En väg tillbaka

Läste jag 200.000 thbt ,ca 50 ,000 kr , är det en billig och bra försäkring ??
Det får du själv ta ställning till, han tyckte det var ok och pröjsar, men som jag skrev det är den förste jag råkat på överhuvudtaget.
Men det är garanterat den nivån det handlar om om det blir försäkringskrav för många.

Själv tycker jag att min pension inte har det utrymmet, jag skulle klara ekonomin bra, men leva som en stationär kyrkråtta är inte min vision.

Det får du själv ta ställning till, han tyckte det var ok och pröjsar, men som jag skrev det är den förste jag råkat på överhuvudtaget.
Men det är garanterat den nivån det handlar om om det blir försäkringskrav för många.

Själv tycker jag att min pension inte har det utrymmet, jag skulle klara ekonomin bra, men leva som en stationär kyrkråtta är inte min vision.
Definitivt inte heller min pension , halva Thailands pensionärer kommer att behöva dra hem ,, tvivlar på att de sätter den båten i sjön , eller så kommer en massa kryphål att dyka upp , precis som de som inte ens har pension till ett Ut , varför skulle det kosta så pass , jag kan ju köpa en heltäckande försäkring från LF för 20 ,000 svenska /året , var har du fått de uppgifterna ifrån ??,, Thai Pagan har en försäkring för ca 100,000 thbt /år ,, heltäckande, den har jag själv haft , efter 75så finns ingen vad jag vet som försäkrar .. har du verkligen koll på vad du skriver

Idag har jag för första gången en pensionär (68år) som är försäkrad med som han tycker är bra villkor.
Han är svensk och bor i Phil. Premien är ca 200.000thb per år, för den som är intresserad kan jag fråga vilket bolag det är.

Samtliga som jag känner (+63år) i Thailand och som bor där på heltid är oförsäkrade eller har någon billig försäkring som täcker runt max 80.000thb per år.
Har en helt annan uppfattning ,, de flesta i Thailand har en försäkring som täcker betydligt mer , känner du bara fattigpensionärer ,, Jag hade tillex en som täckte för över en mille ,,, De flesta har en bra försäkring , men med sjunkande pensioner så lär det ju med tiden ändra sig .men för 100,000 får du en hyfsat bra i Thaialnd , Phil vet jag inget om :) Jag väljer att mygla , dvs inte skriva ut mig , det tjänar jag 14 ,000 kr netto om året på ,, nästan så det räcker för en bra försäkring :thumbsup:

Har funderat kring Er som jag vet har flyttat till Thailand ,sålt allt ni ägde i Sverige samt knappast har så ni kan återvända .. Jag är en vilsen själ , jag har svårt att rota mig , nu har Sverige enligt mitt tycke nått "vägs ände" om man uttrycker sig så ,, Börjar nu att åter fundera allvarligt på en återflytt , vet att många gjort samma sak , dvs flyttat tillbaka till kylan samt efter ett par år flyttat åter till värmen ,, billigare att leva , varm och skönt för en sliten kropp ,, billigt att äga samt äga MC /bil .. Ett som min frus säger "lätt och enkelt liv " ,och det är nog det jag saknar ....

Hur känner ni som inte har möjlighet ,även om ni skulle känna för det ,att återflytta samt skapa Er ett liv i Sverige ... Finns ju de som hyr , har sin pension ,men inget kapital , det är såna funderingar man funderar på . Vad kommer i framtiden att hända i Thailand ,,, kommer vi som Faranger med en medioker pension kunna ha laglig rätt att stanna eller kommer vi att utkastade ,, bara detta med ev kommande krav på försäkring ,, många vet jag har inte råd med en sådan ,, många har idag ingen heller ,utan möjligtvis en olycksfall ett Thaibolag
Hur känner ni , hur tänker ni andra ??Eller tänker ni inte alls , eller förtränger ni tankar som är obehagliga och oroande :rolleyes:

Hej Phonta.

Jag kanske inte ska svara då jag trots utskriven inte anser mig ha bränt några broar, kan flytta tillbaka om jag vill men tycker som dig att Sverige har blivit förstört. Jag tycker/tror du är lite mer negativ än vad jag tror du behöver vara.
Världen är liten och vill du senare flytta kan du nog alltid göra det. Frugan är lite intresserad av köpenhamn/England/Norge/Australien då hennes företag har kontor i många länder men det troliga är nog att vi stannar kvar. Ser inga större/farliga problem med att juntan för tillfället styr utan tror mer på att det kan bli värre när det ändras om det nya styrandet blir mera nationalistiskt. Familjen är försäkrade genom våra jobb, lycka till vad du nu än gäller!

/ SatanG

Har en helt annan uppfattning ,, de flesta i Thailand har en försäkring som täcker betydligt mer , känner du bara fattigpensionärer ,, Jag hade tillex en som täckte för över en mille ,,, De flesta har en bra försäkring , men med sjunkande pensioner så lär det ju med tiden ändra sig .men för 100,000 får du en hyfsat bra i Thaialnd , Phil vet jag inget om :) Jag väljer att mygla , dvs inte skriva ut mig , det tjänar jag 14 ,000 kr netto om året på ,, nästan så det räcker för en bra försäkring :thumbsup:
Ja, jag känner nästan bara pensionärer som har under 15.000kr efter skatt i Thailand. Många mellan 10-12.000kr och det är för mig fattigpensionärer som inte kommer upp i IM kravet på 65.000b/månad.
Nu myglas det med bruttointyg för förlängningar så det löser dom galant.
Visst finns det många som mycket högre pension efter ett framgångsrikt liv men dom träffar jag sällan på. Har en känsla att dom lever ett helt annan typ av liv och förblir mer anonyma.

Begreppet hyfsat bra för 100.000b är gåtfullt, bättre om du anger hur mycket den täcker i vårdkostnad.
No limit är väl uteslutet, men 2 mille baht eller 60.000Usd är väl rimligt. Gärna också med egendomskydd och rättshjälp i tvister och skadestånd.

Tror många som är +65 tycker 100.000thb skulle vara prisvärt och inte tveka, drygt 2000sek/månad klarar de flesta, men jag tror inte det finns så billiga värt namnet försäkring att teckna.

Ja, jag känner nästan bara pensionärer som har under 15.000kr efter skatt i Thailand. Många mellan 10-12.000kr och det är för mig fattigpensionärer som inte kommer upp i IM kravet på 65.000b/månad.
Visst finns det många som mycket högre pension efter ett framgångsrikt liv men dom träffar jag sällan på. Har en känsla att dom lever ett helt annan typ av liv och förblir mer anonyma.

Begreppet hyfsat bra för 100.000b är gåtfullt, bättre om du anger hur mycket den täcker i vårdkostnad.
No limit är väl uteslutet, men 2 mille baht eller 60.000Usd är väl rimligt. Gärna också med egendomskydd och rättshjälp i tvister och skadestånd.

Tror många som är +65 tycker 100.000thb skulle vara prisvärt och inte tveka, drygt 2000sek/månad klarar de flesta, men jag tror inte det finns så billiga värt namnet försäkring att teckna.
Jag har ju en som kostar mig 1500 kr /mån, den är heltäckande ,på BKK Hosp.samt ev hemtransport om så krävs, även rättskydd mm

IM kravet är 400k för oss som har Thai fru , frågan ärom det kommer att påverka försäkringsfrågan, jag har ju svinbillig vår på statliga sjukhus med mitt sjukhuskort .men känner att jag vill ha bättre vård om jag behöver :)

Ang. det fetade så tror jag det stämmer. En engelsk granne gratulerade mig till att vara svensk, då är ju pensionen tryggad då alla svenskar får minst 200k/mån sa han. Riktigt så kul är det nog inte med svensk pension försökte jag förklara men han trodde sig veta det bättre än mig då hans kompis var svensk. De rekade stand-up comedy på sukhumvit samt lite lokala barer här ute i spenaten.

/ SatanG

Jag har ju en som kostar mig 1500 kr /mån, den är heltäckande ,på BKK Hosp.samt ev hemtransport om så krävs, även rättskydd mm
Jag har ännu billigare med samma villkor men den går inte att behålla som utskriven. Tror inte ens en så bra försäkring går att skaffa i ett annat land, i så fall med premier som blir för höga.

Det är en grupp svenskar boende i Thailand som kämpar för att få fri sjukvård i Thailand som Sverige betalar på samma sätt som inom EU.
Det skulle vara en lösning men det kommer nog inte att ske. Att få svenska försäkringsbolag att nappa på en försäkring för utflyttade är inte heller troligt.

Ang. det fetade så tror jag det stämmer. En engelsk granne gratulerade mig till att vara svensk, då är ju pensionen tryggad då alla svenskar får minst 200k/mån sa han. Riktigt så kul är det nog inte med svensk pension försökte jag förklara men han trodde sig veta det bättre än mig då hans kompis var svensk. De rekade stand-up comedy på sukhumvit samt lite lokala barer här ute i spenaten.

/ SatanG
Hehe, ja med thailogik tycker ju många tjejer att engelsmän, tyskar och amerikaner har det mer välställt då deras valuta är värd så mycket mer än den svenska.
Det är inte så lätt att förklara för tjejen i barnen varför en svensk bara får 4 thb av staten när engelsmannen får 45 thb från sitt land.
Kan det vara det kalla klimatet som gör att pengarna växer långsammare???

Så alla tror inte att svenskar är rika som troll.
De rika svenska pensionärstrollen hamnar nog inte heller i Asiens kokosländer vid en flytt.

När jag ar yngre så pysslade jag rätt mycket med ekonomi och försökte se till att skaffa rätt hyfsad pension när den tiden var inne, alltså just nu.
Idag är jag inte ett skvatt intresserad att försöka skaffa något extra. Nu vill jag bara leva fast skulle kunna öka ramarna men då får inte jag själv längre plats i tavlan.
En fråga dök upp i hjärnan när Khuntan skrev om tryggheten inom EU, vad är det? Detta är ingen gliringar utan vill veta vad har man mera inom EU än utanför?
Samma med försäkringar till vilket syfte? Vad jag har förstått under min levnadstid, är att det finns inte många större bedragare än försäkringsbolag.
Varför skall jag ha en försäkring som kostar tvåhundra papp om året?
Kanske om jag hade en Lamborghini i garaget. Vill dom lagstadga det så försöker jag hitta en väg runt reglerna för tänker inte berika lurendrejeri.
Vi har ju sjukvård i Sverige om det händer en större grej, bara visa passet. Fast gillar inte ordet om heller, för hela det här debatten rullar runt det ordet.
Tänk om jag aldrig blir sjuk :rolleyes:
Kasta bort en förmögenhet fast vet att i Sverige skall man ha både livrem och hängslen.
Nu skall jag bara gifta mig med en statlig försäkring så är allting bra. Hade ändå aldrig tänkt besöka Bangkok Hospital.

Jag hade just en försäkring för 100 k /år , den täckte det mesta sade de när jag tecknade den , ville ha allt på pränt (Engelska ) men det finns ej just nu sade dem :p"Thai Pagan "heter bolaget , jag fick allt muntligt , visst ,när brevet väl sedan kom på Engelska stämde ingenting , visst det fanns viss sanning i vad de utlovat , men inte alls i den nivån de målade upp det ,, så som någon just skrev ,bortkastade slantar ,, tänker inte skriva ut mig , då är jag försäkrad , se till att slantar till en snabb flygbiljett finns , samt en olycksfallsförsäkring i till Ayudha (stavning tveksam) , en bra olycksfall som man kan ta , 10000 thbt år så har man ett bra skydd , Blir man sen sjuk så får man åka hem ,, Får man en infarkt så får man väl sluta sina dagar där då,:wai: Sämre ställe kan man ha att ligga på ,, alla glada samt fetsar och talar gott om den döde ,, samt att frugan har sällskap .. då kan jag dö lycklig

Jag kan trösta er lite yngre med att den hemska döden kommer garanterat att se till att vi alla "tar ner skylten" i sinom tid. Vissa redan i femtioårsåldern andra vid 90+.
Se fram emot döden, i stället för gå och oroa er och samtidigt göda försäkringsbolagen. Lev medans ni kan...

Normalt är det en mognadsprocess att lära sig acceptera döden, det skall man inte göra vid 30, då är den allt för skrämmande. Sedan beror det ju väldigt mycket på hur man sköter sin kropp, den blir allt bräckligare med åren och en trasig kropp gör livet jobbigare och döden blir till en vän.

Normalt är det en mognadsprocess att lära sig acceptera döden, det skall man inte göra vid 30, då är den allt för skrämmande. Sedan beror det ju väldigt mycket på hur man sköter sin kropp, den blir allt bräckligare med åren och en trasig kropp gör livet jobbigare och döden blir till en vän.
Säger bara , nej tack , att gå och längta efter döden , det kan jag vara utan , känner inte av en bräcklig kropp ..ännu men jag är ju bara 68;)

Säger bara , nej tack , att gå och längta efter döden , det kan jag vara utan , känner inte av en bräcklig kropp ..ännu men jag är ju bara 68;)
Inte ska man längta efter den, det finns det kanske andra som gör :D men visst tänker man ibland på den.
Det värsta är ju om man inte hann göra slut på pengarna i tid, en sån planeringsmiss vore oförlåtlig och nått man inte skulle glömma i första taget ;)

Inte ska man längta efter den, det finns det kanske andra som gör :D men visst tänker man ibland på den.
Det värsta är ju om man inte hann göra slut på pengarna i tid, en sån planeringsmiss vore oförlåtlig och nått man inte skulle glömma i första taget ;)
Att göra av med pengarna är väl det minsta problemet om man har en thairelation. Det gäller bara att göra det på ett förståndigt och vettigt sätt. Det är åtminstone så jag resonerar, har ju ingen tidigare familj att tänka på.

Jag tror inte jag kommer sluta mina dagar i Thailand. Kultur skillnaderna är förstora skulle aldrig orka med det. Men att flytta till Sverige innan man behöver kommer jag inte att göra jag hoppas kunna hitta något land närmare så pendlingen vid behov inte blir så besvärlig. Vill samtidigt se till att jag kan själv medicinera vid behov när jag blir äldere.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp