Spara först köp sedan

 
Ja, @Phonta det är så underbart att bo här på heltid
Jag vet hur det är , har testat i tre år , nu vet jag för och nackdelar med båda varianterna , Både med att bo i sverige som pensionär och att bo i värmen som dito , Ävensom Pattaya vs Isaan , Allt har sina fördelar och nackdelar , gäller att ta det bästa av allt , Isaan en månad , en vecka i Pattis , ner till Kho Chang en vecka , sen upp igen till Gumman i Isaan .. Tror det skall passa mig perfekt , Även norrut kommer det att bli en del , kanske hälsa på MR JO i Nan :) Kolla upp vad han köper för ny MC , när det nu blir
 
Precis men en bil är egentligen en bruksvara för mig, känner inget behov av ägande. Det finns viktigare saker att binda pengar i, t ex eget hus eller resor till Thailand.

Med tanke på att du ligger ute på sjön långa tider, det är inte så att det hade funkat med ett medlemskap i en bilpool för er?
 
Hej

Mycket av det du räknar upp här är väl mer eller mindre standard numera även i ett Thailändskt hem, tänker då på TV, stereo, moppe samt äta och dricka gott, saker som golf, kvalitet på kläder och båt känns väl inte direkt så nödvändiga i Thailand, möjligtvis båt då om man bor vid havet, själva har vi bara en traditionell Thailändsk kanot av trä som vi paddlar omkring med.
Men sånt här som livskvalitet betyder naturligtvis väldigt olika saker för olika människor, det finns ju inte direkt något facit här, för en del rankas pengarna högt och möjliggör det liv dom denne vill ha, för andra är det kanske lite mer mjuka saker som värderas högt och skapar livskvalitet.

Mvh isan lover

Exakt.
Det är väldigt lätt att vänja sig vid bekvämlighet och nya prylar. Jag försöker mentalt svänga värderingarna till de mer mjuka sakerna då jag tror vi begränsar oss själva ibland genom en vilja att alltid ha något nyare/bättre/dyrare.
Är lite kluven här, vid sjukdom finns det ingen lyxpryl i världen som kan mäta sig med att bli frisk. Samtidigt är pengar viktiga både för trygghet, bättre vård samt kan göra mer roliga saker, äta bättre etc. Klarar man balansera det, allså styra pengarna istället för att låta pengarna styra dig så har man nog kommit hyffsat rätt.

/ SatanG
 
Exakt.
Det är väldigt lätt att vänja sig vid bekvämlighet och nya prylar. Jag försöker mentalt svänga värderingarna till de mer mjuka sakerna då jag tror vi begränsar oss själva ibland genom en vilja att alltid ha något nyare/bättre/dyrare.
Är lite kluven här, vid sjukdom finns det ingen lyxpryl i världen som kan mäta sig med att bli frisk. Samtidigt är pengar viktiga både för trygghet, bättre vård samt kan göra mer roliga saker, äta bättre etc. Klarar man balansera det, allså styra pengarna istället för att låta pengarna styra dig så har man nog kommit hyffsat rätt.

/ SatanG

Hej

Precis rätt tycker jag, har själv redan för länge sedan insett att det är dom mjuka sakerna i livet som gör skillnad och betyder något, lever man för lyx och prylar så blir man aldrig nöjd, det kommer hela tiden nya saker som man anser sig vilja ha, det blir ett ekorrhjul utan slut.

Visst kunde vi ha byggt byns största och finaste hus, haft bil, haft AC, haft pojken på privatskola, ätit oxfilé varje dag, haft dyra märkeskläder, största TV.n och bättre stereo o.s.v, men jag tror inte att någon i familjen hade blivit lyckligare av detta.

Kan man som du säger ha pengar som trygghet vid sjukdom, oförutsedda händelser, göra roliga saker för, äta ekologisk bra mat m.m så räcker det kanske, man behöver inte vara med i någon status tävling.

Mvh isan lover
 
Med tanke på att du ligger ute på sjön långa tider, det är inte så att det hade funkat med ett medlemskap i en bilpool för er?
Det finns mig veterligen ingen bilpool här i närheten och vi behöver ju en familjebil med tanke på barnstol mm. Annars hade det säkert varit ett alldeles utmärkt alternativ.
 
Hej

Mycket av det du räknar upp här är väl mer eller mindre standard numera även i ett Thailändskt hem, tänker då på TV, stereo, moppe samt äta och dricka gott, saker som golf, kvalitet på kläder och båt känns väl inte direkt så nödvändiga i Thailand, möjligtvis båt då om man bor vid havet, själva har vi bara en traditionell Thailändsk kanot av trä som vi paddlar omkring med.
Men sånt här som livskvalitet betyder naturligtvis väldigt olika saker för olika människor, det finns ju inte direkt något facit här, för en del rankas pengarna högt och möjliggör det liv dom denne vill ha, för andra är det kanske lite mer mjuka saker som värderas högt och skapar livskvalitet.

Mvh isan lover
Nu vill jag inte påstå att jag har något extravagant på nåt sätt men standard i Thai hem, njae där håller jag nog inte riktigt med, nog väldigt få Thai hem som har det men troligtvis vill alla ha det då kapitalvaror ju ses som hög status här och hög status utåt är väl höjden av livskvalitet för Thai.
 
Hej

Precis rätt tycker jag, har själv redan för länge sedan insett att det är dom mjuka sakerna i livet som gör skillnad och betyder något, lever man för lyx och prylar så blir man aldrig nöjd, det kommer hela tiden nya saker som man anser sig vilja ha, det blir ett ekorrhjul utan slut.

Visst kunde vi ha byggt byns största och finaste hus, haft bil, haft AC, haft pojken på privatskola, ätit oxfilé varje dag, haft dyra märkeskläder, största TV.n och bättre stereo o.s.v, men jag tror inte att någon i familjen hade blivit lyckligare av detta.

Kan man som du säger ha pengar som trygghet vid sjukdom, oförutsedda händelser, göra roliga saker för, äta ekologisk bra mat m.m så räcker det kanske, man behöver inte vara med i någon status tävling.

Mvh isan lover
Skojar du?
Du som varit här så mycket vet väl att hela Thailand är en enda stor status tävling.
 
Skojar du?
Du som varit här så mycket vet väl att hela Thailand är en enda stor status tävling.

Ja, i begynnelsen av min thailandskarriär så hade jag hemska fördomar om thailändarna. Jag tänkte att dom var nykterister och inte så materialistiska som vi västerlänningar.

Jag brukar fortfarande skratta mig till sömns över hur jävla fel jag hade.
 
Ja, @Phonta det är så underbart att bo här på heltid
Visst är det så men det gäller att man är mentalt inställt för ett permanent liv här och varken leasar :eek: bil eller hyr hus.
Då har man inte gjort ett beslut utan står i startgroparna hela tiden. En del trivs med att bara åka till värmen över vintern och trivs man med det så ok.
 
Som jag i Norge då.
Klarar mig på 300 Nok per månad alldeles utmärkt
Ungefär så tänkte jag också. Det var ju närmast ironi från mig i själva verket köpte jag en liten kamera på tjugo papp igår. Beställde en resa för tre till Sverige och därifrån kryssning till Helsinki, en svit med balkong mot havet. Skulle nog kunna fortsätta ett tag till men blyet börjar ta slut på pennan.
Jo hyr en bil också med femhundra hästar för det är taskigt att köra runt med en slö j.kel. :cool: :p
 
Ungefär så tänkte jag också. Det var ju närmast ironi från mig i själva verket köpte jag en liten kamera på tjugo papp igår. Beställde en resa för tre till Sverige och därifrån kryssning till Helsinki, en svit med balkong mot havet. Skulle nog kunna fortsätta ett tag till men blyet börjar ta slut på pennan.
Jo hyr en bil också med femhundra hästar för det är taskigt att köra runt med en slö j.kel. :cool::p
Jag gillar när någon sätter sprett på sina pengar.5555555555.
 
Det är så klart många gånger bjuder jag, gör inte du det.;)
Jag bjuder gärna vänner , men har inte så många vänner , kanske ett par , resten är kompisar , inte alls samma sak , är du snäll så ok , är du för snäll så blir du utnyttjad . Har lärt mig en del . Och i Thailand samlas allt drägg när de genom sin parasitering gjort sig omöjliga bland vänner i Sverige ;)
 
 

Liknande trådar

G
Svar
6
Visningar
1 K
marias
M
A
Svar
0
Visningar
1 K
Anonym
A
A
Svar
6
Visningar
2 K
kenth.pennemo
K
L
Svar
2
Visningar
2 K
 
Tillbaka
Topp