Femårs körkort

A

Anonym

Gäst
Detta med visumkraven för att kunna förnya ett femårigt Thai KK , vad gäller egentligen , vore intressant att bena ut detta ,, Krävs det endast ett Non immigrant O single spouse entry eller krävs det ett års visa ,någon som vet ? Har ingen lust att kasta slantar i sjön ,, skillnaden är en tusenlapp .. i Visumkostnader .
Någon som har fått ett femårigt utan att ha ett ettårsvisa ??

Jag har ett femårigt på ett turistvisa.

Dock var det nog ett misstag som jag blev glad för :)
Besökte det Traffice Office där jag bodde med alla handlingar som krävdes för att förlänga till ett två-årigt KK.

En ung tjej som förberedde alla handlingar var nog alldeles för okunnig med utlänningar så de enda passkopior hon behövde var utöver huvudsidan, kopian på departurecard och kopian på sidan med stämpeln i passet hur länge jag fick stanna.
Kopian på mitt visum fick jag behålla.;)
Det var först när jag skulle betala och fotas jag upptäckte detta.

Nu har man ju lärt sig att ta seden dit man kommer så jag undvek att få henne att förlora ansiktet genom att inte påtala det fatala misstaget.

Jag har ett femårigt på ett turistvisa.

Dock var det nog ett misstag som jag blev glad för :)
Besökte det Traffice Office där jag bodde med alla handlingar som krävdes för att förlänga till ett två-årigt KK.

En ung tjej som förberedde alla handlingar var nog alldeles för okunnig med utlänningar så de enda passkopior hon behövde var utöver huvudsidan, kopian på departurecard och kopian på sidan med stämpeln i passet hur länge jag fick stanna.
Kopian på mitt visum fick jag behålla.;)
Det var först när jag skulle betala och fotas jag upptäckte detta.

Nu har man ju lärt sig att ta seden dit man kommer så jag undvek att få henne att förlora ansiktet genom att inte påtala det fatala misstaget.
GRATTIS !!!:)Men som jag ser det så ger ju ett Non O immigrant Spouse lite tyngd , dvs jag har en adress i Changwat jag söker KK i , Ett dylikt visa kan ju sedan förlängas med ett Retirement ett års baserat på detta Non O sam plattform , det har jag gjort tidigare , men avser inte att ta ett nu , varför ? Skall ju bara stanna en månad drygt .... Och ett Single är ju egentligen samma som ett multiple ,bara att det ena gäller 90 dagar samt det andra ett år med utresa var 90e dag:)

Hans fråga var väl om det räckte med ett non-imm single entry entry eller om han måste ha ett non-imm 1 årigt multiple entry.

Ni vet ju hur det är med kontor med egna regler men det är non-imm visa som står i lagen. Det står inget om uppehållstillstånd eller re-entry. Tyvärr har myndigheten en kass webbsida så det går inte att läsa ut där.

Samma sak gäller med Internationellt körkort. Har du ett Non-imm visa får du inte köra på utländskt körkort. Jag kan tänka mig att de båda hänger ihop.

Ni vet ju hur det är med kontor med egna regler men det är non-imm visa som står i lagen. Det står inget om uppehållstillstånd eller re-entry. Tyvärr har myndigheten en kass webbsida så det går inte att läsa ut där.

Samma sak gäller med Internationellt körkort. Har du ett Non-imm visa får du inte köra på utländskt körkort. Jag kan tänka mig att de båda hänger ihop.
Tror du har en ganska bra tanke där, rimligt , för har jag tillex ett Non immigrant Spouse så är jag ju inte längre tourist och skall då ha ett Thai KK

Vad är ett femårigt Non Immigrant Visa ?? Aldrig hört talas om :eek:

Närman söker tillex ett Non Im O så skall det inte sökas tidigare än tre månader innan avresa står det i Ambassadens anvisningar , det står inte varför , men förmodligen så gäller det då inte , men räknas det från utfärdandet eller från inresan ??dvs om man söker ett single som gäller tre månader i Juli , åker sen i början på september ,då har man i så fall inte 90 dagar från ankomst ,,Jonas har ju haft detta ett antal ggr så du vet nog svaret på detta

Närman söker tillex ett Non Im O så skall det inte sökas tidigare än tre månader innan avresa står det i Ambassadens anvisningar , det står inte varför , men förmodligen så gäller det då inte , men räknas det från utfärdandet eller från inresan ??dvs om man söker ett single som gäller tre månader i Juli , åker sen i början på september ,då har man i så fall inte 90 dagar från ankomst ,,Jonas har ju haft detta ett antal ggr så du vet nog svaret på detta

Är det inte så att visat bara gäller tre månader från utfärdandet?

Är det inte så att visat bara gäller tre månader från utfärdandet?
Det är ju det som är frågan ,, men är det tre månader till första inresan som gäller ??

Sen en fråga till , kan man låta en polare lämna ansökan samt betala min Visumansökan till Ambassaden , det kanske är roligare att ge honom 600 kr eller en flaska fin whiskey ,sen hämtar han det samt skickar per rek till mig ..

Du blandar ihop begreppen lite.
Själva visat gäller i 3 mån men förbrukas i samma stund du lämnar fram passet på suvvan, där omvandlas det till ett uppehållstillstånd som ger dig 90 dagar. Om du sen åker till konsulatet och visar papper på din pension och får ett intyg från dom och tar det med dig till IM så kan du där få dina 90 dagar omvandlade till 365 dagar, samtidigt köper du en Reentry så du kan lämna landet utan att uppehållstillståndet förbrukas, sen gäller det bara att komma tillbaka innan de 365 dagarna löper ut och göra om processen på konsulatet och IM, så här kan du hålla på hur länge som helst utan att köpa nytt visa. Dvs inget krångel med läkarbesök, polisregister el dyl, bara inkomst bevis som behövs. Kostnad för inkomstbevis 500 baht och 1900 för uppehållstillståndet och 1000 för Reentry, så totalt 3400 baht/år och minimalt med krångel.

Tack Nmax Jo , detta har jag gjort ett par tre ggr , tänkte mest på varför dessa tre månader som konsulatet uppger .
Notify : Ansök inte mer än tre månader innan du skall resa :) Det innebär att om jag söker för tidigt så har detta visum att resa in "expire" måste ju vara det de menar , resten är solklart och har jag gjort många ggr under de tre år jag bott därnere .. Nu tar jag nog bara ett single entry , snål som jag är ,,, Blir ju ett Non immigrant spouse single och skall räcka tre månader och även för att få ett Thai kk femårigt ;)

På single entry Non imm O så får du ett tillstånd att komma in i landet 90 dagar från datumet Visat utfärdades.

Från ambassadens hemsida.
(Please check your arrival date to thailand, the visa issued validity is valid only 3 months for single entry)

Sen får du tillstånd att stanna i landet 90 dagar den dag du kommer till Thailand.

Antar jag för så funkar det på 12 månaders jag har aldrig haft singel entry?

Om det fungerar på liknande sett som 12 månaders spelar det ingen roll om du kommer i början eller slutet av perioden du har permit to enter Thailand.
För det är vad ambassaden ger dig ett permit to enter.
På suvvan får du sen ett 90 dagars permit to stay.

På ett multiple entry visa O 1 år så måste du anlända inom 12 månader.

Senast redigerad av en moderator:
Nu är jag ute på djupt vatten för har ingen koll på visumbiten vid längre vistelse i landet.

Läser ofta att man skall ha pengar för att visa upp eller en rejäl månadsinkomst för att uppehålla sig i landet.

Känner en gubbe som bor till och från med sin fru i Thailand, han är pensionär och påstår att han aldrig visat några pengar. Likaså kanadensaren i vår by som bott 20 år i byn, när jag ställde frågan om visum så har han aldrig visat några pengar.

Finns det visum där man inte behöver visa pengar?

Precis , så är det ,ett Non Immigrant O Spouse ger dig 90 dagar , sedan en visa run och ytterligare efter det 90 dagar , inga inkomstkrav .. än så länge ..

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
L
Svar
20
Visningar