Odla med ThaiSnack

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
P

Pjodd

Gäst
Undrar om det finns ngn som har som hobby att odla lite frukt o grönt här nere? Skulle gärna vilja att tråden handlar om ett utbyte av erfarenheter med odling i liten skala med "svenska" grönsaker såsom tomat, gurka isbergssallad, ja ni vet vad jag menar...

Min korta erfarenhet är att jorden (eller vad det kan kallas) är vansinnigt näringsfattig och raka motsatsen till mull/torv. Skulle vilja göra en kompost men hur fasiken ska det gå till? Hemma var det enkelt, bara o räfsa ihop klippt gräs o annat i en hög så fixade det sig själv (i princip).

Tomaterna växer sakta men säkert. Börjar blomma nu och första två tomaterna är på G. Plantorna jag planterade på norrsidan med ständig skugga växer bättre än dom o halv dags sol.

Paprikan tog sig snabbt i början men sen stannade upp i växten (troligtvis näringsbrist) o de 4 plantorna som fortsatte växa käkade hundarna upp bladen på:eek:.

Jalapenjon har tagit sig hyfsat ger bra med frukter men plantorna onormalt små. Idag märkte jag dock att myror har börjat våldföra sig på plantorna. Blir att åka in till byn o köpa ett lämpligt medel mot dom;)

Så min tes är att ta itu med jordmånen först och få näringsrik jord. "Mura" in odlingsplättarna så att när det regnar så försvinner inte (spolas bort) jorden som man arbetat upp. Tänkte gräva ett hål, ta en del av sanden och blanda i lite avföring (har dock bara min egen att tillgå, känner ingen svinbonde) med löv och annat smått som borde kunna förmultna och ge näring under en längre tid och fylla upp hålet. Därefter vänta ett tag (några månader kanske?) och plantera. Kanske ngn har en enklare metod? Har provar att köpa säckar med "plantjord" i olika former. Det består bara av sand, lera, lite löv och kvistar samt cocoshår. Ingen hit...

Jag börjar med detta så får vi se vart vi hamnar:)


 
Det finns ett myrmedel som man kan blanda ut med något sött och lite vatten, det fungerar som mat som myrorna tar hem och ger till morsan... Inom ett dygn så är alla myror borta. Detta e ett billigt medel, ett par små påsar kostar ett par tior bath och räcker till flera myrkolonier per påse. Dom där handlarna som sälver allt möjligt husgeråd brukar ha, fråga efter jah modt, ahan modt, så fattar dom att det skall vara det som myrorna äter
 
Frugan säger att koskit är bra och att du kan få en säck för 20-30 Baht. Om det inte finns i din egen by så kanske i någon grannbyn. Koskit är bättre än svin dito säger hon. Lycka till!
 
Det finns ett myrmedel som man kan blanda ut med något sött och lite vatten, det fungerar som mat som myrorna tar hem och ger till morsan... Inom ett dygn så är alla myror borta. Detta e ett billigt medel, ett par små påsar kostar ett par tior bath och räcker till flera myrkolonier per påse. Dom där handlarna som sälver allt möjligt husgeråd brukar ha, fråga efter jah modt, ahan modt, så fattar dom att det skall vara det som myrorna äter


Nu blev det en riktig cykeltur, i vart fall för mig, odla grönt, sen försvinner alla myrorna???

Myrägg anses som en delikatess, kom just tillbaka från Laos, finns att köpa på marknaden, + lite annat.

Plast påsarna närmast i bild, dom till vänster, jag frågade vad det var, vill Du må illa., så har jag svaret.

Laos 114.JPG
 
Myrorna flyttar med automatik när Du vänder jorden.

Bra gödning i Thailand är förhållandevis dyrt, småpåsar med vad som kallas för "planteringsjord" ger jag inte mycket för,
skaffa några plasttunnor, grunden är resterna efter risskörden, tillsätt vad Du har tillgång till, vatten, håll temperaturen, rör om,
luktar skit.
 
Det finns ett myrmedel som man kan blanda ut med något sött och lite vatten, det fungerar som mat som myrorna tar hem och ger till morsan... Inom ett dygn så är alla myror borta. Detta e ett billigt medel, ett par små påsar kostar ett par tior bath och räcker till flera myrkolonier per påse. Dom där handlarna som sälver allt möjligt husgeråd brukar ha, fråga efter jah modt, ahan modt, så fattar dom att det skall vara det som myrorna äter

Säkert? Blir lite konfunderad med att ge dom mer mat än dom tar från bladen. Morsan verkar bo under plantorna och det genererar bara till fler arbetsmyror (egen filosofi). Använde spray förra gången när dom gav sig på ett nyplanterat träd och det blev effektivt. Ekologiskt är bara för innerstadsmänniskor:wink_transparent: (nu hoppas jag ni tar det på rätt sätt)
 
Frugan säger att koskit är bra och att du kan få en säck för 20-30 Baht. Om det inte finns i din egen by så kanske i någon grannbyn. Koskit är bättre än svin dito säger hon. Lycka till!

Hmm, intressant tanke. Koskit borde faktist avge näring under en längre period än det mer intensiva svinet. Får kolla upp om jag kan få tag i i det här i krokarna. Har inte sett en enda buffel här dock:(
 
Hmm, intressant tanke. Koskit borde faktist avge näring under en längre period än det mer intensiva svinet. Får kolla upp om jag kan få tag i i det här i krokarna. Har inte sett en enda buffel här dock:(

Vanliga hederliga thailändska kossor duger säkert alldeles utmärkt, det finns inte många bufflar i våra trakter där nere heller. Hon säger exakt detsamma om skiten som du. :cool:
 
Myrorna flyttar med automatik när Du vänder jorden.

Bra gödning i Thailand är förhållandevis dyrt, småpåsar med vad som kallas för "planteringsjord" ger jag inte mycket för,
skaffa några plasttunnor, grunden är resterna efter risskörden, tillsätt vad Du har tillgång till, vatten, håll temperaturen, rör om,
luktar skit.

Vända jorden blir jobbigt då mina plantor är där, och ja, dessa jäkla påsar med "planteringsjord". Helt värdelösa!
Vad menar du med resterna från risskörden, är det själva plantan som blir över? Jag använde hackad majskolv (efter dom tagit själva majskornen) blandat med aska från majsplantan, blandade ihop det till en sörja. Ner i gropen där jag planterade limeträd o jävlar vad dom växte första året. Alla i byn var förvånade över hur snabbt det växte men sen tog det stopp. Näringen tog väl slut...
Jag tror nog på Berralund's ide om koskit
 
10968409_902352369817397_1578151270566846008_n.jpg

Ok, det e detta myrmedlet jag pratar om. Om ni tar annat myrgift så när myrorna går igenom det så dör dom. När du blandar detta medel med socker o vatten så kommer dom och äter av det och sedan tar dom hem sockerblandningen och ger till alla i kolonin. När det gått ett dygn så dör alla myror och du ser inte röken av dom.
 
Det finns några här på furumet som är duktiga odlare, bland annat farang53 och Bossej tror jag de heter. Så snart de ser tråden får du nog bra tips. Sen har vi ju Ubon som ska bli bonde ;) Sen finns det ju många som bor nere i Thailand på heltid. Svärmor har ju cocktail tomater och de växer som ogräs, vet inte om hn gör något speciellt. men kan ju också bero på typ.
 
@krister Jag skrattar åt min egen dumhet, fattade först inte att det var myrgift det handlade om utan snöade in på sockret...
Jo detta tips tar jag åt mig, tack.

@Ubon Håller med dig, det är grymma städare bland annat. Finns inget dött som hinner ruttna o lukta illa eftersom myrorna tar hand om det, men jag vill inte att dom käkar upp mina plantor. Nu när dom har gjort det goda jobbet med att luckra upp jorden under plantorna så ska dom få äran att förmultna till näring;). Dubbelt så nyttiga:thumbsup:
 
Svärmor har ju cocktail tomater och de växer som ogräs, vet inte om hn gör något speciellt. men kan ju också bero på typ.

Jag har också nu körsbärstomater. Och ja, det finns en jäkla massa olika sorter. När jag fått kläm på jorden ska jag prova olika o se hur dom tar sig här och vilken årstid. Kul att hon fått det att funka
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har komposterat i tunnor och med ett gott resultat. Finhackat blad, löv mm sedan varvar jag med sand. För att skynda på processen så blandar jag 2 matskedar Melass i 10 Liter vatten och häller över komposten. Stänger locket och det får stå i 3 månader och så är det Jord i tunnan.
Tunnan måste ha småhål i botten och upptill men jag har plaströr med småhål i mitten av tunnan så det kommer syre.
Vi har grävt ett dike och fyllt det med bananblad och annat grönt från gården varvat med sand och vattnat med melass och det blir kompostjord men det tar längre tid.

Melass.jpg


Tunna.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
@Farang53 Tack! Det var ett superbra tips.
Antar att melassens funktion är att locka till insekter som sen börjar mumsa på det gröna?
 
När det inte finns maskar så är det mikroorganismer som tar hand om komposten. Det finns kompost maskar att köpa här i Thailand men jag har inte lagt så mycket energi att leta efter vart man köper det.
 
Blir så förbaskat trött på mig själv... Fan ska man pilla på allt för!
Skulle naturligtvis "bara" titta på den första tomaten o såg en fläck som jag tänkte bara var en bit skit o pilla bort. Naturligtvis så knäcker jag av tomaten från plantan. så jävla klantigt...

Köpte jordgubbsplantor från en odlare mellan Tak och Mae Sot. Ska bli spännande o se vad som blir av det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

B
Svar
9
Visningar
4 K
Surinräven
S
M
Svar
7
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp