SatanG
Forumveteran
Jag har tittat med förtjusning på Berralunds bilder från hans förmodligen sista resa som aktiv sjökapten. De sista åren har jag börjat fundera mer och mer över hur livet som pensionär kommer att bli. Jag kan gå i pension om tre år men funderar ändå att arbeta (åtminstone deltid) tills jag fyller 67. Jag trivs med mitt arbete och jag vet egentligen inget om ett liv utan arbete. Hur kändes det? Hur kommer det att kännas att gå i pension. Blev det som ni tänkt er?
Slutade officiellt sista Feb. i år men har inte jobbat sedan kurs i Manila Juli 2019.
Känns kanonbra, inte bara för mig utan även familjen med två kids på 5 och snart 9 år. Det passar oss bra då frugan är mer hungrig på karriär än vad jag är så mitt jobb är att vara med grabbarna samt vad jag nu känner för. Städning/matlagning och sånt ligger på svärmor så allt upplagt för ett gott liv.
Har inte bestämt mig helt än om jag aldrig ska jobba igen, har nyss fyllt 52, men tror jag lämnar det till någon annan som behöver det bättre så kan jag göra vad jag vill. Mycket av min tid går åt till att lära mig mer om div. forskning i intressanta ämnen samt försöka hänga med på vad som händer i den globala ekonomin. Skjutsar frugan till skytrain, hämtar grabbarna i skolan ibland och deras hobbies/sportande/kurser, umgås lite med en svensk granne när det passar, underhåller huset samt njuter av livet.
Vill jag så kan jag nog skaffa mig jobb men isf projektarbete och självklart inte under någon arbetsgivare men inte förrän grabbarna blivit äldre.
Har rest runt jorden och gjort de flesta hyss man kan hitta på så känner ingen rastlöshet längre, min första resa till SEA/Australien var en enkelbiljett till Bangkok -88 när jag var 19 år, kom hem till Sverige 9 månader senare. Flyttade till Bkk när jag var 36 år (2005)
Jag rekar självklart att man ska ta tidig pension, va fan ska man vara löneslav längre än man behöver för? Är man rastlös så får man ställa om den mentala biten, det underlättar naturligtvis om man hann med tillräckligt många dumheter innan man ska gå in på det lugna lunket, rätt partner är också oerhört viktigt samt hobbies & sysselsättning med det som intresserar en istället för att fastna med flaskan som många tyvärr verkar göra.
En stabil ekonomi är också en förutsättning förstås, springa omkring och oroa sig för pengar bör ju elimineras.
Kör på, vi har bara ett liv och sitta gammal och bara ha kvar minnen som rör jobbet (istället för familjen) skulle jag se som en personlig katastrof.
/ SatanG