En turistavgift på 500 baht införs nästa år för ankommande till Thailand.

 
Hej

Så är det ju, men en turist som kommer till Thailand är nog ofta lite godtrogen, står det taximeter så tror nog många att det är vad som gäller, hoppar man sen in och bilen börjar rulla så är det ju redan försent, så i Thailand ska man väl bara fråga vad det kostar om man ska göra upp ett fast pris och inte köra på taximetern, med taximeter så blir det ju den som avgör beroende på hur långt man ska åka.

Mvh isan lover
Vad menar du?

I Thailand är taxi meter priset reglerat av staten i Sverige är det fri prissättning.
 
Jag och en kompis diskuterade detta för ett tag sedan och jag har också för mig att man betalade en avgift när man lämnade landet.
Min kompis hade inget som helst minnen av någon avgift och menade att jag blandat ihop det med overstay.
Jag har lite dåligt minne så jag la ner diskussionen.
Vi började resa till Thailand år 2000…fanns den avgiften då?
Är det någon som vet?

Det skulle vara roligt att ha rätt någon gång :nod:
Avgiften på 500 baht fanns redan l mitten på 90 talet.
Stannade man längre än tillåtet fick man betala avgift även för dom dagarna plus overstayavgift.

BTT
 
Ja det är ju inga större summor men det är nog inget som trollar tillbaka de försvunna turisterna igen.

/ SatanG
Det ser ut til at det bare er å “skru på bryteren igjen” og 40 mill. turister strømmer på. Dem er så virkelighets-fjerne at det er skremmende. Og det å beskytte turistene ekstra kan ikke være veien å gå for å lokke til seg turistene. Dem skulle heller skrotet dette 2-pris systemet og legge forholdene til rette for at man trives. Men i kjent stil så tenker man kortsiktig uten den minste rankene på konsekvensene og Thailand vil trolig være et “Corona-høl” i lang tid fremover og turistene velger andre land å dra til.
 
Vad menar du?

I Thailand är taxi meter priset reglerat av staten i Sverige är det fri prissättning.
Hej

Problemet är precis det som Thailändsk media har tagit upp under flera år att många chaufförer har taximeter men dom slår inte på den och begär sen ett ockerpris för resan, alternativt söger att den är trasig.

Så bara för att det står taximeter på bilen och en taxameter finns monterad så är passageraren inte alls vara säker på att den kommer att användas, vilket kommer att innebära ett högre pris.

Mvh isan lover
 
Det ser ut til at det bare er å “skru på bryteren igjen” og 40 mill. turister strømmer på. Dem er så virkelighets-fjerne at det er skremmende. Og det å beskytte turistene ekstra kan ikke være veien å gå for å lokke til seg turistene. Dem skulle heller skrotet dette 2-pris systemet og legge forholdene til rette for at man trives. Men i kjent stil så tenker man kortsiktig uten den minste rankene på konsekvensene og Thailand vil trolig være et “Corona-høl” i lang tid fremover og turistene velger andre land å dra til.
Hej

Även stora delar av turistbranschen protesterar också mot idén om ännu en avgift för turister.

Mvh isan lover
 
Hej

Även stora delar av turistbranschen protesterar också mot idén om ännu en avgift för turister.

Mvh isan lover
Når tsunamien var i Phuket så fikk myndighetene “panikk” og man slapp å betale en avgift på ambassaden for et visum i flere måneder etter. Nå ser det ut til at dem går den stikk motsatte veien for at turistene skal “betale” for tapte turist-inntekter under pandemien.

Nå er det ikke disse 500 bahtene som er problemet for dem kan man fint betale, men holdningen thaiene fremviser når dem krever en avgift for at turistene skal få lov til å bruke ti-tusener av baht på hoteller, restauranter, shopping og fornøyelser i Thailand. Man bedriver bare ikke business på den måten. I hvert fall ikke i det lange løp uten at det får konsekvenser. Og konsekvensen kan bli at man finner andre steder i verden hvor dem er litt mer gjestfrie.

For det er ikke sånn som thaiene tror at det er. At verden ikke klarer seg uten Thailand. For faktum er at det er Thailand som ikke klarer seg uten verden. Noe som pandemien tydelig har bevist.
 
Hej

Problemet är precis det som Thailändsk media har tagit upp under flera år att många chaufförer har taximeter men dom slår inte på den och begär sen ett ockerpris för resan, alternativt söger att den är trasig.

Så bara för att det står taximeter på bilen och en taxameter finns monterad så är passageraren inte alls vara säker på att den kommer att användas, vilket kommer att innebära ett högre pris.

Mvh isan lover
Nå kjenner jeg ikke til hvordan det er over hele Isaan, men jeg vil vel tro at det i mange byer har den samme praksisen som her i Maha Sarakham hvor man til å begynne med når dem startet opp med 30 taxier og et taxi-firma for 8-10 år siden. Dem lot skiltet på taket være der, men taxi-meteren ble aldri brukt. Dette fordi dem påstod at det ikke var nok penger til å dekke deres utgifter til leie av bilen og samtidig tjene til livets opphold. Men nå har dem tatt av skiltet på taket, men man ser fremdeles at det er en taxi på grunn av fargene.
 
Nå kjenner jeg ikke til hvordan det er over hele Isaan, men jeg vil vel tro at det i mange byer har den samme praksisen som her i Maha Sarakham hvor man til å begynne med når dem startet opp med 30 taxier og et taxi-firma for 8-10 år siden. Dem lot skiltet på taket være der, men taxi-meteren ble aldri brukt. Dette fordi dem påstod at det ikke var nok penger til å dekke deres utgifter til leie av bilen og samtidig tjene til livets opphold. Men nå har dem tatt av skiltet på taket, men man ser fremdeles at det er en taxi på grunn av fargene.
Hej

Så är det, det är väldigt ovanligt att en taxi använder sin taximeter i Isaan, tror inte att jag någonsin har åkt i en taxi med påslagen taxameter i Isaan, tror att det fungerar likadant i stora delar av landet, undantaget Bangkok där majoriteten kör med taximeter.

Mvh isan lover
 
Hej

Så är det, det är väldigt ovanligt att en taxi använder sin taximeter i Isaan, tror inte att jag någonsin har åkt i en taxi med påslagen taxameter i Isaan, tror att det fungerar likadant i stora delar av landet, undantaget Bangkok där majoriteten kör med taximeter.

Mvh isan lover
Jeg kjenner bare til et unntak og det er i Khon Kaen.
 
Hej

Problemet är precis det som Thailändsk media har tagit upp under flera år att många chaufförer har taximeter men dom slår inte på den och begär sen ett ockerpris för resan, alternativt söger att den är trasig.

Så bara för att det står taximeter på bilen och en taxameter finns monterad så är passageraren inte alls vara säker på att den kommer att användas, vilket kommer att innebära ett högre pris.

Mvh isan lover
Nu har ju Grab blivit så stort här så finns även metertaxis som är med i Grab.
Fastpris efter fast taxa som räknas ut av grab appen, du betalar via appen och inget föraren kan fiffla med för priset faställs av grab inte föraren.
Så borde inte vara större problem, tom när vi var i Mahasarakham fanns Grab där.
 
Senast ändrad:
Mycket enkelt system.
Bokar vart du skall, väljer start och slutmål så kommer priset upp, godkänner du det, får förslag på förare, godkänner så kommer han och plockar upp dig.
Sen under resans gång kan du välja att ge betyg och dricks till chauffören vilket betalas via appen isåfall.
 
Udon går utmärkt med taxameter, samma i Korat.
Hej

I Udon fanns det fortfarande relativt få taximeter vid årsskiftet 2019-2020 men avsevärt fler utan, dom flesta använder sig dock fortfarande av Song Taew för sina transporter.

Korat har jag inte besökt på ett antal år nu, men det är ju en stor stad så det är väl helt logiskt att dom har taxi som kör med taximeter där också.

Sen är det ju frågan om dom sätter på sin taxameter eller ej, där brister det ju enligt media, polis och myndigheter.

Mvh isan lover
 
Senast ändrad:
Vi har en "egen" taxichaufför en kvinna som vi använder när vi åker från khon-kaen till kamhai, träffade henne för flera år sedan utanför khon-kaen flygplats hon kör lugnt och säkert (har aldrig krockat enligt henne 555) litar 100 på henne tx så brukar vi handla på vägen till byn då väntar hon utanför affären så om hon ville kunde hon ju sticka med resväskorna, sista gången kom hon i familjens privatbil då hennes bil var på service, tyvärr pratar hon inte engelska så min tolk måste ju åka med
 
Vi har en "egen" taxichaufför en kvinna som vi använder när vi åker från khon-kaen till kamhai, träffade henne för flera år sedan utanför khon-kaen flygplats hon kör lugnt och säkert (har aldrig krockat enligt henne 555) litar 100 på henne tx så brukar vi handla på vägen till byn då väntar hon utanför affären så om hon ville kunde hon ju sticka med resväskorna, sista gången kom hon i familjens privatbil då hennes bil var på service, tyvärr pratar hon inte engelska så min tolk måste ju åka med
Hej

Ja vi använder gärna samma chaufförer också när vi har hittat någon bra, vi får deras mobilnummer och sen ringer vi samma taxi när vi kommer tillbaka till samma plats, då slipper man alla diskussioner och båda parter litar på varandra.

Mvh isan lover
 
Vi har en "egen" taxichaufför en kvinna som vi använder när vi åker från khon-kaen till kamhai, träffade henne för flera år sedan utanför khon-kaen flygplats hon kör lugnt och säkert (har aldrig krockat enligt henne 555) litar 100 på henne tx så brukar vi handla på vägen till byn då väntar hon utanför affären så om hon ville kunde hon ju sticka med resväskorna, sista gången kom hon i familjens privatbil då hennes bil var på service, tyvärr pratar hon inte engelska så min tolk måste ju åka med
Om nån i khon-kaen vill ha hennes telefon nr 0943-053777
Ett och ett halvt år sedan (jävla Corona) hoppas hon fortfarande kör
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
786
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp