jag har varit med om så mycket problem pga alkohol. Mänskliga tragedier så förbudet är bra.
På Wallenius hände det ju med, därför dom restriktioner jag skrev infördes.
Ene matrosen däcka ju med cigg på hytten och skapa brand, han hade total alkoholholförbud.
Vid brandövning så var ena rökdykarn så full så han däckade när han dratt på sig utstyret.
Dom hade ju fri alkohol och grann bar där mässman var bartänder och sålde drinkar och söps rätt friskt efter middag.
Så dom restriktionerna jag skrev kom efter en hel del händelser.
Överstyrman tog med sig efter vakten vaktgående matros "antagligen villigt" där det skulle snapsas efter vakt, det var order.

På Wallenius hände det ju med, därför dom restriktioner jag skrev infördes.
Ene matrosen däcka ju med cigg på hytten och skapa brand, han hade total alkoholholförbud.
Vid brandövning så var ena rökdykarn så full så han däckade när han dratt på sig utstyret.
Dom hade ju fri alkohol och grann bar där mässman var bartänder och sålde drinkar och söps rätt friskt efter middag.
Så dom restriktionerna jag skrev kom efter en hel del händelser.
Överstyrman tog med sig efter vakten vaktgående matros "antagligen villigt" där det skulle snapsas efter vakt, det var order.
På tal om brandövningar, jag skall berätta om en händelse när jag gick min första brandkurs i Helsingborg. Det var skolan i Kalmar som skickade dit oss, tuffa dagar. Och dom som bodde på hotell, inte jag alltså, turade naturligtvis friskt med färjorna till Helsingör på kvällen. Med en i vissa fall svår fyllsjuka som följd.

En förmiddag skulle det rökdykas i övningshuset men en av klasskompisarna kom ut med mask, tuber och allt fort som fasen. Och man kunde direkt se när spyan steg i masken, fy för den lede. Jag behöver väl inte tillägga att han blev hemskickad direkt efter persedelvård och fick återkomma ett år senare.

På tal om brandövningar, jag skall berätta om en händelse när jag gick min första brandkurs i Helsingborg. Det var skolan i Kalmar som skickade dit oss, tuffa dagar. Och dom som bodde på hotell, inte jag alltså, turade naturligtvis friskt med färjorna till Helsingör på kvällen. Med en i vissa fall svår fyllsjuka som följd.

En förmiddag skulle det rökdykas i övningshuset men en av klasskompisarna kom ut med mask, tuber och allt fort som fasen. Och man kunde direkt se när spyan steg i masken, fy för den lede. Jag behöver väl inte tillägga att han blev hemskickad direkt efter persedelvård och fick återkomma ett år senare.
Vi kör ju HLO träningar i Bergen vartannat år och dom är bra mycket tuffare.
Jag hade vettet den gången när vi gick ut ock käkade och tog pils att gå till rummet.
2 av mina kollegor i samma position som jag känner väldigt bra privat valde att festa vidare, ooo va gröna dom var i fejjan dagen efter men dom tog sig igenom.
Om vi skall göra kurser på ledigheten skall fan inte rederiet säga hur vi skall äta och dricka om dom inte betslar för det...
Ok vi får betalt för det till skillnad från er som jag fan inte förstår hur ni kan gå obetalda under sådana kurskrav.
Och ljug inte nu, jag har vart på kurs med gubbar som seglat med dig och frågat, inget extra, vi får iaf ca 2300 kr per kusrsdag utöver lönen.
Hade jag haft ditt avtal hade jag gjort som jag vill, dom betalar ju inte för det.

Fick slutlönen idag, ringde personalchefen och tackade för snabb utbetalning. Han kontrade med att erbjuda mig ett vikariat i januari men jag tackade vänligt men bestämt nej. Möjligen i mars till maj innan mina behörigheter går ut. Men hoppas inte på det.

Hmm...
Hade det inte varit vettigare att få slutlönen nästa år så man slipper sådan enorm skatt?

Han skrattar inte i Sverige så kanske det är fördelaktigt att få det i år?
Kanske samma med pensionen, beskattas där den uppstått.
Inte så enkelt. ;)
Det är inte säkert, Svenskar som bodde i Sverige på rederiet där jag var skattade i Sverige beroende på flagg.
Båtarna Bahamasflaggade, kontoret i Norge men pga flaggen anställda via SMBF och skatt i Sverige för Svenskar boende där.

Det är inte säkert, Svenskar som bodde i Sverige på rederiet där jag var skattade i Sverige beroende på flagg.
Båtarna Bahamasflaggade, kontoret i Norge men pga flaggen anställda via SMBF och skatt i Sverige för Svenskar boende där.
Han har själv berättat flera gånger att han skattar i Danmark enligt ett avtal mellan de Nordiska länderna.
Han jobbar väl inte under bekvämlighetsflaggade fartyg?
Han kan nog svara själv. :cool:

Det är ganska få länder som inte tillämpar progressiv skatt. Men ja, det kan ju vara så att han till och med får lägre skatt ju mer han tjänar.
Sjöfolk har genom åren haft andra regler för beskattning av inkomst än fast boende i Sverige.
SINK är rätt vanligt om man jobbar 50% av tiden utanför Sverige och sin folkbokförda adress.
Den skattesatsen är fast.

Han har själv berättat flera gånger att han skattar i Danmark enligt ett avtal mellan de Nordiska länderna.
Han jobbar väl inte under bekvämlighetsflaggade fartyg?
Han kan nog svara själv. :cool:
Han jobbade väl på DIS flagg och hade för mig han med jobbade via SMBF?
Men sant att han kan svara för sig själv, inte alltid så självklart inom sjöfart, så det var mest en allmän kommentar.

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L

Tillbaka
Topp