Lung Noks funderingar

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att inta merparten av vår föda via mobilen. Hur det ska gå till vet jag inte, men det är ett måste om vi inte ska svälta ihjäl. Till att börja med kanske det kommer en app som läser av vår blodsockerhalt och varnar när det är dags att äta. Varför påstår jag detta? Jo, mobilen upptar allt större del av vår tid. Många kan få ett hysteriskt utbrott om de inte har mobilen till hands eller tvingas avstå från att använda den.

Jag var på ett födelsedagskalas i norra Thailand. Ice fyllde 20 år. De uppvaktande gästerna anlände nästan samtidigt - alla med en present i ena näven och mobilen i den andra. När man hade överlämnat sitt paket och sjungit "Happy birthday" så slängde man sig över sin mobil. Ice skar upp tårta och serverade var och en. Alla åt, utom en kille som var alltför upptagen av mobilen. När tårtan var uppäten lägrade sig lugnet och tystnaden över sällskapet. Alla, inklusive födelsedagsbarnet, knappade på sina mobiler. Ingen sa ett ord.....

Hur ska det bli när hela mänskligheten har förvandlats till telefon-zombier?

16-0318 Ice fyller år NAN.jpg

Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att inta merparten av vår föda via mobilen. Hur det ska gå till vet jag inte, men det är ett måste om vi inte ska svälta ihjäl. Till att börja med kanske det kommer en app som läser av vår blodsockerhalt och varnar när det är dags att äta. Varför påstår jag detta? Jo, mobilen upptar allt större del av vår tid. Många kan få ett hysteriskt utbrott om de inte har mobilen till hands eller tvingas avstå från att använda den.

Jag var på ett födelsedagskalas i norra Thailand. Ice fyllde 20 år. De uppvaktande gästerna anlände nästan samtidigt - alla med en present i ena näven och mobilen i den andra. När man hade överlämnat sitt paket och sjungit "Happy birthday" så slängde man sig över sin mobil. Ice skar upp tårta och serverade var och en. Alla åt, utom en kille som var alltför upptagen av mobilen. När tårtan var uppäten lägrade sig lugnet och tystnaden över sällskapet. Alla, inklusive födelsedagsbarnet, knappade på sina mobiler. Ingen sa ett ord.....

Hur ska det bli när hela mänskligheten har förvandlats till telefon-zombier?

16-0318 Ice fyller år NAN.jpg
Kan bara hålla med, har inte laddat min telefon med något internetpaket denna gången, när jag var på besök hos svågern såg jag till att inte ha pengar på telefon så jag inte satt här och skrev fick jag övat på min thailändska med var ett tag sen jag satt så och hade sköj med Thai utan har satt mig med telefon när dom börjat chattra ;)
Men där var det inte mycket telefonanvändande vi drack lao khao och öl och gick och dansade på molam konsert under kvällen istället så var mycket roligare utan telefon och internet ;)

Det där problemet är ingalunda en unik företeelse i Thailand, det är svårt att få någon social gemenskap överlag numera tycker jag. Även här hemma knappas det frenetiskt på mobiler och plattor och ibland är jag inte mycket bättre själv, som nu t ex när jag sitter med plattan. Fast anledningen är ju behjärtansvärd.

Det var väl samma när radion kom och telefonen och TVn ... vi blir bara ner asociala hela tiden ...

Det var väl samma när radion kom och telefonen och TVn ... vi blir bara ner asociala hela tiden ...

Personligen tror jag det är ett övergående, om än klart störande, problem. Smart phones och sociala medier är fortfarande relativt nya fenomen och som alltid är den tekniska utvecklingen långt snabbare än vår anpassningsförmåga. När något nytt kommer så hugger många 100%-igt medans andra avstår helt men när något blivit etablerat så utarbetas nya normer.

Som ett bevis på denna fantastiska evolution då har frugan och hennes vänninor infört mobilfria luncher. Det var helt enkelt inte kul att gå ut och äta tillsammans längre när ingen hade tid att prata med varandra. Liknande beteenden har jag sett i andra grupperingar och vi kommer nog få se ännu mer av detta kommande år.

Smart phones och social medier är dock givetvis här för att stanna så att vi ska sitta runt stearinljusets sken och läsa ut Andra Moseboken kommer nog inte tillbaka, förutom i extrema undantagsfall, men det är ju inte nödvändigtvis ett stort problem ;)

Senast redigerad av en moderator:
Inte roligt att sitta och äta om flera i sällskapet sitter och pillar på telefonerna, ni får väl göra som polaren införde när han är ute och äter, den som pillar på telefonen får betala notan, då får ni se hur många som sitter med telefonen i handen medans dom äter ute ;)

Mobiltelefoner och surfplattor är oftast något som katten har släpat in.

Det är inget för bakåtsträvare.
Inte för att du verkar vara någon framåtsträvare där i hängmattan med allt vatten du tycks hälla i dig. Vuxna tenderar att röra sig alldeles för lite pga att man har vuxit fast med plattor och mobiler. Och så även barn och där är faran ännu större.

Inte för att du verkar vara någon framåtsträvare där i hängmattan med allt vatten du tycks hälla i dig. Vuxna tenderar att röra sig alldeles för lite pga att man har vuxit fast med plattor och mobiler. Och så även barn och där är faran ännu större.
Jag är ganska övertygad att jag motionerar mer än vad du gör och äter nyttigare.

162 km löpning på 24 timmar här. (Trollhättans 24h 2013) Sysslat med ultralöpning tidigare. Tänkt på Chiang Mai marathon någon gång:)

162 km löpning på 24 timmar här. (Trollhättans 24h 2013) Sysslat med ultralöpning tidigare. Tänkt på Chiang Mai marathon någon gång:)

Skulle nog aldrig klarat 16 mil löpning har sprungit några maraton och lidingö plus halvor otaliga men fattar inte hur du klarar av så lång löpning.
Längsta lopp på cykel jag har varit med nonstopp är 56 mil i Norge. Första gången tog det 23 timmar men det snöade på Dovrefjällen. Andra gången på 18 timmar men att springa så länge, aldrig. Med cykel får man ju vila lite mellanåt.
Vasaloppet har jag också åkt några gånger men idag får det vara med allt som har med snö och kyla att göra. Likaså med alla lopp jag har tävlat färdigt.
Det är behagligt att cykla i paradiset och bara göra det för hälsans skull. Tar det emot mycket så bromsar jag in idag, fast lite svettig bör man nog bli det är bra för hjärtat.

I ultralöpning håller man ett lågt tempo så man går korta stunder... Men man måste göra allt arbete själv man kan inte ligga på rulle. Med 23 timmar på cykel innebär precis samma problem med nutritionen..

Många kvinnor här i Isaan har guld som en sparform i stället för ett sparkonto i banken.

De får lite guld av mannen när de gifter sig, och kanske lite guld i arv, och en del köper lite mera om de har
tjänat extra pengar någon gång.

Guldsmyckena bärs endast vid speciella tillfällen, kanske några gånger om året.

Vid pengabrist säljer de sedan tilbaka till valfri guldbutik till då gällande marknadspris.

Guldbutikerna köper alltså tillbaka mycket guld från kunder, speciellt när det är dåliga tider.

Det är ett bra system. Det hade däremot inte kunnat fungera i Sverige för butikerna måste tjäna för mycket pengar på varje transaktion. Här har vi SMS-lån istället. Fast de företagen tar nog än mer betalt för sina tjänster.

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
2 K
anonymous
A
S
Svar
16
Visningar