Hej
Norrmän tar inte bara många medaljer, dom är dåliga förlorare också och tog utklassningen på 5-milen så hårt att dom vill ha bort den här distansen till nästa OS, hade det inte varit bättre att försöka komma över förlusten och träna lite mer så dom kan hänga med Ebba på distansen ?
Ebba Andersson tog en överlägsen seger på femmilen. (Kirsty Wigglesworth /AP/TT / AP)
VINTER-OS •
LÄNGDSKIDOR
Norska åkarna vill ha bort femmilen: ”Idiotiskt”
Av Anders Hovne
Publicerad: I dag 07:41
Ebba Andersson tog ett överlägset guld under den avslutande femmilen i den olympiska längdåkningen. Det var första gången distansen kördes på damsidan i OS, och nu kommer kritik mot förändringen, skriver Expressen.
Bland annat vill flera norska åkare återgå till att i stället köra en tremil som tidigare. Främst handlar kritiken om de stora avstånden mellan åkarna.
– Jag tänker främst på underhållningsvärdet för publiken. Att det ska vara spännande att titta på, det är trots allt det vi lever på, säger Kristin Austgulen Fosnæs, som blev fyra i loppet.
Karoline Simpson-Larsen säger till VG att det är ”idiotiskt” att damerna kör fem mil.
– Jag kan inte tänka mig att det är mer spännande att se fem mil än tre mil, säger hon.
Den tidigare norska storåkaren Vegard Ulvang är av motsatt åsikt och vill ha kvar distansen även på damsidan.
– Jag tycker att dagens lopp var fantastiskt. Det hade allt ett skidlopp ska ha, säger han.
Mvh isan lover