Funderingar om sinsod

Då jag sett thailändare betala miljonbelopp så måste nog dessa thailändare varit lurade av någon resebyrå....eller nåt.

Själv har jag nästan förfasats över att det är ganska stora summor som relativt fattiga betalar.
Då ett ungt par med normala jobb gifter sig, så kan det hostas upp ganska stora summor.
Det är inte alla som gör det, men det existerar i allra högsta grad.
Givetvis existerar det i högre utsträckning då en västerlänning har det bättre ställt ekonomiskt. Man förväntas nog betala efter kapaciteten man har.
Problemet är nog det att alla thailändare inte riktigt förstår att man inte är fullsketen med pengar.
Mycket vanligt att en Thaiman som funnit en käresta reser utomlands och arbetar ett år eller två , detta för att betala just SinSod och ev bygga ett mindre hus till sin kommande familj , mycket vanligt i fattiga Isaanbyar

Jag har varit med om sinsoden nu
För mig var det en trevlig upplevelse
Vi förlovade oss och sinsoden visades upp
När ceremonin var färdig så knöt svärmor ihop duken med pengar till en säck och smög iväg
Det var en intressant ceremoni
Där var de närmsta släktingarna 15-20 st
Och runt 10-15 grannar som ville se på
Alla kom och band snören och välsignande oss och gav pengar till oss

Efter ceremonin så fick jag sinsoden tillbaka

På eftermiddagen kom några kusiner och hälsade på och drack ett par öl

Alla var väldigt givmilda och ingen vill att jag skulle betala något

Så jag har bara glada minnen från den dagen

Jag har svårt att förstå att det skrivs så mycket negativt om sinsoden
Kanske många har sin egen uppfattning om sinsod men har kanske aldrig själv varit med om det?

Väljer man att bli tillsammans med någon med från en annan kultur så tror jag att det är viktigt att båda satsar fult ut

Mycket vanligt att en Thaiman som funnit en käresta reser utomlands och arbetar ett år eller två , detta för att betala just SinSod och ev bygga ett mindre hus till sin kommande familj , mycket vanligt i fattiga Isaanbyar

Ja, det är helt säkert inte helt ovanligt, men säkert inte helt vanligt heller.

Herr isaans beskyllningar om halvsanningar kan han nog applicera lika bra på hans egna inlägg, då det verkar variera rätt stort med sinsod i Thailand.

Det är ju långt ifrån alla faranger som måste ut med hiskeliga summor och det är långt ifrån alla thailändare som måste ut med hiskeliga summor.
Men det existerar i allra högsta grad.

Här kan vi läsa om lite kultur som inte norrbaggarna klarar av. Ja, världens rikaste fjällapor har problem med sin sod i ett u-land.

http://topmovie2015.blogspot.kr/2015/05/unusual-famous-thai-actress-chompoo.html?m=1

Jag tycker ingen sinsod, själv skulle jag aldrig betala sinsod.
Fast jag har aldrig haft någon ceremoni, bara gift mig inför myndighet.
Samma här, när min frus syster gifte sig förra året nere i Hua Hin (ett mycket påkostat bröllop) blev många släcktingar på påda sidor bestörta när sermonin förättades av en engelsman. En helt borgerlig sermoni och inte en munk i sikte.
Om du hämtar din blivande fru på risfältet mister ju familjen arbetskraft och de kompenseras av sk. sinsod.
Om du gifter dig med någon som har en försörjningsbörda tar du ju automatiskt över den. Det har jag jort.

Samma här, när min frus syster gifte sig förra året nere i Hua Hin (ett mycket påkostat bröllop) blev många släcktingar på påda sidor bestörta när sermonin förättades av en engelsman. En helt borgerlig sermoni och inte en munk i sikte.
Om du hämtar din blivande fru på risfältet mister ju familjen arbetskraft och de kompenseras av sk. sinsod.
Om du gifter dig med någon som har en försörjningsbörda tar du ju automatiskt över den. Det har jag jort.
Ang försörjningsbörda så håller jag med men den är ju inte mer än typ 2000 baht/mån. Mer är inte normalt att dom ger/skickar till familjen. Men när falang kommer in i bilden vill dom gärna öka den summan ett par 100%.
Men sinsod är något annat och det skulle jag aldrig betala oavsett.

Ganska intressant att läsa vad vissa här skriver om Sin Sod, i vissa fall tycker jag det är ganska kunniga inlägg man läser, och från vissa håll så är det de enbart stupida okunniga inläggen.

För egen del, och efter X-antal år här uppe i Isaan, där jag har närkontakt med kulturen, så har jag, även om jag i många stycken inte respekterar den speciellt mycket, ändå funnit att en kultur finns därför att det fungerar, Och en kultur finns därför att det finns en anledning till det.

Grabbarna boende ner vid havet, och grabbarna som bor hemma i Sverige, som kanske maximalt susat upp ovanför Bangkok geografiskt nån, eller några gånger i livet, är väldigt snabba på att ta till "stenbords-snacket", och komma med alla fördömanden.

Jag tycker tråd-startaren gjorde helt rätt, han gav det en chans, och detta beroende på att hans flickvän/fru så gärna ville göra denna kulturella sak som var så viktig för henne. Det kostar absolut noll och ingenting att göra sin käresta glad och lycklig, det enda man behöver göra är att uppföra sig som en man, och inte som en bortskämd oerfaren liten barnunge ifrån Hua Hin eller Pattaya eller annorstädes..

Grattis OP bra gjort, jag hade gjort exakt som dig, och jag hade heller aldrig betalat som ren gåva, mängder av stålar, men att visa upp stålarna för att ge sin familj lite ansikte, DET kan la vi för fan unna oss...

Ganska intressant att läsa vad vissa här skriver om Sin Sod, i vissa fall tycker jag det är ganska kunniga inlägg man läser, och från vissa håll så är det de enbart stupida okunniga inläggen.

För egen del, och efter X-antal år här uppe i Isaan, där jag har närkontakt med kulturen, så har jag, även om jag i många stycken inte respekterar den speciellt mycket, ändå funnit att en kultur finns därför att det fungerar, Och en kultur finns därför att det finns en anledning till det.

Grabbarna boende ner vid havet, och grabbarna som bor hemma i Sverige, som kanske maximalt susat upp ovanför Bangkok geografiskt nån, eller några gånger i livet, är väldigt snabba på att ta till "stenbords-snacket", och komma med alla fördömanden.

Jag tycker tråd-startaren gjorde helt rätt, han gav det en chans, och detta beroende på att hans flickvän/fru så gärna ville göra denna kulturella sak som var så viktig för henne. Det kostar absolut noll och ingenting att göra sin käresta glad och lycklig, det enda man behöver göra är att uppföra sig som en man, och inte som en bortskämd oerfaren liten barnunge ifrån Hua Hin eller Pattaya eller annorstädes..

Grattis OP bra gjort, jag hade gjort exakt som dig, och jag hade heller aldrig betalat som ren gåva, mängder av stålar, men att visa upp stålarna för att ge sin familj lite ansikte, DET kan la vi för fan unna oss...
Du tycks ju tro att hela Thailand funkar som det gör uppe i din lilla risby.
Så är det inte, här nere i turistbyn vid havet råder en annan kultur som du inte har en aning om och efter den lever vi som bor här. Du behöver inte gilla det precis som jag inte gillar kulturen uppe hos dig, men sitt inte där uppe å kasta skit på oss om saker du inte har en aning om, det blir bara löjligt.

Kände bara att man kunde skriva ett par rader om alla de räddhågsna "små" människorna som bebor denna planet. Människor som gärna fördömer, och talar om att det minsann hade "dom aldrig gjort" eller "ställt upp på"!!

Tråden Nmax, handlar om Sin Sod, och handlar då menar du om Isaan, och inte nere hos dig! Så varför skriver du då och berättar att den grejen hade du aldrig ställt upp på. Varför inte bara hålla klaffen, och sedan INTE anklaga mig för att kasta skit på dig..?? Underlig logik i mina ögon.

Dessutom så är din egna flickvän ifrån Isaan, undrar vad hon tycker innerst inne om den stilen du kör med angående hennes egna kultur??

Hmmm....

Kände bara att man kunde skriva ett par rader om alla de räddhågsna "små" människorna som bebor denna planet. Människor som gärna fördömer, och talar om att det minsann hade "dom aldrig gjort" eller "ställt upp på"!!

Tråden Nmax, handlar om Sin Sod, och handlar då menar du om Isaan, och inte nere hos dig! Så varför skriver du då och berättar att den grejen hade du aldrig ställt upp på. Varför inte bara hålla klaffen, och sedan INTE anklaga mig för att kasta skit på dig..?? Underlig logik i mina ögon.

Dessutom så är din egna flickvän ifrån Isaan, undrar vad hon tycker innerst inne om den stilen du kör med angående hennes egna kultur??

Hmmm....
Du skriver ju citat

" Grabbarna boende ner vid havet, och grabbarna som bor hemma i Sverige, som kanske maximalt susat upp ovanför Bangkok geografiskt nån, eller några gånger i livet, är väldigt snabba på att ta till "stenbords-snacket", och komma med alla fördömanden.
det enda man behöver göra är att uppföra sig som en man, och inte som en bortskämd oerfaren liten barnunge ifrån Hua Hin eller Pattaya eller annorstädes.."

Är inte det att kasta skit på oss/mig?
Jag är ju precis som du och alla andra här vet den ende här som bor i Hua Hin så eg är det ju ett rent personpåhopp.
Men är väl därför du kommit tillbaka hit iofs, för att röra runt i grytan och skapa hetsig stämning.
Vi får väl se hur länge det funkar Mr Soi Welcome...

Du skriver ju citat

" Grabbarna boende ner vid havet, och grabbarna som bor hemma i Sverige, som kanske maximalt susat upp ovanför Bangkok geografiskt nån, eller några gånger i livet, är väldigt snabba på att ta till "stenbords-snacket", och komma med alla fördömanden.
det enda man behöver göra är att uppföra sig som en man, och inte som en bortskämd oerfaren liten barnunge ifrån Hua Hin eller Pattaya eller annorstädes.."

Är inte det att kasta skit på oss/mig?
Jag är ju precis som du och alla andra här vet den ende här som bor i Hua Hin så eg är det ju ett rent personpåhopp.
Men är väl därför du kommit tillbaka hit iofs, för att röra runt i grytan och skapa hetsig stämning.
Vi får väl se hur länge det funkar Mr Soi Welcome...

Nmax hade faktiskt inte dig i åtanke, släpp detta nu så går vi vidare, du gillar inte thailändsk kultur, och jag anser att man skall respektera den i viss mån. Visste inte att du bodde i Hua Hin, det skrives ju ganska flitigt om Hua Hin här på forumet, så det måste väl vara många som bor där..

Så halleleluja låt oss röka fredspipa

Ang försörjningsbörda så håller jag med men den är ju inte mer än typ 2000 baht/mån. Mer är inte normalt att dom ger/skickar till familjen. Men när falang kommer in i bilden vill dom gärna öka den summan ett par 100%.

Oavsett vad?

Nmax hade faktiskt inte dig i åtanke, släpp detta nu så går vi vidare, du gillar inte thailändsk kultur, och jag anser att man skall respektera den i viss mån. Visste inte att du bodde i Hua Hin, det skrives ju ganska flitigt om Hua Hin här på forumet, så det måste väl vara många som bor där..

Så halleleluja låt oss röka fredspipa

Hua Hin är en pensionärskuvös som lika gärna kunde legat i Portugal eller Spanien. Jag tror ta mig f-n där bor mer turister än thailändare och den som tror han lär sig något om Thailand där har mycket att lära.....

Sin Sod och Tong Mun skiljer sig väl inte så mycket från vad vi hade/har i Sverige. I Sverige hade vi tidigare hemgift och brudgåva, som kan sägas motsvara Sin Sod. Tong Mun är det guld som ska ges till den blivande bruden här i Thailand och kan sägas motsvara våra förlovningsringar. Jag vet inte vad som finns kvar av allt detta i Sverige idag, men långt in på 60-talet var det brukligt, inom min släkt, att brudens föräldrar bekostade festligheterna kring bröllopet och brudgåvan var ett smycke som brudgummen överlämnade till bruden dagen efter bröllopet (även kallat morgongåva).

Sin Sod ska ju vara en ersättnng till föräldrarna för att de har tagit väl hand om den blivande bruden (det talas ibland också om att det är ersättning för modersmjölken). Sin Sod är också ett sätt att visa att man har de ekonomiska förutsättningarna att ta hand om bruden, vilket sannolikt hade mycket stor betydelse förr i tiden, än nu. Beloppet kan variera från 100.000 upp till 1.000.000 THB, beroende på brudens bakgrund, familj, utbildning, oskuldhet, etc. Vanligtvis betalades Sin Sod tillbaks till brudparet dagen efter bröllopet, som en form av starthjälp. Kultur och vanor förändras över tid, så också i Thailand och det beror nog på var i Thailand man vistas vilka kulturyttringar man träffar på. Själv bor jag på en liten ort, i en liten provins, med ett fåtal "faranger" så här kan man nog säga att gammal kultur ännu existerar ganska opåverkad.

Avslutningsvis tycker jag att man ska, så långt möjligt, respektera den kultur man kommer till, så som jag förutsätter att de som flyttar till Sverige ska respektera den kultur de kommer till.

Vilken tur då att jag "plockade" min fru i Sverige och inte från risfältet

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
2 K
anonymous
A
S
Svar
16