För- och nackdelar med thaimat, vad äter ni?

Då gäller det att undvika det första som grillas alltså. Man vill ju äta kyckling, inte plast eller gummi. Synd för det är väldigt gott med en saftig Som Tam därtill.
Ingen fara Berra , detta är nog inte det värsta du kommer att komma till insikt med i det underbara Isaan , massor med nackdelar men även en hel del fördelar mot turistområden , tillex ,man sparar en del slantar då inget finns att handla :):):)

Ingen fara Berra , detta är nog inte det värsta du kommer att komma till insikt med i det underbara Isaan , massor med nackdelar men även en hel del fördelar mot turistområden , tillex ,man sparar en del slantar då inget finns att handla :):):)
Fast där uppe vill ju alla leva av en så kostnadsmässigt känns det billigare att bo långt ifrån släkten med.
Och slipper ha släktingar tiggande pengar runt sig ;) dom är ju att likställa med tiggarna, hoppas dom sätter dom med på upplärningsläger nu när dom skall ta i med hårdhandskarna mot tiggare 5555 ;)

Fast där uppe vill ju alla leva av en så kostnadsmässigt känns det billigare att bo långt ifrån släkten med.
Och slipper ha släktingar tiggande pengar runt sig ;) dom är ju att likställa med tiggarna, hoppas dom sätter dom med på upplärningsläger nu när dom skall ta i med hårdhandskarna mot tiggare 5555 ;)
Jo kan tänka mig kopplet av gratis ätande släktingar runt Berra med familj som gör vistelsen så trevlig [emoji1]

Det största problemet med att bo större delen av året i Thailand är just maten. Thai har ju absolut noll koll på nåt annat än att det ska smaka gott så vill man äta annat än väldigt onyttig mat så får man laga den själv, även då är det svårt då färsk kyckling mm är fullt av konserverings medel. Doppa alla råvaror i kokande vatten en stund och sen skölja av är ett råd jag fått som vi gör, då blir man av med iaf en del av skiten dom sprutat på.

Och nej man måste inte alls prova allt.
Hur man ens kan få för sig att äta ex risråtta begriper jag inte, så jvla giftigt som det antagligen är så går det fetbort oavsett hur gott det nu är.

Har tom fått tjejen att helt sluta med pra la som är förbaskat onyttigt.

Låter ni era tjejer och barn äta precis vad dom vill eller tänker ni på deras hälsa?..

Hur man ens kan få för sig att äta ex risråtta begriper jag inte, så jvla giftigt som det antagligen är så går det fetbort oavsett hur gott det nu är.

Låter ni era tjejer och barn äta precis vad dom vill eller tänker ni på deras hälsa?..

Är allt du stoppar i dig nyttigt? Fått för mig att du dricker alkohol ibland, inte speciellt nyttigt, men jag kan ju komma ihåg fel.

Min helt "obildade" Isaan hustru vill hellre bo i Sverige , dvs inte alls åka till Thailand , hon tycker allt är fn så mycket bättre här säger hon , luften är ren , vattnet i sjöarna här är drickbart rakt av (och det stämmer faktiskt) ,Kycklingen är kanske inte helt ok med tanke på antibiotica men långt ifrån som Thaikyckling , vi köper Svensk färsk till ett kilopris av ca 25 kr dvs 100Thbt /kilo , ungefär samma som den självlysande i Thairiket , Grönsaker är ganska giftfria mm , allt detta har hon själv konstaterat och skakar på huvet åt de galna Thaiarna . När jag visade henne vad som händer med tillex Pala, så funderade hon ett tag samt sa sen att "det är nog inte så bra " ,nu vet hon vad butolism är , när jag frågar svarar hon "det är döden " , Hon vet även att Thai varje år dör av matförgiftningar orsakade av den goda Thaimaten......................

Nu tänker jag definitivt inte förbjuda min fru att äta vad hon vill. Hon är en myndig person, det enda jag kan göra är att säga vad jag tycker. Sen är resten upp till henne.

Här nere är det svårt att påverka barnens mat, mormor och morfar vill vara snälla men även om jag säger nej så vet jag att godbitar ges bakom våra ryggar. Man kan inte vara som en vakthund över dom hela tiden.

Det finns helt klart stor förbättringspotential när det gäller matkvalitet i Thailand, men jag tycker att det känns viktigt att tillägga att det finns en hel del intresse bland thailändare att göra något åt detta och att många har fokus på att maten de tillhandahåller ska vara bra. Men det gäller såklart att man tar ett eget ansvar som med så mycket annat i Thailand.

Odla själv tycker jag också är en bra idé, och de som väljer Isaan och har intresse av det tycker jag har en del fördelar ur den synvinkeln. Man får se till att kolla upp vad man har för ämnen i jorden först bara. ;)

Och ofta är det ju Thaikvinnan som styr allt i Familjen , och är det så i Sverige så lär det bli än värre när de kommer
på hemmaplan för gott .

Som någon sade , en smart man låter för husfridens skull kvinnan tro att hon bestämmer , man kan påverka så att kvinnans beslut går i önskvärd rikting :)

De flesta Faranger i Isaan bryr sig ändock mest om att det finns Chang i tillräcklig mängd att inhandla ..
De går in i en ständig dimma i och med att de landar ...
Har sett för mycket av det i Thailand , och det har i stort gjort mig till nykterist ,,, djäkligt tråkigt men sant ..

Och ofta är det ju Thaikvinnan som styr allt i Familjen , och är det så i Sverige så lär det bli än värre när de kommer
på hemmaplan för gott .

Som någon sade , en smart man låter för husfridens skull kvinnan tro att hon bestämmer , man kan påverka så att kvinnans beslut går i önskvärd rikting :)
Lyckas man med det så är man väl en mästare i balansgång på slak lina. :rolleyes:

De flesta Faranger i Isaan bryr sig ändock mest om att det finns Chang i tillräcklig mängd att inhandla ..
De går in i en ständig dimma i och med att de landar ...
Har sett för mycket av det i Thailand , och det har i stort gjort mig till nykterist ,,, djäkligt tråkigt men sant ..

Håller med dig. Skittrist att det är så många som förlorar sig i alkoholen. :( Men bra att det har blivit till något positivt för dig iaf. :) Jag har väldigt måttlig alkoholkonsumtion jag också. Dricker inte för att bli full.

Nu tänker jag definitivt inte förbjuda min fru att äta vad hon vill. Hon är en myndig person, det enda jag kan göra är att säga vad jag tycker. Sen är resten upp till henne.

Här nere är det svårt att påverka barnens mat, mormor och morfar vill vara snälla men även om jag säger nej så vet jag att godbitar ges bakom våra ryggar. Man kan inte vara som en vakthund över dom hela tiden.
Handlar inte om att förbjuda utan om att upplysa på ett sätt så dom själva tar rätt beslut. Men bryr man sig inte om sin familj så låter man dom fortsätta att leva osunt i okunskap.
Tycker själv att det är varje familjefaders plikt att ge sin familj bästa möjliga grund till ett bra liv efter de förutsättningar man har och att äta rätt är jäkligt viktigt.

Jag hade inte "förbjudit" frun men jag hade absolut förbjudit svärföräldrarna att ge barnen massa skräp mat och godis bakom ryggen.

Handlar inte om att förbjuda utan om att upplysa på ett sätt så dom själva tar rätt beslut. Men bryr man sig inte om sin familj så låter man dom fortsätta att leva osunt i okunskap.
Tycker själv att det är varje familjefaders plikt att ge sin familj bästa möjliga grund till ett bra liv efter de förutsättningar man har och att äta rätt är jäkligt viktigt.

Jag hade inte "förbjudit" frun men jag hade absolut förbjudit svärföräldrarna att ge barnen massa skräp mat och godis bakom ryggen.
Det har jag redan gjort men jag vet att dom får godis när jag inte är i närheten. Så vad f*n skall man göra?

Po
Håller med dig. Skittrist att det är så många som förlorar sig i alkoholen. :( Men bra att det har blivit till något positivt för dig iaf. :) Jag har väldigt måttlig alkoholkonsumtion jag också. Dricker inte för att bli full.
Positivt för mig kan jag väl inte säga , att se så mycket problem orsakade av alkoholen så man inte ens känner för att ta en öl eller en whisky kan nog inte ses som positivt ,, positivt vore det om jag någonsin haft problem med alkohol,vilket absolut inte är fallet , har väl hela livet varit ganska försiktig ,men nu som sagt anser att det bara är av ondo ...

Kan ju fundera på vad allt Thaigodis innehåller , inte ett enda kontrollsystem i det landet avseende vad som säljs i butikerna ... Skrämmande !! Dessutom ett folk som gör allt för att tjäna en extra slant .....:(

5555, ja Phonta, kan ju inte annat än säga att du är komisk många gånger, i ditt liv finns bara plats för katastrofscenarier:):):D

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
4
Visningar