funderingar

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Jag har funderat i evigheter på vissa saker, som tex när man är i LOS och hälsar på en familj så kan man ju bli bjuden på mat och dricka på en "matta" på golvet, på vissa ställen ska man ta med händerna ur dom olika skålarna och vissa ställen har lagt dit skedar, likadant när man ska äta, i vissa hem kan man få en sked och gaffel och i andra hem förväntas det att man ska äta med händerna. Det kallas för Thai tradition.
Helt oki för mej, men det jag inte förstår är att när vissa utav dom här har kommit till sverige till ett svenskt hem så ska det ätas på samma sätt. Om tjejerna tycker det är oki är ju upp till dom men jag kan inte förstå den svenska mannen i huset att han kryper ner på golvet och äter med det bordskicket i sitt hem i sverige och absolut inte när det kommer andra svenska gäster. Thaitradition kallas det.

Är det någon som vet hur många thai tjejer som har kommit till sverige som tycker det är roligt att tvätta alla kläder,sängkläder m.m. för hand i tex badkaret, inte många, nä för det finns ju tvättmaskin, då glömmer man helt plötsligt det där med thaitradition. Likadant med disken, finns det diskmaskin klart man ska andvända den, inte krypa ner på golvet med 2 byttor och diska. Då glömmer man thaitraditionen igen.
Vi ska ta seden dit vi kommer och äta deras mat, tyvärr är det sällan att tjejen tar seden dit hon kommer och vill äta våran mat. Detta är inget påhopp till någon, bara mina funderingar. detta blev istället för en dagbok. :wai:
 
Nja, kan inte hålla med dig helt där.

Min hustru diskar helst för hand trots att vi har diskmaskin. Jag får nästan tvinga henne att använda den, åtminstone när vi har haft gäster.

Sen har jag inget problem med om hon och hennes kompisar använder händerna när vi äter, speciellt inte om det käkas sticky rice. Det skall ju ätas på det sättet, och jag har aldrig sett någon äta papayasallad med bestick. ;)


Berralund :wai:
 
Ja, det är ju inte konstigt om de vill behålla vissa traditioner. Men brist på maskiner är väl inte tradition utan en ekonomisk fråga?

Iofs känner jag inga av de allra fattigaste, eftersom de brukar inte kunna engelska, och min thai är alldeles för dålig, men vad jag sett så GILLAR de flesta thai "teknikgrejer". (Laptop, motorcykel, bil, karaokeutrustning... :)
Vet inte hur vanligt det är på andra ställen, men i "mins" familjs hus har de t o m fler typiska faranggrejer än vad jag har själv i Sverige :)
Tvättmaskin,
soffa istället för att alltid sitta på golvet,
mikrovågsugn (jag har ingen)
och WC "farangtoalett"!

Och hon vill ha diskmaskin, fast jag tycker det inte behövs förrän man är fler än två, för annars blir det så lite i maskinen varje gång även om man kör en gång per dag. Och det är väl fortfarande så att de jobbiga (t ex kastruller) inte blir bra i diskmaskin? (Då jag kollade för en massa år sedan, så blev kastruller m m inte rena i diskmaskin, om man inte "fördiskade" dem så mycket för hand att man lika gärna kan diska klart dem för hand :) Men såklart skillnad på nyttan när det är MÅNGA tallrikar o d.)

Jag har inte kollat, men hon sa att de flesta i hennes by har tvättmaskin, men kanske menade hon i "nordbyn" (=där byns "medelklass" bor).
 
"Lunkan " sa:
Ja, det är ju inte konstigt om de vill behålla vissa traditioner. Men brist på maskiner är väl inte tradition utan en ekonomisk fråga?

Iofs känner jag inga av de allra fattigaste, eftersom de brukar inte kunna engelska, och min thai är alldeles för dålig, men vad jag sett så GILLAR de flesta thai "teknikgrejer". (Laptop, motorcykel, bil, karaokeutrustning... :)
Vet inte hur vanligt det är på andra ställen, men i "mins" familjs hus har de t o m fler typiska faranggrejer än vad jag har själv i Sverige :)
Tvättmaskin,
soffa istället för att alltid sitta på golvet,
mikrovågsugn (jag har ingen)
och WC "farangtoalett"!

Och hon vill ha diskmaskin, fast jag tycker det inte behövs förrän man är fler än två, för annars blir det så lite i maskinen varje gång även om man kör en gång per dag. Och det är väl fortfarande så att de jobbiga (t ex kastruller) inte blir bra i diskmaskin? (Då jag kollade för en massa år sedan, så blev kastruller m m inte rena i diskmaskin, om man inte "fördiskade" dem så mycket för hand att man lika gärna kan diska klart dem för hand :) Men såklart skillnad på nyttan när det är MÅNGA tallrikar o d.)

Jag har inte kollat, men hon sa att de flesta i hennes by har tvättmaskin, men kanske menade hon i "nordbyn" (=där byns "medelklass" bor).

Nu vill inte jag vara taskig, men du skriver att i "din familjs hus" finns det farang wc, oooppps, vilken farang har vart där före dej undrar jag då. Inbilla inte mej att en Thaifamilj bara sådär sätter in ett farang wc utan vidare.
 
"lunkan211 " sa:
Nu vill inte jag vara taskig, men du skriver att i "din familjs hus" finns det farang wc, oooppps, vilken farang har vart där före dej undrar jag då. Inbilla inte mej att en Thaifamilj bara sådär sätter in ett farang wc utan vidare.
Ja, man vet aldrig :)
((men det är inte troligt p g a en hel del känsligt som HAR berättats till mig.))
De är ovanliga på andra sätt också, bl a för de har lyckats att få utbildningar/verksamheter allihop, fastän de är en barnrik farmarfamilj, och de gillar farangbadkar själva, men det har de inget (än).
 
Hittade en gammal tråd som nästan passade, i alla fall rubiken.
Är det någon som vet vad den där jädra katten som sitter och vinkar med ena tassen symboliserar för nåt
 
"Rolf " sa:
Är det någon som vet vad den där jädra katten som sitter och vinkar med ena tassen symboliserar för nåt

Det betyder: mjaau mju maaow (เหมียว หมิว แมว)
Och du ska vara en kattmänniska :D :D
 
"Rolf " sa:
Hittade en gammal tråd som nästan passade, i alla fall rubiken.
Är det någon som vet vad den där jädra katten som sitter och vinkar med ena tassen symboliserar för något


Katten betyder lycka och välgång i livet, men också i företagsamhet och den är väldans vanlig och viktig för den kinesiska delen av thai-folket.
För det är just därifrån den kommer ursprungligen, orginalet är inte vinkande.
Men det finns en annan väldigt liknande kopia i japan, det var där som de tog fram en vinkande katt, för att den skulle välkomna/salutera kunder som var påväg in i butiken.

(Så har jag fått det förklarat för mig..)

Wavingcat.jpg


Wavingcat2.jpg
 
Däe ser man, jag lär mej alltid nåt nytt. Den samlade kunskapen är enorm.
Tack Jo-Be :wai:
 
Det finns både stora och små funderingar.
Vissa är ytliga och andra är djupa.

Häpp! :nod:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
2 K
anonymous
A
S
Svar
16
Visningar
1 K
Anonymius
A
 
Tillbaka
Topp