Du som väntar på beslut om förlängning av uppehållstillstånd

thaikonsult

Medlem
Du som väntar på beslut om förlängning av uppehållstillstånd
Du som väntar på beslut om förlängning av ditt uppehållstillstånd och tillfälligt lämnar Sverige strax innan eller under en pågående ansökan kan ha svårt att komma in i Sverige igen utan ett giltigt uppehållstillstånd. Om du har ansökt om förlängning innan tillståndet gått ut har du möjlighet att ansöka om ett visum för att kunna resa tillbaka till Sverige för att där invänta ditt beslut.

Du ansöker om visum på en svensk ambassad eller generalkonsulat i det land du befinner dig i. Och du ska ansöka om ett D visum (nationellt visum) och inte ett vanligt C visum.

Mvh Thaikonsult

Precis vad jag befarar, man får ju inte söka i så god tid som man vill, d.v.s. i paritet med hur lång handläggningstiden är... Betalar Migrationsverket för en ny biljett om man missar planet för att de inte orkat behandla ansökan i tid?

Precis vad jag befarar, man får ju inte söka i så god tid som man vill, d.v.s. i paritet med hur lång handläggningstiden är... Betalar Migrationsverket för en ny biljett om man missar planet för att de inte orkat behandla ansökan i tid?
Vilken biljett skulle Mig. betala menar du? Har man lämnat in om förlängning är det oftast smartast att vänta kvar i Sverige på beslutet. Måste man tvunget resa iväg till Thailand tex under väntetiden så tar det bara nån vecka att få ett D-visum för att kunna komma in i Sverige igen.

Har en kollega som har fast arbete i Sverige, han och hans fru och barn är indiska medborgare. Han sökte PUT i höstas då has UT gick ut i december.

Hans pappa avled hastigt och oväntat i julas så han och hans familj åkte ner till Indien. Nu kommer han inte tillbaks då PUT inte är klart. Hans barn går i skola och kan inte komma hem till skolstarten.

Det är underbart system vi har i Sverige ... förhoppningsvis ställer nu arbetsgivaren upp och hjälper till att han och hans familj snabbt får komma tillbaks till PUT är klart.

Liknande trådar

T
Svar
0
Visningar
692
Thailarsson
T
Svar
2
Visningar
2 K