Funderingar om sinsod

Sin Sod och Tong Mun skiljer sig väl inte så mycket från vad vi hade/har i Sverige. I Sverige hade vi tidigare hemgift och brudgåva, som kan sägas motsvara Sin Sod. Tong Mun är det guld som ska ges till den blivande bruden här i Thailand och kan sägas motsvara våra förlovningsringar. Jag vet inte vad som finns kvar av allt detta i Sverige idag, men långt in på 60-talet var det brukligt, inom min släkt, att brudens föräldrar bekostade festligheterna kring bröllopet och brudgåvan var ett smycke som brudgummen överlämnade till bruden dagen efter bröllopet (även kallat morgongåva).

Sin Sod ska ju vara en ersättnng till föräldrarna för att de har tagit väl hand om den blivande bruden (det talas ibland också om att det är ersättning för modersmjölken). Sin Sod är också ett sätt att visa att man har de ekonomiska förutsättningarna att ta hand om bruden, vilket sannolikt hade mycket stor betydelse förr i tiden, än nu. Beloppet kan variera från 100.000 upp till 1.000.000 THB, beroende på brudens bakgrund, familj, utbildning, oskuldhet, etc. Vanligtvis betalades Sin Sod tillbaks till brudparet dagen efter bröllopet, som en form av starthjälp. Kultur och vanor förändras över tid, så också i Thailand och det beror nog på var i Thailand man vistas vilka kulturyttringar man träffar på. Själv bor jag på en liten ort, i en liten provins, med ett fåtal "faranger" så här kan man nog säga att gammal kultur ännu existerar ganska opåverkad.

Avslutningsvis tycker jag att man ska, så långt möjligt, respektera den kultur man kommer till, så som jag förutsätter att de som flyttar till Sverige ska respektera den kultur de kommer till.
Tack Ronald , du belyser detta med Sin-Sod precis som jag ser det , iofs så betalade jag ingen Sin Sod till mina svär-föräldrar då jag ansåg att Sin Sod inte kanske är något som behövdes i vårt fall ,, då min fru hade två halvvuxna barn samt var 37 år vid tillfället , i stället köpte jag som jag tidigare sagt en traktor för att de skulle kunna försörja sig med denna ...

Dessutom så lyckade jag hitta en mycket snäll Thaitjej utan ovanor som alkohol ,spel mm ... Hade stora problem med hennes avkomma , men aldrig några större med henne , och det blir bara bättre och bättre ....

Gött Phonta, du hade både tur och lite skicklighet...

Dessutom så lyckade jag hitta en mycket snäll Thaitjej utan ovanor som alkohol ,spel mm ... Hade stora problem med hennes avkomma , men aldrig några större med henne , och det blir bara bättre och bättre ....
Även jag hade tur, hittade en tjej utan barn, aldrig varit gift, drack ingen alkohol då (nu har jag lärt henne gilla vin), inget spelande, 24 år på den tiden. Ingen sinsord mer än att jag betalade bröllopsfesten och sen hjälpt dem med en bil som är slutbetald ...

Ja, jag tänkte på det när man hör falangmän prata om hur bra och klever dom varit,, som INTE betalt någon sin sod alls till familjen..

Jag undrar egentligen om det är så himla svårt att slippa undan sin sod, att skita i damens kultur fullständigt. OM falangmannen sätter hårt mot hårt, och bara spelar macho, och skiter i henne, hur mycket kommer hon att stå på sig? Viker hon sig istälet inför utsikterna, att komma loss ifrån Thailand, och få ett säkrare ekonomiskt liv?

Är det detta som vi hjältemodiga män utnyttjar??? Stora i orden, men små på jorden, bara en stilla allmän undran, som ju dyker upp när man läser detta ämne på alla olika thai-forum.??

Själv ser jag sinsod som något föråldrat som om man köper kvinnan, jag ställer inte upp på sinsod.
I detta förhållandet har det aldrig kommit på tapeten, exet hade la några fantasisummor för sig men svärföräldrarna sa nej, behövs ingen sinsod.

Av princip så kommer jag inte betala någon sinsod sen kan man tycka vi som inte gör det är skurkar medans dom som köper frugan av svärföräldrarna är äran och hjältarnas män, räddarna i nöden, 555555, jag skiter mest i vilket ;)

Själv ser jag sinsod som något föråldrat som om man köper kvinnan, jag ställer inte upp på sinsod.
I detta förhållandet har det aldrig kommit på tapeten, exet hade la några fantasisummor för sig men svärföräldrarna sa nej, behövs ingen sinsod.

Av princip så kommer jag inte betala någon sinsod sen kan man tycka vi som inte gör det är skurkar medans dom som köper frugan av svärföräldrarna är äran och hjältarnas män, räddarna i nöden, 555555, jag skiter mest i vilket ;)
Samma sak tycker jag, sen skjuter jag ju till vid behov. Tror de uppskattar det mer. Min fru säger skulle de få ett stort belopp skulle det gå åt på två röda, så det funkar ju inte.

Sen är det lite intressant när man pratar om sinsod ska det ju ge tillbaks, så varför så stor sak från andra. Om frun och familjen är med på lösningen, vem ska då tycka att det är fel (syftar inte på dig Jonas)?

ja Jonas, din fästmö hade ju barn innan, och jag är inte så säker på att Sin Sod är aktuellt för dig. Janne däremot verkar ju kvalificera sig, hahaha inget illa ment Janne... Men håll med ett ganska intressant ämne detta med kultur hit och dit.

Å ena sidan, så ser man samma personer gulla med chilli, med tempel, högtider och thaimat, men sedan när det verkligen gäller då springer man till skogs och vill inte vara med längre......

Som Jonas sa, ärans män, ja det kan man i många fall verkligen inte säga om vissa, och då pratar jag inte om Er här på foruet förstås... Kultur till husbehov, eller kultur när man känner för det, och kultur att gulla med.... Va härligt att ha en sådan maktposition, så man bara kan skita i sin partner fullständigt, och göra precis vad man vill... Hon vågar ju ändå inte kräva nåt speciellt. Och göra henne glad, kanske INTE kommer speciellt högt upp på listan, för flera falang-gubbar känns det som....

Men var och en gör som dom vill, vilket inte hindrar, att det skadar inte att vädra byken ibland..

Att leva i tvåsamhet med en kvinna är att ge och att ta , med en thaikvinna så är det samma ,däremot så ger hon oftast fn så mycket mer tillbaka än vad skandinaviska kvinnor gör , Idag köpte jag tillex ett par Gucci solglasögon till min gumma , pris 6900 thbt ,, saken är den att jag i det priset fick ett par skitsnygga Rai Ban , hon kan köpa hur många som helst (nästan)eftersom hon är djäkligt sparsam men jag tyckte det var kul, dessutom så uppskattar jag min fru, försöker att var "lagom" bestämd då Thai annars tar över fullständigt , tror vi har funnit en ganska bra balans nu efter snart 11 år . Vi börjar till och med förstå varandras humor :thumbsup:Att låte en thaikvinna ta över i allt straffar sig garanterat , eller kanske inte om man gillar att vara under "Toffeln" :):) Något jag aldrig accepterar , jag är äldre , jag är utbildad , har ljusår bättre allmännbildning etc.etc, detta behöver man inte skriva dem små liven på näsan i ett utan om de har de en hjärna mellan axlarna så begriper de att vissa saker är Farangen bättre skickad att bestämma :)

Att leva i tvåsamhet med en kvinna är att ge och att ta , med en thaikvinna så är det samma ,däremot så ger hon oftast fn så mycket mer tillbaka än vad skandinaviska kvinnor gör , Idag köpte jag tillex ett par Gucci solglasögon till min gumma , pris 6900 thbt ,, saken är den att jag i det priset fick ett par skitsnygga Rai Ban , hon kan köpa hur många som helst (nästan)eftersom hon är djäkligt sparsam men jag tyckte det var kul, dessutom så uppskattar jag min fru, försöker att var "lagom" bestämd då Thai annars tar över fullständigt , tror vi har funnit en ganska bra balans nu efter snart 11 år . Vi börjar till och med förstå varandras humor :thumbsup:Att låte en thaikvinna ta över i allt straffar sig garanterat , eller kanske inte om man gillar att vara under "Toffeln" :):) Något jag aldrig accepterar , jag är äldre , jag är utbildad , har ljusår bättre allmännbildning etc.etc, detta behöver man inte skriva dem små liven på näsan i ett utan om de har de en hjärna mellan axlarna så begriper de att vissa saker är Farangen bättre skickad att bestämma :)

Får jag fråga; vem är du? och vad har du gjort med våran phonta????
:afro::afro::afro::afro::afro:

Frugans päron var inte i livet då jag träffade henne..
Hade morsan hennes levt hade jag sett till att svärmor fått en rejäl statushöjning i byn..
(Förutsatt att stålarna går tillbaka efter showen) Ha, ha, ha...

Men visst fan är det något gammalt skit dom håller på med..??
Och dom rika i Thailand gör det ju enbart för showen..

Vänta 10 år så hör ingen talas om detta längre..

Frugans päron var inte i livet då jag träffade henne..
Hade morsan hennes levt hade jag sett till att svärmor fått en rejäl statushöjning i byn..
(Förutsatt att stålarna går tillbaka efter showen) Ha, ha, ha...

Men visst fan är det något gammalt skit dom håller på med..??
Och dom rika i Thailand gör det ju enbart för showen..

Vänta 10 år så hör ingen talas om detta längre..

Jo kanske i Pattaya....

Ang försörjningsbörda så håller jag med men den är ju inte mer än typ 2000 baht/mån. Mer är inte normalt att dom ger/skickar till familjen. Men när falang kommer in i bilden vill dom gärna öka den summan ett par 100%.
Men sinsod är något annat och det skulle jag aldrig betala oavsett.

nmax

Hur menar nmax? låt oss titta närmare på detta med sinsod, kan betalas med kontanter, guld, varor etc etc,
om man nu inte har för avsikt att lämna någon sinsod, utan i stället betala 2000B per månad, detta torde väl
bli så att man har en avbetalningsplan på sinsoden? om man antar att flickebarnet fyllt 20 år och föräldrarna
är omkring de 40, antas vidare att föräldrarna lever i ytterligare 40 år,

12 ggr. 2000=24.000B ggr. 40 år=960.000B

Men som alla vet så är avbetalning alltid dyrare än att betala kontant....

nmax

Hur menar nmax? låt oss titta närmare på detta med sinsod, kan betalas med kontanter, guld, varor etc etc,
om man nu inte har för avsikt att lämna någon sinsod, utan i stället betala 2000B per månad, detta torde väl
bli så att man har en avbetalningsplan på sinsoden? om man antar att flickebarnet fyllt 20 år och föräldrarna
är omkring de 40, antas vidare att föräldrarna lever i ytterligare 40 år,

12 ggr. 2000=24.000B ggr. 40 år=960.000B

Men som alla vet så är avbetalning alltid dyrare än att betala kontant....
Nu gäller ju inte detta mig eftersom jag inte tänker gifta mig och inte betalar till någon familj. Men blir man ihop med en tjej som har en försörjningsbörda och får henne att sluta jobba så att hon därmed inte kan fortsätta bidra till sin familj så tycker jag att det är självklart att man får ta över det ansvaret.
Men Sinsod är en helt annan grej.
Jag skiter i pengarna och vilket som blir dyrast, handlar bara om principen.
Jag gör rätt för mig men jag flashar inte med mina stålar å då gör fn ingen annan det heller. Ogillar starkt den grejen i Thais kultur att pengar skulle göra någon förmer än någon annan, visst det finns i Sverige också men inte alls på samma sätt och jag gillar det inte där heller. Ingen får respekt av mig pga rikedom eller titel.
Vill Thai flasha med pengar för att få social status som ju sinsoden mycket går ut på så får dom allt fixa dom pengarna själva, jag bjuder helt enkelt inte på för att jag ogillar grejen.
Men kommer ju som sagt inte bli aktuellt för mig iaf, duger gott å vara sambo.

Sen finns det ju gubbar som tjötar om att man ska gå all in annars en man ingen riktig man, e ju lätt å säga när man inget har att gå in med...

Senast redigerad av en moderator:
Nu gäller ju inte detta mig eftersom jag inte tänker gifta mig och inte betalar till någon familj.
Sen finns det ju gubbar som tjötar om att man ska gå all in annars en man ingen riktig man, e ju lätt å säga när man inget har att gå in med...

Så det handlar alltså om rädslan att spendera pengar då, i grund och botten??

Så det handlar alltså om rädslan att spendera pengar då, i grund och botten??
Ja ang att inte gå all in så handlar det mycket om rädslan att förlora pengar. Men har man bara pennies så är det ju inget att vara rädd för att gå all in eller hur?
All in betyder ju satsa rubbet och hur tror du ex Markus Persson känner för att gå all in på en tjej? Är han en kass man om han inte gör det?
Som sagt lätt att använda begreppet all in när man inga pengar har...

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
2 K
anonymous
A
S
Svar
16
Visningar