Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Jag har en condo på Samui som jag köpte för fem år sedan.
Har aldrig bott där eftersom den varit uthyrd hela tiden.
Just nu är den uppbokad till september nästa år.
Blir den ledig bor jag där billigt och om någon hyr så är det hyfsade pengar in.
Då kan jag resa runt i mitt eget tempo.

Har bestämt mig för att det som inte ryms i min ryggsäck är överflödiga och onödiga prylar.
Är trött på att ekorrhjulet snurrar snabbare för varje år som går.
Budgeten ligger på ca 25 000 SEK per månad så det blir varken lyxliv eller nudelsoppa varje dag.
Dags att börja njuta av livet.

Det låter som att du har mitt drömliv , ta med sig det lilla man.behöver och säga hej då Sverige .. jag hoppas inom 2-3 år att jag är där..

Två år till, ge å ta.
Sen borde man kunna kontakta @Krister och skicka ner sista lasset till LOS.
Och börja njuta tillsammans med dottern och frun, ja, det kommer ju också bli ett mer intimt samarbete i firman, allt för att underlätta och göra det enklare så mycket jag kan hjälpa till med.
Hemlängtan, har jag aldrig haft eller ägt när man är i LOS, varje gång man står vid incheckning på Suvarnabhumi så har hjärnan spelat spratt ang. stanna eller inte. Och hade det nu inte haft en orsak till vad som görningen, så hade jag gått iväg från incheckningen omgående.

Jag har en condo på Samui som jag köpte för fem år sedan.
Har aldrig bott där eftersom den varit uthyrd hela tiden.
Just nu är den uppbokad till september nästa år.
Blir den ledig bor jag där billigt och om någon hyr så är det hyfsade pengar in.
Då kan jag resa runt i mitt eget tempo.

Har bestämt mig för att det som inte ryms i min ryggsäck är överflödiga och onödiga prylar.
Är trött på att ekorrhjulet snurrar snabbare för varje år som går.
Budgeten ligger på ca 25 000 SEK per månad så det blir varken lyxliv eller nudelsoppa varje dag.
Dags att börja njuta av livet.

Lät som en bra beskrivning på hur jag skulle vilja ha det om några år. Låter sunt!

Intressant detta med hur man gör med minnen och prylar. När jag flyttade till Thailand hade vi med oss en resväska var nästan allt var sålt inte riktigt sant lägenhet var lämnad till mäklare jag flydde var så lättad att företaget var sålt. Frugan däremot fyllde på med lådor och skrek åt mig. Jag tror nog hon kastade minst en kubik kläder skor väskor det visade sig att hela vinden var ful med hennes saker. Helt ärligt det var ett helvete hemma och hon gick så långt att vi skickade i skilsmässo papper. Vi bestämde hon behåller lägenhet jag flyttar själv jag behövde bara komma bort från allt jag hade väl nån form av kris i livet trött på allt. Men jag stog på mig gav inte upp så efter en vecka ändrade hon sig och vi flyttade tillsammans om än mycket ovilligt.
Vi hade ingen fast bostad i Thailand men jag var helt inställd på en ny start. Lite kläder sparade vi och lite personliga prylar som stuvades in i husbilen som vi behöll.
Efter tre år sålde farsan husbilen hennes saker skulle han ta hand om det visade när vi kom till Sverige han hade kastat alla våra saker utom gamla kort. Tur för mig det var farsan som gjort det han klarade sig med livet i behåll.
När vi åkte på lång semester till Australien för två år sedan var det lungt en väska räcker inga problem. Men nu med covid19 har vi hamnat i Portugal åter igen med en resväska var. Men frugan är luttrad så hon gick bara helt sonika ut och fyllde på garderoben. Idag köpte vi lägenhet och det första hon sa bra med garderober det skall bli roligt detta. Jag är glad för att ha en så förstående Fru som är med på allt jag vill göra men det har tagit ett tag att bygga upp detta förtroende saker går att köpa nytt. Idag vet även hon att allt löser sig.

Jag har även gjort en flytt inom Thailand med en över lastad 6 hjuls lastbil vilket är en annan historia men det kommer jag aldrig göra om och där är vi eniga.

Bara en liten anekdot i tråden.

Kul att läsa allas olika erfarenheter och planer angående pensionen.
Själv jobbar jag just nu på visum och COE.
Satsar på flyg från Kastrup på nyårsafton.
Lite surt att starta året med karantän men det är smällar man får ta.

Försöker att avveckla min verksamhet och om allt går i lås så är det slutjobbat om ca en månad.
Kommer inte att sakna arbetet en enda sekund.

Vissa måste fylla dagen och alltid ha något att göra.
Jag tänker göra så lite som möjligt så länge det känns bra.
Har jobbat så att jag har haft minnesluckor vissa dagar.

Min plan är att inte ha någon plan.
När jag checkar ut från karantänshotellet vet jag inte om jag ska gå rakt fram, till höger eller till vänster.
Det får bli som det blir.
Det gäller att leva medan man är hyfsat ung och frisk.
YODO
Ja njut av ett lungt liv.
Många i Sverige har undrat vad jag gör hela dagarna i Thailand för du måste väl göra någonting har de sagt. Jag brukade svara att när jag var 12-13 år i slutet av 60-talet började jag som bonddräng, 1 vecka efter jag slutat 9´an började jag som rörmokarläring och har inte varit utan arbete en dag sedan jag slutade arbeta 2014. Nu gör jag något när jag vill utan massa måsten och krav från andra, visst ibland måste jag göra saker här också om något går sönder men det är liksom inte samma måsten och krav.
Jag trivs alldeles utmärkt med att vara så lat som möjligt.

Håller med dej ja har som du jobbat tillräckligt, nu sköter ja om hus och hem. Gillar att fixa gräsmatta och trädgården, sen är de gott att bara lata en dag. Vi har ju modern både med vatten och el grejor så där fins ju alltid något att fixa

Jag gick i pension vid 46. Det första året var fantastiskt första tiden går inte riktigt beskriva från att aldrig riktigt vara ledig. Det andra besvärligt. Men efter 3-4 år kändes arbete avlägset. Sedan dess har ja funnit mig i att bara lala runt.
Så här i efterhand rekomenderar jag alla som kan göra det tidigt. Har faktiskt aldrig hört någon som ångrat det utan tvärtom oavsett ålder ångrar de flesta jag talat med att de inte gjorde det tidigare.
Är de ni som äger Handelsbanken? 46?

Väldig intressant tråd, tack för så många fina svar. Själv hade en super stressig dag idag när kom hem och läste era erfarenheter blev jag mera bestämd att inte ska vänta 4 år till utan ta mig i kragen och fundera nästa år.
Som Berra skrev vi är inte katter med 9 liv.
Det var det bästa som jag hade läst på länge.

Ja njut av ett lungt liv.
Många i Sverige har undrat vad jag gör hela dagarna i Thailand för du måste väl göra någonting har de sagt. Jag brukade svara att när jag var 12-13 år i slutet av 60-talet började jag som bonddräng, 1 vecka efter jag slutat 9´an började jag som rörmokarläring och har inte varit utan arbete en dag sedan jag slutade arbeta 2014. Nu gör jag något när jag vill utan massa måsten och krav från andra, visst ibland måste jag göra saker här också om något går sönder men det är liksom inte samma måsten och krav.
Jag trivs alldeles utmärkt med att vara så lat som möjligt.
För några dagar sedan gjorde jag något för jag ville och hade lust men det var ju inget krav för jag kunde anlitat någon i byn.

Det började med inväxling av T-rör.
1.jpg

Sedan lite vinklar hit och dit.
2.jpg
3.jpg
4.jpg

5.jpg

Äntligen framme vid denna maskin, nu ska de bara ändras på elen och sättas dit en elbrytare
6.jpg

Har erfarenhet av byrörmokare så det var nog bäst att jag fixade till det själv.
7.jpg
8.jpg

Fick ta fram det tunga artilleriet för rörklammring och sätta fast torklina.
9.jpg
10.jpg

För några dagar sedan gjorde jag något för jag ville och hade lust men det var ju inget krav för jag kunde anlitat någon i byn.

Det började med inväxling av T-rör.
1.jpg

Sedan lite vinklar hit och dit.
2.jpg
3.jpg
4.jpg

5.jpg

Äntligen framme vid denna maskin, nu ska de bara ändras på elen och sättas dit en elbrytare
6.jpg

Har erfarenhet av byrörmokare så det var nog bäst att jag fixade till det själv.
7.jpg
8.jpg

Fick ta fram det tunga artilleriet för rörklammring och sätta fast torklina.
9.jpg
10.jpg
Det är ett jäkla slit med att inte ha några krav eller måsten :) men nu har jag fixat till elen.

20201122_130719.jpg

Det är ett jäkla slit med att inte ha några krav eller måsten :) men nu har jag fixat till elen.

20201122_130719.jpg
Själv tycker jag ombord att jag har en jävla massa måsten, men som överstyrman diligerar jag dom.
Hemma så har jag knappt en lung minut, men nu fick äldste låna min dator och yngste hänger där, så fått lugn stund..frugan har dratt till tempel i Na Jomtien samt gått ut och käkat med sina vänner.
Uppskattar storebror vid såna här tillfällen då hsn är grym på att ta hand om lillebrorsan och dom riktigt älskar varann.

20201121_195245.jpg

Själv tycker jag ombord att jag har en jävla massa måsten, men som överstyrman diligerar jag dom.
Hemma så har jag knappt en lung minut, men nu fick äldste låna min dator och yngste hänger där, så fått lugn stund..frugan har dratt till tempel i Na Jomtien samt gått ut och käkat med sina vänner.
Uppskattar storebror vid såna här tillfällen då hsn är grym på att ta hand om lillebrorsan och dom riktigt älskar varann.

20201121_195245.jpg

Ja nu ser du att det inte bara är att gå hemma och inte göra någonting när man är småbarnsfarsa med hus :)
Åka ut o jobba gjorde man ju för att vila upp sig ;-)
Hinner inte alls med allting jag vill.

/ SatanG

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar