Chilli - Odla som hobby

 

Johan78

Aktiv medlem
Jag har hållit på i snart två veckors tid att skriva på en liten tråd om just detta ämne som kommer att dyka upp med dom erfarenheter och misstag jag gjort och än idag gör och lite av den utrustning jag själv skaffat eftersom jag fastnat för just chili.
Har lite rättning av stavning osv kvar innan resultatet kommer att beskådas

Tyvärr har min externa hdd dött en för tidig död upptäckte jag idag så alla bilder genom åren har gått förlorade så nu denna höst/vinter kommer jag ta nya bilder på mina steg jag tar vid uppdrivning av plantor inför nästa säsong.
Så i början blir det bara en del av dom få bilder som jag haft på datorn av tidigare odlingar.

Mycket av utrustningen behövs inte men vill man få fina plantor kan jag inte nog betona betydelsen av just ljus eftersom chili behöver börja drivas upp redan under vår mörka årstid och med extra belysning får man kraftiga och starka plantor. Behöver inte vara några svindyra växtlampor med fullspectrumljus och digitala inställningar och appstyrt även om det finns om man har plånbok för det.
Funkar precis lika bra med en t5 lysrörsarmatur från biltema med rätt lysrör.

Det är mitt största tips till dom som gillar att odla. Ljus och åter ljus.

ju starkare chili ju mer planering och tid krävs för att dom ska hinna mogna innan vår odlingssäsong är över.

Eftersom jag använder belysning så odlar jag även sallad osv inne under vintern och kan plocka min egen sallad året runt.
Inte för att det är dyrt att köpa utan för att det är kul att se vad man kan göra i en lägenhet och alltid kul att äta det man odlar själv.
 
Lite exempel på hur det kan se ut i mitt hem under vinter/vår.

P_20200316_152238.jpg


P_20200316_152232.jpg


Vinter 2018 2.jpg


Screenshot_20200802-114426081.jpg




Vinter 2018.jpg
 
Jag är latare än Johan78 och köper mina chiliplantor på tomtens hus i Vallåkra utanför Helsingborg Deras chiliplantor. Sätter ut i mitt växthus när risk för kallare nätter är borta. Sedan gäller det att vattna o gödsla. Vissa sorter vill torka ut mellan vattningarna. Jag har övervintrat en från förra året och den ser tanig ut på våren men den kommer starkt igen och har nu en riktigt kraftig stam och det blir multum med chili på den. Tanken är att försöka övervintra fler i år.

Kan rekommendera er som har vägarna förbi Vallåkra och tomatens hus i slutet av April eller Maj, att besöka butiken eller deras restaurang. Finns gott om chili samt tomat, gurka, örter mm att köpa med sig hem.

IMG_20200818_195843.jpg
 
Trevlig tråd ,,Håller med på med liten odling med ledlampor tidig vår..Drar upp tomat gurka paprika chili. johan dina plantor ser ut att trivas ser välskött ut .. En fråga på chilin, tar du bort sidoskotten och nipsar du de första blommorna

Jag brukar inte ta bort sidoskott faktiskt. Brukar inte ens klippa och ha mig utan jag brukar låta just chilin växa som den vill.
Har testat att klippa och forma men mitt resultat av att pilla så brukar det leda till mindre mängd frukter så för mig funkar det bäst att låta dom växa som dom vill.

Blommor tar jag bort på alla dom som ska planteras ut på sommaren så dom lägger all energin på att växa sig stora istället vilket jag har igen när dom är stora och ger mängder med blommor och chili.

Dom jag driver upp för att kunna plocka färsk chili på vintern låter jag alla blommor vara kvar på. Plantorna blir mindre dock eftersom dom får lägga all energi på att producera chili istället för att växa och oftast dör dom plantorna till våren eftersom dom aldrig fått bli kraftiga nog.

Övervintra plantor har jag gett upp.
Dels pga platsbrist och dom som överlever brukar inte ge mycket frukt året efter och att övervintra dom i en lägenhet är svårt pga värmen.
Så jag har testat men i mitt fall tar det onödigt med plats så jag kör nya plantor varje år.

Växthus är perfekt för chili tyvärr har föräldrarna rivit sitt och jag själv har inte tillgång till nåt längre.
Så jag får nöja mig med deras tomt att fylla som jag vill.
 
Senast ändrad:
Jag är latare än Johan78 och köper mina chiliplantor på tomtens hus i Vallåkra utanför Helsingborg Deras chiliplantor. Sätter ut i mitt växthus när risk för kallare nätter är borta. Sedan gäller det att vattna o gödsla. Vissa sorter vill torka ut mellan vattningarna. Jag har övervintrat en från förra året och den ser tanig ut på våren men den kommer starkt igen och har nu en riktigt kraftig stam och det blir multum med chili på den. Tanken är att försöka övervintra fler i år.

Kan rekommendera er som har vägarna förbi Vallåkra och tomatens hus i slutet av April eller Maj, att besöka butiken eller deras restaurang. Finns gott om chili samt tomat, gurka, örter mm att köpa med sig hem.

IMG_20200818_195843.jpg

Den där chilin var riktigt fin. Ser ut som nån Aji sort.
Mycket fin planta och det syns att den trivs.
 
Inlagd chili. Jag brukar köra ICA inlagd chili receptet som bas. Jag delar bara chilin i lagom bitar och struntar i att kärna ur. Byt ut paprikan mot lite hackad vitlök och sedan lägg senapsfrön i burken innan ni häller på chilin. Blir hur gott som helst:thumbsup: Prova även med Lime. Bara att testa sig fram iköket.

Borde till och med du Berralund klara av.. Hehe
 
En fråga där? Vilken shu är den starkaste ni lyckats med här i Sverige? Och vilken är värstingen i världen?
 
Den starkaste jag själv odlat och smakat är Carolina reaper. Fick lov att ta in den på hösten för att frukten skulle hinna mogna.
Fram tills nyligen var det världens starkaste chili med en scoville på mellan 1500000 och läst att den kan gå ända upp till 2200000.

Nu finns en starkare sort dock som kallas Dragon's Breath skapad i Wales tror det är nån crossbreed. Den ligger på drygt 2500000 sco. Och användningsområde är tänkt som bedövningsmedel har jag för mig.
Omöjligt att få tag i frö ännu tyvärr.
 
Som.jämförelse kan vi ta den där thaichilin som säljs i påsar om 500g torkade på alla asiatiska butiker och som används dagligen i Thailand både torkad och färsk som röd och grön som alla tycker är så stark den har en Sco på mellan 150000 upp till kanske 200000. Carolina reaper är med andra ord 10 gånger så stark.
 
Dessa är torkade Carolina Reaper från mitt köksskåp. Tyvärr har lite av den röda färgen blekts pga torkade på lite för hög temperatur.

Men styrkan är det inget fel på. Den kan nog fortfarande ge en död ståfräs. :clap_tranparent:

Edited. Efter att jag tog bilderna så bränner nu skinnet på fingrarna. Så pass stark är den.

P_20200818_211349.jpg


P_20200818_211408.jpg
 
För dom som aldrig har testat så rekommenderar jag följande chili.
Den heter Habanero Hot Lemon.
(Den är inte samma som vanliga Hot Lemon)
Har blivit en av mina favoriter och jag använder den väldigt ofta.
Den har en Scoville runt 250000 - 300000. Så inte jättesvag men heller inte överdrivet stark.

Smaken skulle jag säga har den där klassiska Habanero smaken med en lukt och svag smak av Citron som namnet antyder.

Det roliga med denna chili är att hettan kommer smygandes och inte direkt som på många sorter. Ta en färsk frukt och börja tugga på den, först smakar den sött samtidigt som lite syrligt.
Efter ett par tuggor till så börjar det kännas lite på tungan och hettan ökar sakta tills färgen i ansiktet börjar ta färg som en kokt kräfta.
Hettan sitter i en stund.

Jag använder denna väldigt ofta om jag vill göra en currysås med extra sting i. Eftersom chilin är just gul så syns den inte och man får den sorts hetta som jag själv uppskattar.
Jag kör på 3- 5 chilin i min currysås men nån som inte vet vad som väntar så kanske man ska börja med en enda som är finhackad och prova sig fram.
Smaken på chilin passat perfekt ihop med smaken från curry.

Screenshot_20200730-190348132.jpg
 
 

Liknande trådar

B
Svar
9
Visningar
4 K
Surinräven
S
F
Svar
105
Visningar
8 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp