Billig bygg arbetskraft i Sverige

En liten anmärkning den ena fogen är lite bredare än nästa kakel rad, men kanske därför det blev så biligt.

Ja, men är man bara noggrann så behöver inte billig arbetskraft vara dålig.
Nu tänkte jag på om det finns billig Thai-byggarbetskraft i Sverige.

Min lekmanna kakling är jag nöjd med fast det inte är 100% korrekt.
Vet inte vad du menar med billig? Svartjobbare? Noggrann brukar oftast betyda att personen kan ta betalt därefter.

Dock tror jag inte det finns många thai inom bygg i Sverige.

Prova anlita polacker, rumäner, estländare mm... Säkert billigt.. Ofta har de "förtag" i hemlandet..
100% garanti på jobben... Till de fått sina pengar... Efter det garanti runt hörnet.. ;) Vely good!!! :)

Vad kostar en svensk snickare i timen kan inte var så stor skillnad mot vad en thailänds eller polsk kostar. Om man bygger ett hus kan knappast skillnaden bli mer än 1-2 miljoner. Att då välja den billigare är vansinnigt alla som varit i polen och Thailand vet att det är med fara för livet man går in i ett hus där. Nä det skall var riktiga svenska hus byggda av svenskar. Titta bara hur det har blivit med alla Volvo bilar nu.

Vad kostar en svensk snickare i timen kan inte var så stor skillnad mot vad en thailänds eller polsk kostar. Om man bygger ett hus kan knappast skillnaden bli mer än 1-2 miljoner. Att då välja den billigare är vansinnigt alla som varit i polen och Thailand vet att det är med fara för livet man går in i ett hus där. Nä det skall var riktiga svenska hus byggda av svenskar. Titta bara hur det har blivit med alla Volvo bilar nu.
För en svensk snickare som kör vitt och håller med egna verktyg ligger det på +450kr/timme plus moms eller snarare 600kr plus reskostnader.
För vissa jobb utgår ju ett rotavdrag som är attraktivt.

För vissa jobb inom bygg krävs numera yrkesbevis för att försäkringar ska gälla, mest inom el och VVC och våtrum.
Ska man komma billigt undan så är det med en thai eller rumän som får jobba på egen hand :D
Efter ett år är det bara att göra om allt från början.

Samma som med bilen då köpa ny efter ett år när den ramlar isär. Jag tycker det är fruktansvärt dålig kvalitet på allt i Sverige utom just hus byggen som byggs av svenskar.

Nu tror jag inte det är så många thailändska snickare, vvs eller elektriker som jobbar i Sverige.
Den "billiga" arbetskraften kommer från Polen, Rumänien, Estland mm... Och de som säger de är anställda är det i ett utländskt företag... Inga skatter betalas i Sverige...
Men framför allt är det större företag som vill ha billig arbetskraft. De klagar inte. Kräver inga fackliga rättigheter.
Livegna...

Hur länge gäller försäkringar på VVS är det 5 år från ny byggt med ned räkning varje år. När skall elen bytas ut för att försäkringen skall gälla. I Thailand klarar jag mig bra utan försäkring.

För en svensk snickare som kör vitt och håller med egna verktyg ligger det på +450kr/timme plus moms eller snarare 600kr plus reskostnader.

För vissa jobb inom bygg krävs numera yrkesbevis för att försäkringar ska gälla, mest inom el och VVC och våtrum.
Ska man komma billigt undan så är det med en thai eller rumän som får jobba på egen hand :D

Norrlandspriser. Det har alltid varit dyrare norrut. T.o.m. dyrare än Stockholm.

Inga problem att hitta alla yrkesgrupperna under 400/timme + moms. Är på ett bygga nu i Stockholm nu. Elgubbarna kostar 380/timme. Snickarna 320/timme. VVS är dyrast med 420/timme. Ute i landet är det sedan lite billigare. Stockholm brukar ligga 10% över Gbg och Malmö.

Förtydligande. Snickarna är Polacker, svensk firma, svensk lagbas, gubbarna snackar lite svenska men mest engelska.

Samma som med bilen då köpa ny efter ett år när den ramlar isär. Jag tycker det är fruktansvärt dålig kvalitet på allt i Sverige utom just hus byggen som byggs av svenskar.
Nu finns det väl inga svenskproducerade produkter att köpa i Sverige, att är tillverkade i låglöneländer med svensk design.

Kanske i Sthlm de kan ta ut så mycket? vi tar 400kr ex moms och då har vi självklart verktyg, inget extra för bil tillkommer.
Krävs inget yrkesbevis för rörläggare eller kakel bara inom el det är högre krav.

Norrlandspriser. Det har alltid varit dyrare norrut. T.o.m. dyrare än Stockholm.

Inga problem att hitta alla yrkesgrupperna under 400/timme + moms. Är på ett bygga nu i Stockholm nu. Elgubbarna kostar 380/timme. Snickarna 320/timme. VVS är dyrast med 420/timme. Ute i landet är det sedan lite billigare. Stockholm brukar ligga 10% över Gbg och Malmö.
Möjligt för många hantverkare jobbar åt firmor i Stockholm från Norrland, är man egenföretagare så spelar konkurrens in och de sämre får dumpa sina priser.
Nu är det en kraftigt underskott på hantverkare i mitt län mot privatpersoner så alla som kan hålla i en hammare och vill jobba får jobb.
Flera firmor annonserar desperat efter pensionär som kan yrket för att klara av alla sina projekt.
Första veckan som pensionär blev jag uppringd tre gånger av företag som sökte arbetskraft. Rykten och snack på arbetsplatserna spreds att jag var tillgänglig men det stämde inte alls.
Här får du ingen elgubbe vitt under 700kr/timme via en firma. VVS och mattläggare är nästan omöjligt att få tag på utan personliga kontakter och svarta pengar.
Alla firmor vill jobba med nyproduktion så rep, underhåll kan gräva guld inom privata sektorn.

Tillbaka
Topp