Odla avocado i Thailand

Slitgörat kvar. Gräver en djup grop för att få bort lerlagret. Det är stenhårt och släpper inte igenom vatten på ett bra sätt. När det är borta fyller jag upp med jord blandat med flisor av cocosskal.

Tar en stund att göra. Tar ett pass på morgonen och ett pass på kvällen när solen går ner. Bra motion speciellt för ryggen.
20251219_090453.webp

20251219_090416.webp

20251219_090138.webp

Man ser på bilderna hur det ser ut i lerlagren. Sista bilden har jag fyllt upp gropen med sämre jord blandad med cocos skal. Bara för dränering. Sedan ska det bli bättre jord i de övre lagren.

Slitgörat kvar. Gräver en djup grop för att få bort lerlagret. Det är stenhårt och släpper inte igenom vatten på ett bra sätt. När det är borta fyller jag upp med jord blandat med flisor av cocosskal.

Tar en stund att göra. Tar ett pass på morgonen och ett pass på kvällen när solen går ner. Bra motion speciellt för ryggen.
20251219_090453.webp

20251219_090416.webp

20251219_090138.webp

Man ser på bilderna hur det ser ut i lerlagren. Sista bilden har jag fyllt upp gropen med sämre jord blandad med cocos skal. Bara för dränering. Sedan ska det bli bättre jord i de övre lagren.
Risskal är också bra jordförbättring.
Lätt att få tag på och förmultnar snabbt till prima jord.

Jag är lite slö. Cocosskalen finns väldigt nära. Men jag ska kolla med tanten vi köper rött ris från. Annars går ju nästan allt ris numera till de stora fabrikerna.

De säljer väl till de som gör de värdelösa påsarna med gödseljord.

Har en kille som har mycket risodlingar om han vet någon som behåller för eget bruk.
Risskal är också bra jordförbättring.
Lätt att få tag på och förmultnar snabbt till prima jord.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp