Dubbel prissättning på statliga sjukhus lagligt fr.o.m 29 sept. 2019.

Får du bättre betalt av en viss kund så prioriterar du troligtvis den som du kan debitera mest.
Den som du kan ta mer betalt av, vill du att han skall komma tillbaka.
Vem tror du det blir som får vård när det blir kapacitetsbrist?
Den välställde Thailändaren som har råd med Bangkokhospital för det blir nog mer liv i luckan om den blir nekad plats för farang.
Är ju inte den fattige bybonden som använder sig av dom sjukhusen.
Sen är inte prisskilladen så stor men dem finns där.
Jag jämförde priserna när frugan födde där, för Thai runt 60k, för utlänning runt 70k att föda med kjesarsnitt och par dagar på sjukhuset.

Hej

Här är några länkar till artiklar i ämnet ifrån tidigare trådar på forumet.

Mvh isan lover

Hej

Här är några länkar till artiklar i ämnet ifrån tidigare trådar på forumet.

Mvh isan lover
Overcharge är en sak det är inte samma sak som dubbel prissättning, både Thai och utlänningar var ju overcharged.
Se bara på medicinerna, samma paracetamol som säljs överallt för typ 20 baht sätter Bangkokhospital sin ettikett över originalet och tar då typ 100 baht.
Vad gäller sjukhuset i HH där det handlade om dubbel prissättning så var väl det ett statligt sjukhus? Och det har ju då enligt artikeln vart olagligt fram tills nu, artikeln skriver statliga sjukhus, eller allmäna sjukhus men jag antar att dom med det menar statliga?

Senast ändrad:
Overcharge är en sak det är inte samma sak som dubbel prissättning, både Thai och utlänningar var ju overcharged.
Se bara på medicinerna, samma paracetamol som säljs överallt för typ 20 baht sätter Bangkokhospital sin ettikett över originalet och tar då typ 100 baht.
Vad gäller sjukhuset i HH där det handlade om dubbel prissättning så var väl det ett statligt sjukhus? Och det har ju då enligt artikeln vart olagligt fram tills nu, artikeln skriver statliga sjukhus, eller allmäna sjukhus men jag antar att dom med det menar statliga?

Hej

Man kan ju se detta på olika sätt, men jag tror att det är uppmärksammade fall som det här och anmälningar mot överpriser, dubbel prissättning och falangpriser eller vad man nu väljer att kalla det som ligger bakom beslutet att göra det lagligt även för statliga sjukhus att ta ut olika priser för samma vård och mediciner.

Jag ser det inte som någon stor grej, men det var onekligen en lite oväntad och väldigt Thailändsk lösning när man nu tog sig an det s.k problemet med överpriser, dubbel prissättning och falangpriser, dom flesta hade kanske väntat sig att samtliga branscher skulle uppmanas av myndigheterna att sluta använda sig av överpriser, dubbel prissättning och falangpriser eller vad man nu väljer att kalla det.

Mvh isan lover

Hej

Även Thailandsnyheter uppmärksammar lagändringen som gör det lagligt för statliga sjukhus att ta ut överpriser.

4 september 2019 •
Dubbel prissättning för utlänningar blir nu lagligt på statliga sjukhus

Dubbel prissättning är inte längre bara ok för nationalparker, museer och nöjesparker.
Thailändska offentliga sjukhus kan nu lagligen ta ut utländska medborgare högre priser för tjänster enligt nya föreskrifter publicerade i fredags. De nya reglerna fastställer fyra nivåer av priser baserat på en patients visumstatus: thailändska medborgare, utlänningar från grannländer och arbetande utlänningar på icke-invandrarvisum. Den fjärde gruppen består av turister och pensionärer.

Medan utlänningar från andra ASEAN-länder verkar betala samma priser som thailändska patienter, ökar de avsevärt för den tredje gruppen – som inkluderar de flesta utlandsstaterna – medan pensionärer och turister kan debiteras mer än dubbla priset.
De nya bestämmelserna träder i kraft 29 september.

De nya reglerna gör det lagligt för offentliga sjukhus att debitera mer av utländska medborgare, något som har varit en källa till klagomål under åren när det skedde olagligt.

Mvh isan lover

Hej

Även Thailandsnyheter uppmärksammar lagändringen som gör det lagligt för statliga sjukhus att ta ut överpriser.

4 september 2019 •

Dubbel prissättning är inte längre bara ok för nationalparker, museer och nöjesparker.
Thailändska offentliga sjukhus kan nu lagligen ta ut utländska medborgare högre priser för tjänster enligt nya föreskrifter publicerade i fredags. De nya reglerna fastställer fyra nivåer av priser baserat på en patients visumstatus: thailändska medborgare, utlänningar från grannländer och arbetande utlänningar på icke-invandrarvisum. Den fjärde gruppen består av turister och pensionärer.

Medan utlänningar från andra ASEAN-länder verkar betala samma priser som thailändska patienter, ökar de avsevärt för den tredje gruppen – som inkluderar de flesta utlandsstaterna – medan pensionärer och turister kan debiteras mer än dubbla priset.

De nya reglerna gör det lagligt för offentliga sjukhus att debitera mer av utländska medborgare, något som har varit en källa till klagomål under åren när det skedde olagligt.

Mvh isan lover
När dom skriver om dubbel prissättning skriver du överpriser, när dom skriver om överpriser så skriver du dubbel prissättning.

Det är ju 2 helt olika saker det handlar om!

Dubbel prissättning= olika priser för olika människor ofta pga nationalitet (här nere).
Det här har privata sjukhus implementerat redan för längesen, nu skall även statliga få den möjligheten.

Överpriser = privata sjukhus har visats att dom lägger på upp till 400-500% på priserna för tex mediciner, och detta pristillägg gäller för alla ingen etnisk skillnad och hamnar inte under dubbel prissättning.
Som sagt paracetamol som du kan köpa på 7/11 för 20 baht kan dom sätta sin ettikett över och sälja för 100 baht som ett exempel.

Vart ska brudarna ta vägen?
Hissen gick nog inte hela vägen upp när du tänkte på detta...
Nu undrar jag faktiskt om du inte stod ganska långt bak i kön när IQ delades ut, jag hör fiskmåsen skräna. ;) End of business för brudarna kanske?
Ta det nu som skämtet det är, jag är kanske inte alltid den vassaste kniven i lådan heller.

Hej

4 september 2019 •

Mvh isan lover
Och dubbla priset, som du själv säger undersökning är 30 baht, så hamnar utlänning på 60 baht då?

Är det så kan det väl knappast kallas överpriser.
Nu handlade det om dubbel prissättning 30 för Thai, 60 för farang.
Fast det priset är taget ur luften med tanke på 30 bahts vården så lägg ingen vikt vid det.

Överpriser förklarade jag ju precis innan vad det har handlat om i media, det är 2 skiljda saker.

Nu undrar jag faktiskt om du inte stod ganska långt bak i kön när IQ delades ut, jag hör fiskmåsen skräna. ;) End of business för brudarna kanske?
Ta det nu som skämtet det är, jag är kanske inte alltid den vassaste kniven i lådan heller.
Brudarna har flera alternativ, flytta hem och jobba där samt ta hand om sina barn själva.
De driftiga omskolar sig med att lära sig ett antal fraser på kinesiska för att möta marknadens krav.

Ska alla singel brudar i Thailand bara försvinna upp i rök för att det blir ont om falanger eller hur tänkte du?
IQ var tydligen helt slut när det blev din tur.

Ska alla singel brudar i Thailand bara försvinna upp i rök för att det blir ont om falanger eller hur tänkte du?
IQ var tydligen helt slut när det blev din tur.
Haha, nu är du där igen. Läser och skriver utan att förstå vad du har skrivit. Länka inlägget där det har diskuterats singel brudar. Haha.

Här står lite om prisskillnaderna som kommer bli.

On the higher end, a spinal MRI that costs Thais and their neighbors THB18,700 jumps up to THB23,375 for working expats and THB28,050 for retirees/tourists.

Hej

När det handlade om medicin så uppgav Thailändska myndigheter att det fanns sjukhus som tog ut upptill 900% mer i pris än vad produkten egentligen skulle kosta, så det handlar nog inte bara om 30 baht eller 60 baht.

Tar man exemplet 30 baht blir 60 baht o.s.v innebär det ju också att 300 baht blir 600, 3000 baht blir 6000 baht, 30 000 baht blir 60 000, 300 000 baht blir 600 000, 3 000 000 baht blir 6 000 000 baht.

Sen får man ju ta med i beräkningen att det handlar om Thailand där normalt alla lagar och regler tolkas olika landet runt och t.o.m olika av dom anställda på samma ställe, så en sån här ändring kan säkert resultera på alla möjliga vis, allt ifrån ingen förändring alls, anpassar sig till den nya lagen, till att man höjer mycket mer än vad som föreslagits.

Mvh isan lover

Hej

Det verkar inte som om beslutet att tillåta dubbel prissättning på statliga sjukhus har blivit så väl mottagen av expats i landet.

Foreigners crying foul over the new dual pricing policy at Thai public hospitals

Published September 4, 2019
By The Thaiger
Foreigners crying foul over the new dual pricing policy at Thai public hospitals | The Thaiger

Thailand’s expat community is reeling after the news of Thai public hospitals given the greenlight to charge foreigners higher rates for foreigners than the locals – a classic dual-pricing policy.
The new split rates kick in from September 29. But the health ministry say the new rates actually provide more set prices for services and procedures and, in some cases, charges may drop for some foreigners.
The unpopular Thai policy of dual pricing will now cover public hospital care, not just national parks, museums and amusement parks. Public hospitals in Thailand will now be able to legally charge foreign nationals higher rates for services under new regulations published last week.

Mvh isan lover

Den välställde Thailändaren som har råd med Bangkokhospital för det blir nog mer liv i luckan om den blir nekad plats för farang.
Är ju inte den fattige bybonden som använder sig av dom sjukhusen.
Sen är inte prisskilladen så stor men dem finns där.
Jag jämförde priserna när frugan födde där, för Thai runt 60k, för utlänning runt 70k att föda med kjesarsnitt och par dagar på sjukhuset.

Tillbaka
Topp