P
Per Olav
Gäst
"ledarn " sa:På alla jobb jag varit på så har fackmedlemmar alltid sprungit in på expeditionen och gråtit så fort chefen vill att dom ska göra det dom är anställda för. Och den lataste personen på firman sitter allt som oftast där inne på expeditionen som klubbordförande. Hur många har gått på "fackutbildningar" för att dom är intresserade ? Inte många va ? Näää.... Dom går man för att slippa jobba och få betalt ändå..
Jag har gått flera olika fackutbildningar och vågar påstå att 100% av de som gick tillsammans med mig på dessa gjorde det utav intresse för fackets arbete och för att kunna hjälpa till med fackliga frågor på "golvet".
"ledarn " sa:Som du/ni kanske förstår så gillar jag inte vad facket står för !!
Att dom har gjort oerhört mycket bra och gott genom historien håller jag med om, men dom har spelat ut sin roll nu för tiden.
Facket har blivit nutidens kyrka.... Springer runt på arbetsplatser och "skrämmer" rädda och osäkra personer till att bli medlemmar.
Tänker bara på att centralkassan ska fyllas till bredden...
Och ju fler medlemmar det finns på avdelningen, ju mer tid slipper ordförande jobba... Då det är facktid/medlem som räknas..
Jag tror fackets roll är precis lika viktig idag som den har varit genom historien.
Hur skulle det se ut på arbetsmarknaden om facket lades ner tror du?
Sedan att det finns svin i fackföreningerna håller jag med om till 100%, men tror att fördelarna överväger nackdelarna i långa loppet.
//Peo
PS! Min personliga åsikt.