Funderingar om sinsod

Jasså, jag fick uppfattningen att ni ännu inte tagit beslut om giftemål då du skrev "om vi gifter oss vill föräldrarna att..."
Men om du endast oroar dig för växlingsavgiften tror jag du kommer bli ännu mer oroad när du inser kostnaden att leva i äktenskap.[emoji6]
Jag skrev att jag retar mig på växlingsavgifterna inte att jag oroar mig

Märkligt att Thai inte kan se personen utan bara pengarna.

Självklart blir din fru annorlunda bemött när de vet att hon har pengar i överflöd.

Skulle jag och min fru äga 1500 rai skulle jag försöka hålla det så hemligt det bara gick. Att visa upp att man har överflöd ställer bara till problem.

Ex.vis går man runt i slummen i Rio tar man inte på sig guldsmycken eller bär med sig massa med kontanter. Same same ...

Jeg tror ikke at det er noen stor forskjell på oss nordboere når det gjelder penger. Og jeg kan ikke påstå at nordmenn ikke liker å vise frem sin rikdom. Det virker som at det er en konkuranse med og ha en finere bil og en større tv enn "naboen".

Man går selvfølgelig ikke på utrygge steder med en haug av kostbare smykker på kroppen eller med store summer kontanter. Men det å eie 1500 rai blir vel litt annerledes.

Noe av denne "stormannsgalskapen" kan man se når utlendingen bygger et hus til sin thailandske kone i landsbyen. Hun kommer fra en lutfattig landsby i Isaan og hun eier ikke "nåla i veggen", men et pallas av et hus skal hun ha. Her skal hele landsbyen få se hennes rikdom. Og da helst med en splitter ny SUV til et par millioner baht parkert utenfor. Om det i tillegg henger gull til 100 000 baht rundt halsen hennes er heller ikke et minus.

Senast redigerad av en moderator:
Jeg tror ikke at det er noen stor forskjell på oss nordboere når det gjelder penger. Og jeg kan ikke påstå at nordmenn ikke liker å vise frem sin rikdom. Det virker som at det er en konkuranse med og ha en finere bil og en større tv enn "naboen".

Man går selvfølgelig ikke på utrygge steder med en haug av kostbare smykker på kroppen eller med store summer kontanter. Men det å eie 1500 rai blir vel litt annerledes.

Noe av denne "stormannsgalskapen" kan man se når utlendingen bygger et hus til sin thailandske kone i landsbyen. Hun kommer fra en lutfattig landsby i Isaan og hun eier ikke "nåla i veggen", men et pallas av et hus skal hun ha. Her skal hele landsbyen få se hennes rikdom. Og da helst med en splitter ny SUV til et par millioner baht parkert utenfor. Om det i tillegg henger gull til 100 000 baht rundt halsen hennes er heller ikke et minus.

Ja, att folk mister begreppet om pengars värde är inte något nytt.
Se bara på folk som vinner på lotto. Dom tror att dom är ekonomiskt oberoende, ända tills dom mer eller mindre går i personlig konkurs.

Då folk i Thailand ofta tror att jag är fullsketen med pengar så har jag ibland frågat dom hur mycket pengar dom tror att jag har.
"300miljoner THB", var den senaste gissningen.

Det var ju ett antal tiopotenser fel, kan jag lugnt meddela er om.
Jag har förklarat för dom att medelsvensson oftast har 0:- kvar veckan innan lönen kommer.
Riktigt så illa är det inte för min del, men jag kan dessvärre inte sprätta stålar hursomhelst om jag ska klara av att leva på min lön.

Ja, att folk mister begreppet om pengars värde är inte något nytt.
Se bara på folk som vinner på lotto. Dom tror att dom är ekonomiskt oberoende, ända tills dom mer eller mindre går i personlig konkurs.

Då folk i Thailand ofta tror att jag är fullsketen med pengar så har jag ibland frågat dom hur mycket pengar dom tror att jag har.
"300miljoner THB", var den senaste gissningen.

Det var ju ett antal tiopotenser fel, kan jag lugnt meddela er om.
Jag har förklarat för dom att medelsvensson oftast har 0:- kvar veckan innan lönen kommer.
Riktigt så illa är det inte för min del, men jag kan dessvärre inte sprätta stålar hursomhelst om jag ska klara av att leva på min lön.

Og da sniker det seg inn et lite spørsmål. Hvorfor tror du at det er sånn? Er det thaiene som mangler "et kort eller tre i kortstokken" eller er det noe vi utlendinger har gjort som har fått thaiene til å tro at vi har pengetrær i hagen.

Og da sniker det seg inn et lite spørsmål. Hvorfor tror du at det er sånn? Er det thaiene som mangler "et kort eller tre i kortstokken" eller er det noe vi utlendinger har gjort som har fått thaiene til å tro at vi har pengetrær i hagen.

Nja, det holder med att thaiene sjår på valgfri TV-serie fra USA og konstaterer att det er sånn vi lever.
Att en masse damer snakker litt for mye og overdrever konstant er og en bidragende årsak til att dette oppstår.
Vi er ikke helt frie fra skyld, da vi bruker mye penger når vi er på ferie. Mye mer en når vi lever "de gråe" dagene hjemme i Sverige/Norge.

Ett problem är att folk förlorar alla begrepp och referenspunkter direkt när det handlar om stora summor som övergår deras egna plånboks kapacitet.
Det ser man bara här på firman. Inköp på flera miljoner är ok, men 3000:-.....ja, det är summor som folk förstår sig på och då känner dom fort att det är dyrt och detta inte går att köpa.

Det är inte bara thailändare som har svårt med detta. Men då en fattig thailändare har än snävare begrepp om pengar så blir det galet.
Jag kan gärna göra en uppskattning hur mycket vatten jag har i glaset mitt, men gissar jag på hur mycket vatten det finns i Mjøsa så kan jag lova dig att jag gissar fel.

Nja, det holder med att thaiene sjår på valgfri TV-serie fra USA og konstaterer att det er sånn vi lever.
Att en masse damer snakker litt for mye og overdrever konstant er og en bidragende årsak til att dette oppstår.
Vi er ikke helt frie fra skyld, da vi bruker mye penger når vi er på ferie. Mye mer en når vi lever "de gråe" dagene hjemme i Sverige/Norge.

Ett problem är att folk förlorar alla begrepp och referenspunkter direkt när det handlar om stora summor som övergår deras egna plånboks kapacitet.
Det ser man bara här på firman. Inköp på flera miljoner är ok, men 3000:-.....ja, det är summor som folk förstår sig på och då känner dom fort att det är dyrt och detta inte går att köpa.

Det är inte bara thailändare som har svårt med detta. Men då en fattig thailändare har än snävare begrepp om pengar så blir det galet.
Jag kan gärna göra en uppskattning hur mycket vatten jag har i glaset mitt, men gissar jag på hur mycket vatten det finns i Mjøsa så kan jag lova dig att jag gissar fel.

Det kan selvfølgelig ha noe med at det er vanskelig å forstå når tallet blir "for stort". Som vi klarer å få et grep på antallet når det er snakk om en massemorder i USA eller Russland, mens vi ikke helt klarer å ta inn over oss hvor mange som døde under Hitler, Lenin, Mao og Stalin. Men jeg tror nok vi utlendinger stort sett har oss selv å skylde når mange thaier har et bilde av oss som er fullstendig "på jordet".

Det kan selvfølgelig ha noe med at det er vanskelig å forstå når tallet blir "for stort". Som vi klarer å få et grep på antallet når det er snakk om en massemorder i USA eller Russland, mens vi ikke helt klarer å ta inn over oss hvor mange som døde under Hitler, Lenin, Mao og Stalin. Men jeg tror nok vi utlendinger stort sett har oss selv å skylde når mange thaier har et bilde av oss som er fullstendig "på jordet".

Ja, det finns tusen sidor och vinklar på detta "problem".
Det finns naturligtvis folk som snackar väldigt mycket om deras "förmögenhet" och drar på utav bara helvete för att äntligen få känna sig som en kung, då han där hemmavid är en fattig bonnadräng.

Hvis Ole går til butikken og køper en AC og ett køleskap, den ene dagen, og Odd Bjørnar går til samme butikk dagen etterpå og kjøper en TV (en svær såden) og hjemmekinosystem.
Etter det så tar Floyd, Günter, Esa-Pekka, Klaus og John hver sin tur innom samme butikk og kjøper relativt dyre ting.
Ja, kanskje 365 forskjellige faranger gå inn i butikken hver eneste dag og kjøper noe dyrt.

Da stakkers lille Noi, som selger pølser utenfor butikken ser dette, så tror hon att det er dette farangene gjør hver eneste dag. -Svinedyr shopping!

Da kan du tenke deg hva thai tenker når de jobber på en turistort og sjår faranger svi av penger som satan.
Det dom ikke ser er att det kanskje har tatt disse faranger 5år med hardt jobb og sparing og att farangen kanskje er der på sin første og siste tur, da han ikke har noe overflød av penger.

Lille Noi tenker ikke så langt og dette er ikke farangen sin feil.

Att det sedan finns faranger som plöjer ner ofantligt av miljoner på hus och bil betyder inte att alla har råd att göra det.
Det vet dock både du och jag, men det är inte alltid lika enkelt för folk som faktiskt lever i någon slags bubbla och sedan snackar vidare med folk hemma i byn.
Nu bor inte alla thailändare i samma bubbla, men det är många.

HAr inte tid att skriva nåt mer just nu....

Tradition och anseende har större betydelse i Thailand än i Sverige. Kan kvinnan officiellt gifta sig rikt kan föräldrarna ändå känna stolthet och behöver inte skämmas, även om hon gifter sig med en fet, gammal och ful utlänning.
Detta med att inte förlora ansiktet.
För den sakens skull behöver inte Bahten varken vara det ena eller andra.

Det er ikke første gangen det har blitt startet en tråd som denne. Hverken på Thaisnack eller på et annet fora for den del. Og det jeg har lest på diverse tråder om emnet så virker det som at det finnes tre forskjellige meninger. Den vanlige holdningen er at utlendingen bør akseptere dette dersom dette ikke er snakk om "millioner" og fordi dette er thailandsk kultur og det er svært lite vi kan gjør med det. For det første så er problemet med dette at det er en sannhet med visse modifikasjoner. Og for det andre så kan vi utlendinger være med på å endre på denne kulturen med å si at vi ikke praktiserer medgift i vårt hjemland og som fremtidig ektemann ønsker man å bli respektert for dette. Et annet syn er et bastant nei til medgift. Og det siste synet er når utlendingen kaster ALLE fornuftige tanker og hemninger "over bord" og hengir seg til den reneste orgie i pengebruk. Noe som kan få katastrofale konsekvenser for andre utlendinger i samme situasjon.

Når jeg sier at det er sannhet med visse modifikasjoner så mener jeg at denne tradisjonen er en tradisjon som er på vei ut av det thailandske kulturen. Det stedet hvor den fremdeles har et slags fotfeste er i Isaan. Og medgiften er langt under hva mange utlendinger betaler. Det normale DERSOM det blir avtalt medgift er summer på 20-60 000 baht og 1-2 baht gull til kvinnen. Men jeg poengterer MEGET STERKT at det å betale medgift er en avgjørelse mannen må ta basert på kunskap og inteligens. Dersom mannen ikke finner seg tjent med å betale medgift så trenger han heller ikke å betale noe som helst. Min holdning er og har alltid vært at en kvinne eller familie som forlanger penger vil høyst sansynlig fortsette med dette etter at ekteskapet er inngått. Jeg ville personlig ikke inngått et sådant ekteskap. Når det gjelder omkostningene for selve bryllupet og festlighetene så er det en TRADISJON i Thailand, som det er for oss nordboere, at brudens far betaler for det. Jeg må få lov til å poengtere at jeg snakker her om fattige "risbønder" og ikke om rike familier hvor dette med medgift omhandler fremtidig arv og ikke det å kunne vise til at man kan ta godt vare på sin fremtidige kone.

Men det jeg sier her er egentlig ikke noen godt bevart hemlighet. Dette står på nesten alle thailandske advokatfirmaers nettsider.

Jag vet inte så mycket om sinsod men del verkar ju tycka att det är rena bluffen
Vad jag vet är att min flickväns bror betalade sinsod när han gifte sig med sin fru
Fruns familj behöll pengarna

Om jag och min flickvän gifter oss så vill hennes föräldrar att jag lägger upp en vis summa i sinsod för det tillhör traditionen
Och det skulle vara väldigt olämpligt om jag inte gör det
Dock efter ceromin så lämnas allt tillbaka till mig

Min flickvän har universitet utbildning om hon gifter sig utan att sinsod visas upp så skulle det bli ett stort samtals ämne bland grannar och övrig familj
Hon har inga barn och är 36 år
Enligt flickvännen så är det olika om man har sinsod eller inte men deras familj har det

Tycker ni att jag blir blåst för att en sinsod kommer att visas upp och efter det återbetalas?

Jag kan ju reta mig på att jag ska behöva växla pengar och sen växla tillbaka dem igen
Men för min flickvän är det otroligt viktigt att vi gör enligt deras tradition

Förutom att jag retar mig på att växla pengar fram och tillbaka så har jag inga problem med det

Men jag vill höra vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter

Frågan gäller inte varför man ska gifta sig för det gör par både i Sverige och Thailand

Här är lite info om sinsod
http://www.thethailandlife.com/sin-sod

Jag är gift med en Thaikvinna och jag har inte betalat något till hennes familj då min hustru var gift tidigare och detta godtogs utan problem från hennes släkt. Jag är tveksam på att du får dina pengar tillbaks , men det avgör ju du själv.

Jag gjorde samma sak som dig och det räddade ansiktet på familjen, jag tror det är ett måste i en liten by. Inga problem att få pengarna tillbaks.

Dette med å "få tilbake" medgiften tror jeg kan være MEGET individuelt. Er det snakk en familie som har plangt å bruke utlendingen som en "vandrende minbank" så tror jeg neppe at medgiften blir betalt tilbake.

Nä hon får ingen fråga om någon lön från mig, vad jag vet sen innan iallafall, hur det vart i denna villagen är jag osäker på.

Men kanske kommer andra frågor om det bara är en ung tjej med en gammal gubbe, eller om det är en mor med barn och en medelålders gubbe.

Jag sköter ekonomin när jag är hemma, för hon är inte så bra på ekonomi och planering, hon har inget haft innan.

När jag är ute på jobb så sköter hon ekonomin för henne och ungen men är det några större ekonomiska beslut tar vi det när jag kommer hem.

Sen har vi knappt umgåts med faranger med Thai fruar innan, först nu i den här villagen som vi varit ute några gånger med dom som bor här.

Sen träffat några på forumet med Thaifru någon enstaka gång.

Så frugan har knappt umgåtts med Thaikärringar som har farang män innan, så inte så många att mäta sig med.

Och jag har knappt umgåtts med faranger som har Thaifruar, hör mest av sådant förhållande skvaller här på forumet ;)

Men klart hon vill flasha lite, hon hade precis ingenting innan, en liten trähydda utan fönster vad var hon och sonen hade i sin ägo.

Umgicks med Krister ett litet tag för par år sen men förutom det som sagt, haft väldigt lite med farang/thai par att göra innan vi flyttade till denna villagen.

Så väldigt ovan vid det här beteendet både jag och hon, men jag märker ju att det är skillnad, frugan berättar hur dom slösar pengar i villagen, så dom verkar ju ha öppna konto och kallade henne kinjao när hon inte gav dricks.
Men hon förstod inte varför hon skulle betala mer än det kostade, var ju bara korkat.

Jag höll på och ramla av stolen när ena Thaikärringen kom och sa till sin gubbe att hon precis hade handlat en väska för 3000 dollar, frågade om hon inte sa fel och menade baht, nä dollar och han reagera inte ens.
Är ju rätt unga gubbar i villagen som verkar ha hyfsad inkomst, jag är inte ens yngst i villagen längre.

Får se om vi blir långvariga i en sådan village, inget beteende jag vill att det skall smitta över men än sålänge tycker hon det är ett korkat slöseri.
Sen om hon får frågor från några andra kompisar hon har tex från byn vet jag inte och bryr mig inte.
Tyvärr så smittar det lätt , Thaitjejer har lätt för detta med att skryta om sin ekonomi , min fru vill inte umgås med såna Thaikvinnor , att spara är hennes starka sida , snacka om mina små besparingar med andra skall hon ge f*n i ..

Pengarna är bara för show, de läggs upp på ett stort fat för att visas för alla gästerna, det är inte frågan om ett "lån". Bara se till att ta tillbaks pengarna när partyt är över!
Precis så funkade det för oss, folk såg mycket imponerade ut över det där fatet med pengar och guld. Familjens anseende steg, festen blev betald och alla var nöjd, glada och väldigt "mao".

Precis så funkade det för oss, folk såg mycket imponerade ut över det där fatet med pengar och guld. Familjens anseende steg, festen blev betald och alla var nöjd, glada och väldigt "mao".
Tror fan det , för 50,000 thbt få man en helsikes fest , vår fest i byn gick på 15000 som gumman min betalade, alla fick sprit och mat i överflöd , ca 150 personer

Vår gick på drygt 20 000 men då var det 350 gäster

Det var verkligen inte farligt; 57 Baht (15 kronor) per person, det blir svårt att komma undan med i Sverige ;)

Jag var på bröllop igår och här i Chachoengsao ligger priset mellan 1,500 och 2,000 Baht per bord (8-10 personer) exklusive alkohol och sedan tillkommer underhållning etc så det känns som att det gått upp en del men förmodligen blir det också dyrare ju närmare Bangkok man kommer.

Får jag fråga herrarna här på forumet vad ni fick i bröllopspresent av gästerna?
Vi fick mest pengar, även en del saker till hemmet. Så dessa gåvor gick ungefär jämt upp med kalaskostnaden:)

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
3 K
anonymous
A
S
Svar
16
Visningar