Dubbel prissättning uppmärksammat.

Ja det var den sista reformen som beslutades av den demokratiskt folkvalda regeringen och senare verkställdes sen av juntan då dom tyckte att det var helt ok.
Där försvann detta med att komma in i nationalparker med thai kk eller WP som dög förr, efter genomförandet blev det utlänning eller thai. Endast medborgarskap räknades.
Men visst har jag också fått komma in till thaipris på några ställen sen det infördes med mitt thai kk eller en vänlig fras på Lao ;)

Hej

Ja det verkar vara som vanligt när det handlar om Thailand, dom beslut som tas i Bangkok fungerar inte ute i provinserna, uppe hos oss fungerar det fortfarande bra med körkort och språkkunskaper.

Anledningen till ändringen var enligt politikerna att turister på en del håll fick ut körkort felaktigt vilket aldrig var tanken, detta urholkade värdet av körkortet som ett bevis på att man inte var turist utan hade anknytning till landet, bodde där på deltid eller heltid.

Mvh isan lover

Hej

Ja det verkar vara som vanligt när det handlar om Thailand, dom beslut som tas i Bangkok fungerar inte ute i provinserna, uppe hos oss fungerar det fortfarande bra med körkort och språkkunskaper.

Anledningen till ändringen var enligt politikerna att turister på en del håll fick ut körkort felaktigt vilket aldrig var tanken, detta urholkade värdet av körkortet som ett bevis på att man inte var turist utan hade anknytning till landet, bodde där på deltid eller heltid.

Mvh isan lover
Nu ljuger du som vanligt, det var mer värdigt om att du hyllade det demokratiska beslutet bakom ändringen.

Detta med körkort är en internationell bestämmelse som Thailand har skrivit under sen lång tid tillbaka.
Har ingenting med om att man är mer värd som gift med en fru som partar Lao eller farangens förmåga att gräva diken i +32 graders värme i 32 år.

Du är fel ute som vanligt........

Nu ljuger du som vanligt, det var mer värdigt om att du hyllade det demokratiska beslutet bakom ändringen.

Detta med körkort är en internationell bestämmelse som Thailand har skrivit under sen lång tid tillbaka.
Har ingenting med om att man är mer värd som gift med en fru som partar Lao eller farangens förmåga att gräva diken i +32 graders värme i 32 år.

Du är fel ute som vanligt........

Hej

Att det skulle vara någon i ternationell överenskommelse dom låg bakom att man kunde komma in på nationalparker och museum o.s.v till samma pris som en Thailändare med ett Thailändskt körkort har jag aldrig hört talas om tidigare.

Men jag vidhåller att man runt om i landet som vanligt tolkar och använder beslutade förändringar och lagar lite hur som helst, tror inte att just inträde till nationalparker är något undantag.

Enligt mig är det troliga att det finns hela registret ifrån nationalparker där man numera inte kommer in billigare med körkort, till att det fortfarande går bra på andra håll, sen finns det ju dessutom nästan alltid möjlighet att ta sig in utan att betala något mer än en muta till en vakt som vill ha lite extra i fickan.

Mvh isan lover

Enligt mig är det troliga att det finns hela registret ifrån nationalparker där man numera inte kommer in billigare med körkort, till att det fortfarande går bra på andra håll

Det tycker jag inte det råder ens det minsta lilla tvivel om. :)

I den här artikeln kan man läsa hur en repressentant för nationalparkerna har uttalat sig:
https://www.thephuketnews.com/tax-p...ed-to-local-price-at-national-parks-50333.php
, och där står det just om de möjligheterna du är inne på:
Depending on the park, or specific park duty officer, foreigners may be allowed to pay the Thai rate,” explained the Chief of Tourism Promotion office of the Department of National Parks, Wildlife and Plant Conservation, Wanlapha Yuttiwong.

However, she confirmed that this “flexibility” was not based on any laws or regulations, which on the contrary, she insisted, stipulate that foreigners, regardless of their official status in Thailand, are obliged to pay the foreign price.

Det tycker jag inte det råder ens det minsta lilla tvivel om. :)

I den här artikeln kan man läsa hur en repressentant för nationalparkerna har uttalat sig:
https://www.thephuketnews.com/tax-p...ed-to-local-price-at-national-parks-50333.php
, och där står det just om de möjligheterna du är inne på:

Hej

En artikel som tydligt visar hur det fungerar i verkligheten, Svenskar verkar ofta göra felet att ta för givet att beslut och lagar tillämpas lika överallt ungefär som i Sverige, men så är ju nästan aldrig fallet med Thailand, landet är och förblir lite av en bananrepublik där man gör lite som man vill.

Mvh isan lover

Här åkte jag på farangavgift:confused:tom våra barn fick betala som turist:mad:

Nu var det inte bara familjen som va där, för då hade jag vänt direkt.
Ville ju inte förstöra för alla som sett fram emot denna utflykt, så slantade upp och höll god min;)
20170512_100408.jpg

Här åkte jag på farangavgift:confused:tom våra barn fick betala som turist:mad:

Ville ju inte förstöra för alla som sett fram emot denna utflykt, så slantade upp och höll god min;)
20170512_100408.jpg
Kan tillägga att det va värt avgiften;) att se thaisläkten ha så kul, inte minst jag själv:)för det va en riktig kanondag.

För några år sedan standade vi till där för att sedan åka vidare till nästa vattenfall. :) Jag accepterar ibland, men oftast fortsätter jag till nästa destination.

Det är känslan som gör att man inte går in tycker jag. Ofta är det lite dålig stämning där de har dubbel prissättning tycker jag.

Själv tycker jag att nationalparker, museum, kulturarv etc. skall vara gratis för den inhemska befolkningen både i Sverige som Thailand.
Det tillhör dom och dom skall inte behöva betala för det, det skall skötas med skattemedel.
Turister skall betala inträde dem är besökare och dem betalar ingen skatt, avgifterna skall användas för att hålla iordning i nationalpark, museum och andra kulturarv eventuella vinster investeras lokalt.
Så jag tycker det borde vara i varje land, folk skall uppmuntras att besöka sina natur och kulturarv och vill turisterna ta del av det skall dom bistå ekonomiskt med inträdesavgift.
Nu funkar det kanske inte så men hade jag varit president hade det funkat så 5555 ;)

Nu protesterar lokal befolkningen på Ko Samet mot park avgifterna, man har tappat många falanger på grund av dem, man har sett falanger vända o förstått att många inte ens går på färjan.

Vad jag förstod av repotaget i TV så har man börjat att ta inträde redan vid den nya piren.
Någon som har mer info i detta.

Nu protesterar lokal befolkningen på Ko Samet mot park avgifterna, man har tappat många falanger på grund av dem, man har sett falanger vända o förstått att många inte ens går på färjan.

Vad jag förstod av repotaget i TV så har man börjat att ta inträde redan vid den nya piren.
Någon som har mer info i detta.

Hej

Själv har jag låtit mig föras över till ön av en Thailändare med en vanlig mindre båt, då slapp man avgiften och betalade bara för transporten.

Mvh isan lover

Hej

Själv har jag låtit mig föras över till ön av en Thailändare med en vanlig mindre båt, då slapp man avgiften och betalade bara för transporten.

Mvh isan lover
Har nog ändrat sig en del sen du var där sist.
Jag betalade heller aldrig avgift fram tills förra året men nu har dom slagit upp vaktbås med militärer och man får visa upp biljetten ibland om man vart inne i byn tex på 7/11 och handlat och skall tillbaks till stranden.
Dom har blivit lite striktare på ön.

Har nog ändrat sig en del sen du var där sist.
Jag betalade heller aldrig avgift fram tills förra året men nu har dom slagit upp vaktbås med militärer och man får visa upp biljetten ibland om man vart inne i byn tex på 7/11 och handlat och skall tillbaks till stranden.
Vad jag uppfattade i inslaget i TV så var inträdet 400, och många vände då, detta upptäckte lokal befolkningen, när deras inkomster minskade, därför protesterade man mot prisätningen, framför alt mellan Thai o falang

Själv tycker jag att nationalparker, museum, kulturarv etc. skall vara gratis för den inhemska befolkningen både i Sverige som Thailand.
Det tillhör dom och dom skall inte behöva betala för det, det skall skötas med skattemedel.
Turister skall betala inträde dem är besökare och dem betalar ingen skatt, avgifterna skall användas för att hålla iordning i nationalpark, museum och andra kulturarv eventuella vinster investeras lokalt.
Så jag tycker det borde vara i varje land, folk skall uppmuntras att besöka sina natur och kulturarv och vill turisterna ta del av det skall dom bistå ekonomiskt med inträdesavgift.
Nu funkar det kanske inte så men hade jag varit president hade det funkat så 5555 ;)

Och vilka är det som betalar skatt?

Jag sätter 100 Bath på att Du aldrig kommer att bli President, själv siktar Ubon på att bli Ambassadör...:)

Och vilka är det som betalar skatt?

Jag sätter 100 Bath på att Du aldrig kommer att bli President, själv siktar Ubon på att bli Ambassadör...:)
Nog rätt många som betalar skatt alla är inte bönder med ett litet hemma jordbruk fast folk boende i Isaan tycks tro det.
Finns rätt mycket folk som är anställda och jobbar i butiker, fabriker m.m.
Sen vet dom kanske inte att det betalas in en skatt.

Du nämnde även Sverige...

Själv tycker jag att nationalparker, museum, kulturarv etc. skall vara gratis för den inhemska befolkningen både i Sverige som Thailand

Du nämnde även Sverige...

Själv tycker jag att nationalparker, museum, kulturarv etc. skall vara gratis för den inhemska befolkningen både i Sverige som Thailand
Ja, är det mig du tänker på eftersom jag inte bor och skattar i Sverige 5555?
Ja du jag kan betala inträde i Sverige jag ser mig som utvandrad och är skriven som utvandrad besöker bara Sverige när jag blir tvungen pga. tex. en kurs.
Var längesen jag besökte Sverige frivilligt.
Antar att Svenskar i Sverige och som har inkomst i Sverige skattar i Sverige iallafall majoriteten?

Samma för mig. Åkte dit med speedboat men jag gick bort till holken och pratade lite med militärerna och pröjsade för en vuxen, sniglarna var gratis. Tycker det är helt ok att betala för att de underhåller ön.

Nog rätt många som betalar skatt alla är inte bönder med ett litet hemma jordbruk fast folk boende i Isaan tycks tro det.
Finns rätt mycket folk som är anställda och jobbar i butiker, fabriker m.m.
Sen vet dom kanske inte att det betalas in en skatt.
Tror nog att turister betalar skatt, 10 % minst på det de spenderar

Rätt skall vara rätt

Tillbaka
Topp