Försörjningskravet från och med 20 juli 2016!

thaikonsult

Medlem
För dig som är anhörig till någon som ansöker om uppehållstillstånd efter 20 juli 2016 för att bo tillsammans med dig i Sverige

Den som är medborgare i ett land utanför EU och EES och som vill flytta till Sverige för att bo med en familjemedlem måste ansöka om uppehållstillstånd.

Din make, maka, sambo, registrerade partner och dina barn under 18 år kan få uppehållstillstånd i Sverige om

•du är svensk medborgare, har permanent uppehållstillstånd eller tidsbegränsat uppehållstillstånd med flyktingstatus

•du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd

•du har en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i

•du och din partner är minst 18 år.

Om du har sökt asyl och har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd eller om du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller ömmande omständigheter, eller verkställighetshinder, måste både du och din partner vara minst 21 år gamla för att han eller hon ska kunna få uppehållstillstånd. Ni ska även ha bott tillsammans innan du flydde till Sverige. Undantag kan göras om ni har barn tillsammans.

Om du är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd kan också den som du planerar att gifta dig eller bli sambo med få uppehållstillstånd för att flytta till dig i Sverige.

I undantagsfall kan en nära anhörig som inte är eller ska bli din make, maka eller sambo få uppehållstillstånd för att bo med dig i Sverige. Då behöver du ha permanent uppehållstillstånd. Undantaget gäller inte om du är svensk medborgare.

Din försörjning

Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

•lön från arbete

•arbetslöshetsersättning

•sjukpenning

•inkomstgrundad ålderspension

Du uppfyller också kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva av.

Din bostad
Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå, vardagsrum och minst ett sovrum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum. Två barn kan dela sovrum.

Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd.

Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige.

Undantag från försörjningskravet

Kravet på försörjning och bostad gäller inte dig som

•är barn under 18 år

•är flykting eller alternativt skyddsbehövande och som har familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd inom tre månader efter att du har fått uppehållstillstånd. Detta gäller endast om din familjemedlem är din make, maka, sambo, registrerad partner eller barn under 18 år, och om ni inte har möjlighet att återförenas i ett land utanför EU. Du och din partner ska ha en väl etablerad relation

•har en familjemedlem som ansöker om att förlänga sitt uppehållstillstånd.

Mvh Thaikonsult

Hej,

Jag har en 2 rok på 70m2. Min fru ska söka uppehållstillstånd med sitt barn inom kort. Min hyreslägenhet rymmer inte försörjningskravet då ett barn är medsökande.

Jag har en fråga angående ovan:

a) Om jag justerar mitt hyreskontrakt - byter ut 2 rok mot 3 rok - digitalt via photoshop. Är det vattentätt eller är det rutin av verket att kontrollera bostad antingen genom ett besök eller att kontakta hyresvärd för bekräftelse?

/K

Hej,

Jag har en 2 rok på 70m2. Min fru ska söka uppehållstillstånd med sitt barn inom kort. Min hyreslägenhet rymmer inte försörjningskravet då ett barn är medsökande.

Jag har en fråga angående ovan:

a) Om jag justerar mitt hyreskontrakt - byter ut 2 rok mot 3 rok - digitalt via photoshop. Är det vattentätt eller är det rutin av verket att kontrollera bostad antingen genom ett besök eller att kontakta hyresvärd för bekräftelse?

/K

Finns ingen anledning att lägga med hyreskontrakt, förfalskning är olagligt men en liten felskrivning kan hända den bäste.

Med tanke på att ett uppehållstillstånd tar dryga året så hinner du ju byta upp dig till en större lägenhet.

Man skall nog akta sig för att ljuga, illa om det blir uppdagat. Ärlighet var längst, även gentemot Migrationsverket.

Har man för liten lägenhet kommer avslagsbeslutet ganska snabbt.

Mvh Thaikonsult

Hej Thaikonsult

Vi har tänkt att söka UT för min Tirak (våran dotter 1år har Svenskt och Thaipass), för nästa sommar i 7 månader (sen tillbaka till Thailand i 5 månader) är det kvar på min bostad (jag har endast 30kvm sommarstuga, men med två sovrum) även vid denna UT ansökan?

Hur långt i förväg ska vi söka UT för att det ska bli färdigt till i början av April 2017?

Hur mycket i förmögenhet ska man ha för att uppfylla försörjnings kravet ?

Är det alltså Uppehållstillstånd pga anknytning för att bo i Sverige hon tänker söka, eller bara ett besök? Jag hajjar inte riktigt vad du menar!

Är det alltså Uppehållstillstånd pga anknytning för att bo i Sverige hon tänker söka, eller bara ett besök? Jag hajjar inte riktigt vad du menar!

"Vi har tänkt att söka UT för min Tirak för nästa sommar i 7 månader (sen tillbaka till Thailand i 5 månader)"

Alltså bara för besök i 7 månader med UT, EJ för permanent boende i Sverige

Så här ligger det till i ert fall.. Ett uppehållstillstånd för besök gäller som längst upp till 1 år, men oftast högst 6 mån.
Tillståndet gäller bara för ett besök, så ni måste göra om proceduren varje år.
Handläggningstiden är fn. 1 till 2 månader.

Och, Ko Lanta, ser att du pratar om försörjningskrav längre upp i tråden. Det behöver du inte bekymra dig om, det gäller UT-ansökan, inte UT-besök som ni verkar vilja söka.

Så här ligger det till i ert fall.. Ett uppehållstillstånd för besök gäller som längst upp till 1 år, men oftast högst 6 mån.
Tillståndet gäller bara för ett besök, så ni måste göra om proceduren varje år.
Handläggningstiden är fn. 1 till 2 månader.

Tack för svaret, men jag väntar att Thaikonsults svar eftersom han jobbar med dessa ärenden

Liknande trådar

J
Svar
0
Visningar
748
Johann Bergstrand
J

Tillbaka
Topp