Berras sista resor tiĺl sjöss

Sjöfolk har genom åren haft andra regler för beskattning av inkomst än fast boende i Sverige.
SINK är rätt vanligt om man jobbar 50% av tiden utanför Sverige och sin folkbokförda adress.
Den skattesatsen är fast.

SINK för svenska sjömän ligger väl kvar på 15%, slutade själv sinka när jag började i Maersk 2010 och övergick till dansk nettolön.
De betalar ut nettolön och behåller, vad jag vet, skatten i rederistöd så nemas problemas.
Sedan är det väl vanligt DTA, dubbelbeskattningsavtal ,mellan Sverige och Danmark.

/ SatanG

SINK för svenska sjömän ligger väl kvar på 15%, slutade själv sinka när jag började i Maersk 2010 och övergick till dansk nettolön.
De betalar ut nettolön och behåller, vad jag vet, skatten i rederistöd så nemas problemas.
Sedan är det väl vanligt DTA, dubbelbeskattningsavtal ,mellan Sverige och Danmark.

/ SatanG
Ja, vad jag förstått är det för att danska rederier inte ska anställa billig arbetskraft från andra länder.

/ SatanG
Precis så har jag uppfattat det.
Nu är det mer än 7 år sen jag var inblandad i avtal bland sjöbefäl inom Ledarna.

Maersk/Torm?
Problemet med nettolön och att bo i Sverige är väl att man inte kan dra av ränteutgifter på huslån och liknande?

/ SatanG
Dfds
Nej, kan man inte. I och med jag nolltaxerar så kan jag inte dra av från 0
Danskarna kan göra det. På udligningskontoret.

Maersk/Torm?
Problemet med nettolön och att bo i Sverige är väl att man inte kan dra av ränteutgifter på huslån och liknande?

/ SatanG
Det är väl "grundbulten" i SINK och nettolöner att det inte går att göra avdrag.
Skattesatsen ligger fast för SINK, men jag tror det är möjligt att välja att beskattas med Inkomstskattelagen om man vill.
Det är en avvägning om avdrag mm.

Det är fasta skatter/avgifter som är omöjliga att slippa.
Moms, fastighetsavgift, fordonsskatt, skatt på energi och bränsle som exempel.

/ SatanG
Precis så har jag uppfattat det.
Nu är det mer än 7 år sen jag var inblandad i avtal bland sjöbefäl inom Ledarna.

Fast sjö-sink på 15% förutsätter väl arbete på ett svenskt fartyg?

En annan intressant fråga är vart och hur den kommande pensionen för vårt "teoretiska exempel" ska beskattas....

Fast sjö-sink på 15% förutsätter väl arbete på ett svenskt fartyg?

En annan intressant fråga är vart och hur den kommande pensionen för vårt "teoretiska exempel" ska beskattas....

Bra fråga, jag har själv försökt bena ut den frågan tillsammans med skatteverket. De kunde bara konstatera att det var iaf inte i Sverige jag var beskattningsskyldig.

/ SatanG

Bra fråga, jag har själv försökt bena ut den frågan tillsammans med skatteverket. De kunde bara konstatera att det var iaf inte i Sverige jag var beskattningsskyldig.

/ SatanG
Finns skatteavtal mellan Thailand och Sverige på skatteverketshemsida.
Att för flyg och sjöfolk som jobbar för 3dje land är skattepliktig till det landet.
Innan var jag ju på Bahamas och dit är det ingen skatt.
Sist var jag på NIS och fick efter fråga svar från skatteverket i Sverige och Norge att som utskriven Svensk boende i Thailand var jag inte skattepliktig till nåt av länderna, bara NAV på 8,2% till Norge för pension.
Antar att pensionen som betalas ut senare då skattas i Norge?

Det är ganska få länder som inte tillämpar progressiv skatt. Men ja, det kan ju vara så att han till och med får lägre skatt ju mer han tjänar.
Troratt det svenska skattesystemet fortfarande funkar så. Det var visst en skattejurist som hävdade att i Sverige betalar man den skatt som man vill. Det var visst en sanning med modifikation eftersom när han fick frågan om vad en med knegarlön kunde göra för att modifiera sin skatt så gick han bet. men hans idet funkade för de med högre inkomster och kapital. Efter det blev det reformering av skattesystemet i Kjell Olofs regi. Men Fortfarande finns det möjligheter att dribbla lite.

Troratt det svenska skattesystemet fortfarande funkar så. Det var visst en skattejurist som hävdade att i Sverige betalar man den skatt som man vill. Det var visst en sanning med modifikation eftersom när han fick frågan om vad en med knegarlön kunde göra för att modifiera sin skatt så gick han bet. men hans idet funkade för de med högre inkomster och kapital. Efter det blev det reformering av skattesystemet i Kjell Olofs regi. Men Fortfarande finns det möjligheter att dribbla lite.
Ja att den med höga inkomster, och då helst inte bara inkomst av tjänst ,har större möjligheter det är helt klart.

Vilka möjligheter ser du att dribbla lite? Ge oss lite tips nu inför årsskiftet.

Nu kan man äntligen säga "Farbror" Bert, till dig. ;)
Och stort tack till dina små reseberättelser här på forumet, men nu kommer inte bryggvingen gunga längre under dina fötter.
Gott avslut! Berra/Jo-Be
Tackar Berra, det har väl inte sjunkit in riktigt ännu bara en vecka sen avmönstring. Jag har redan blivit erbjuden ett vikariat i januari som jag kanske nämnde men det känns inte lockande alls. Kan man nu bara slippa pesten så blir det bra. :wai:

Liknande trådar

A
Svar
5
Visningar
2 K
Lhon Gen
L

Tillbaka
Topp