Hockeysäsongen 2025-2026

Jepp, Kalmar väger för lätt och att dra på sig onödiga utvisningar och att strula med pucken så motståndarna gör mål ju inte saken bättre.

Kalmar var ovanligt blekt. Men det är bäst av sju så jag tror fortfarande att Kalmar tar hem segern i serien till sist.
Nästa match i Kalmar blir givetvis oerhört viktig.
Kan Kalmar utjämna så tror jag det lossnar för dom. Trots allt är Kalmar ett bättre lag än vad Södertälje är.

BTT

Ikväll ska Karlskoga gå in i slutspelet hemma mot Nybro. Jag hade hoppats att man skulle slippa Nybro eftersom Karlskoga ofta haft det tufft mot just Nybro.
Ett skridskoskickligt och försvarsmässigt bra lag och svårslagna i hemmahallen.
Jag minns på 80 talet när Rögle ofta åkte på däng i gamla Victoriahallen i Nybro.
Den första matchen Rögle spelade när dom gått upp i dåvarande division ett var mot just Nybro i Helsingborg eftersom ishallen i Ängelholm brunnit ner.
En Amerikan i Nybro avgjorde med nån minut kvar genom att vända om i Rögles zon och sätta pucken rakt upp i krysset.
Det är konstigt vissa minnen sitter alltid kvar.

Det vill nog till att Karlskoga vinner sina hemmamatcher annars är nog säsongen slut.

BTT

Ikväll hoppas jag på DIF vinst mot Malmö och tycker vi har en chans då Malmö inte imponerat på sista tiden.

Ikväll hoppas jag på DIF vinst mot Malmö och tycker vi har en chans då Malmö inte imponerat på sista tiden.
Jag hoppas förstås på motsatsen men det blir säkert jämnt och spännande. Idag bör Lauri Pajuniemi vara tillbaka och han är en viktig pjäs i powerplay. Men allting är hemligt så informationen om laget är ytterst sparsam.

Karlskoga lyckades efter viss möda och besvär besegra Nybro på hemmaisen. Två fatala misstag av Karlskogas reservmålvakt höll på att kosta segern.

Ska det finnas någon form av chans att Karlskoga ska kunna blanda sig i kampen om SHL platsen nästa säsong så vill det till att Lars Volden snart är fit for fight igen och att laget återigen kan börja sätta puckarna i mål.
Dom flesta skotten kommer långt ut i motståndarnas försvarszon och målvakterna hinner se pucken i god tid. Nybro imponerade inte och ändå blev det en knapp seger för Karlskoga.
Skulle man förlora morgondagens andra match hemma så tror jag det är kört. Det blir nog svårt att vinna någon match i Nybro som är erkännt hemmastarka.

Ikväll får vi se om Kalmar kan ta revanch på Södertälje. 2-0 i matcher till Södertälje och sen två hemmamatcher i scaniarinken ser inte bra ut.

BTT

Och Brodern fick rätt efter ett mycket tvivelaktigt domslut efter det avgörande sudden-målet. Hur skall en målvakt kunna rädda när han har arslet från en måtståndarspelare i ansiktet inne i målgården? Helt obegripligt att det målet godkändes, skandal! Att sen Redhawks drog på sig helt korkade och onödiga utvisningar är en annan sak, utan dessa hade man kunnat avgöra långt tidigare. Revansch imorgon!

Och Brodern fick rätt efter ett mycket tvivelaktigt domslut efter det avgörande sudden-målet. Hur skall en målvakt kunna rädda när han har arslet från en måtståndarspelare i ansiktet inne i målgården? Helt obegripligt att det målet godkändes, skandal! Att sen Redhawks drog på sig helt korkade och onödiga utvisningar är en annan sak, utan dessa hade man kunnat avgöra långt tidigare. Revansch imorgon!

Kallas väl för obstrucktion?

Vad jag vet får man inte hindra målvakten inne i målgården.

BTT

Och Brodern fick rätt efter ett mycket tvivelaktigt domslut efter det avgörande sudden-målet. Hur skall en målvakt kunna rädda när han har arslet från en måtståndarspelare i ansiktet inne i målgården? Helt obegripligt att det målet godkändes, skandal!
Jo, den kändes tveksam. Och kanske visar hur lite man (jag) vet om hockey trots att man varit intresserad sen barnsben.

Jag trodde i min enfald att man inte fick befinna sig i målgården (offensiv) innan pucken kommit in i den. Men det verkar tydligen vara som handsregeln i fotboll, hur den tolkas beror på vilken vind som blåser......

Tycker domaren var glasklar med att målet skulle dömas in. En duktig målvakt ska kunna se igenom skitkiken var pucken är. På torsdag dricks det belgoöl när Dif krossat Malmö i just Malmö.
:)

Tycker domaren var glasklar med att målet skulle dömas in. En duktig målvakt ska kunna se igenom skitkiken var pucken är. På torsdag dricks det belgoöl när Dif krossat Malmö i just Malmö.
:)
Haha, ja Oskar Blomgrens namne är kanske en gigantisk skitkik! Men domarsopan får inget medhåll från t ex Håkan Loob, enligt honom skulle målet definitivt ha dömts bort. Men bortsett från det så hade utgången kanske blivit likadan ändå, man måste undvika korkade utvisningar.

Ikväll skall jag nog slötitta lite på ångestkvalet mellan HV71 och Leksand.

Anfallsspelare får befinna sig i målgården men inte hindra eller tackla, knuffa målvakten. Däremot så får man ju skymma målvaktens sikt utan att hindra hans förmåga att röra sig.
Jag såg ju inte matchen mellan Djurgården och Malmö men tydligen har domarna erkännt att det var ett felbeslut att döma mål.
Men det hjälper knappast Redhawks nu.

BTT

När man tittar närmare på målet så ser man ju att anfallande Djurgårdaren han skymmer ju Malmös målvakts sikt men om han hindrar målvaktens rörelseförmåga är svårt att se.
Man får ju skymma målvaktens sikt utan att knuffa eller tackla honom.

BTT

Det får jag verkligen hoppas så att rättvisa skipas. Det är jävligt surt om man tappar en kvartsfinalplats på ett regelvidrigt mål. Det kommer att bli hett imorgon och jag får hoppas att vi inte får se samma sopor till domare som inte har lärt sig regelboken. :mad:

Regeln borde göras om så den blir tydligare tycker jag. Spelare som ej blvit inknuffad och självmant är i blått område när pucken går över linjen = ej mål.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp