Funderingar kring mat

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Mat ar ju alltid intressant och det finns ju delade meningar om maten varlden over! Tanker pa detta med Thaimat, som ju engagerar oss alla!

Jag forundras varje dag over hur mycket konstig mat det finns t ex i Thailand. Jag tror ju att under alla dessa ar man rest till thailand, borde man ju sett det mesta, men varje dag, bara har i lilla Ban Phe, ser jag saker som jag aldrig sett forut. Linda kommer ibland hem till rummet med den ena konstiga saken efter den andra och det smakar jag ju pa och fragar sedan, vad ar det och hon sager vad det ar och sen glommer man det?

Vad jag menar ar att det gar bara inte btt komma ihag alla dessa konstiga tilltugg och matratter. Det ar pastor i all evinnerlighet, saser, nudlar, torkade saker, fermenterade saker, kokta, stekta, friterade, ja jag kan halla pa i all evinnerlighet.

Jag ar ju sadan person som ater i princip allt och fran var som helst i varlden och det mesta ar ju spannande och gott. Idag kom hon hem med Som Tham Pa la, jo de ater det har ocksa, inte bara i Isaan och det finns att kopa har ocksa och tillsammans med Som Tham helt okey.

Trots all denna fantastiska goda maten och alla dessa konstigheter som man omojligt kan halla reda pa, sa skriker vara magar efter "brod, ost, sill, korv, bacon, agg (pa vart vis)".

For mig funkar thaimat eller Indienmat i 3-4 veckor, sen skriker magen efter nagot hemvant, sa ar det nog for oss alla. Vi ar inte skapta for att ata ris och chili klockan 7 pa morgonen, sa enkelt ar det bara.

Sa idag gick jag till Petras, en affar i Ban Phe som ar beryktad for oss som varit i detta omrade forstass. Denna affar skall ju ha svenska produkter samt andra ocksa fran Europa.

Jag har ju aldrig besokt denna Petras Shop under alla dessa ar, men idag tankte jag att nu skall jag fan i mej ga dit och se vad de har. Ja inte var det sa mycket svenskt dar inte, mer en Absolut Vodka, nagon sillburk som kanske var svensk, kanske Rolf hittade annat, men jag tittade runt hela butiken och fann inget speciellt svenskt. Nu spelar det ju ingen roll sa satt, for de hade ju korvar, ostar, skicka, smor, brod, ja allt som vi ater anda, aven om det var fran danmark, tyskland eller holland eller vad det nu kan vara sa ar det ju mat vi ater i vast anda.

Sen hade jag fatt for mig att hon var en svensk som agde det, men dar fick jag fel ocksa, det var en thaikvinna som forut antagligen varit ihop med en svansk man och det var ju inte sa forvanande, kunde jag nastan raknat ut sjalv.

Ja, jag inhandlade en burk med sardeller (alskar sardeller) och det ar darfor som jag alskar denna Bpla Khem i Ban Phe, salt fisk. Sen en baguette, smor, dansk mogelost och ett gang korvar.

Val hemma satter jag mig pa terassen och brer tva styck baguetter med smor, ost och ett par sardeller och det var som att det gick en strom av valbehag genom kroppen, sa javla gott.

Sa, vara matvanor ar nog svart att lagga av med, hur god och spannande maten an ar i ett land, sa forr eller senare sager kroppen ifran, nar den saknar det tillskott den ar van vid ;D

Kanner ni igen er??

Mvh Peter :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
3 K
anonymous
A