Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Självförverkligande.

Jag brukar ju leva näst intill gratis i det forna ”världens dyraste land”.
När jag var tvungen och det inte gick att spendera pengar så kunde jag hålla en stram budget.

Självklart är det lätt att göra av med mycket pengar, men jag står nog fast vid att vi skulle leva väl på en budget på 1 miljon Baht i Thailand (1.5 miljon inklusive resor). Jag har inga hobbies som kostar några större pengar, förutom att resa, och är ointresserad av tekniska prylar. Netflix, snus och några IPA's så är jag rätt nöjd med min vardag.

Självklart är det lätt att göra av med mycket pengar, men jag står nog fast vid att vi skulle leva väl på en budget på 1 miljon Baht i Thailand (1.5 miljon inklusive resor). Jag har inga hobbies som kostar några större pengar, förutom att resa, och är ointresserad av tekniska prylar. Netflix, snus och några IPA's så är jag rätt nöjd med min vardag.

Ja, det kanske kommer att passa mig någon gång i framtiden. Just nu känns det som att jag har alldeles för mycket ogjort.

25000kr efter skatt känner jag inte många som har som valt att bosätta sig i Thailand eller Filippinerna varken bland skandinaver eller andra västerlänningar.

De flesta verkar ligga på runt 16-18.000kr och har ett bra liv med bra standard.
Ett boende för 4000kr/mån får man nog nästan överallt om man inte har krav på egen pool.
Med någorlunda normala vanor som att laga mat själv och äta ute några gånger i veckan bör de flesta klara den biten på under 10.000kr för två personer.

För den med 25k kr varje månad finns utrymme för 10-12.000kr till övriga intressen.
En vecka i ett grannland får man lätt för 1000kr per dag för ink resa.

En resa till Sverige kostar 20k för två och med egen bostad eller hos vänner klarar man det galant.

Om ca 4år degar jag av det sista på huset. Har inga andra lån. Jobbar idag 80% men vill gå ned till 60% när jag fyller 55 om drygt ett år. Skjuter till pengar från min tjänstepension. 2027 får jag loss min stora besparing och kan i stort sett göra vad jag vill. Har aldrig levt ett flashigt liv så jag är inte så dyr i drift. Mina hojar och resor som kostar
Dina hojar och resor kostar väl en hel del och kan läggas på hyllan för flashigt liv, flashigare än majoriteten av svenskar har råd med.
Vi lever inget fashigt men pengar rullar, vi handlar billigt men försöker ha en svensk standard iaf.
Huset 4000kr, el 1000kr, bil 4000kr, diesel 1000kr, skola 5000kr, mat 5000kr.
Där var man uppe i 70.000 baht och har inte ens köpt en chang på den bugeten, sen tillkommer försäkringar, reparationer, service, kläder, nöjen, barnaktivitet.
Har inte ens tagit med nåt flashigt som mc och resor.
Iofs så kommer jag förhoppningsvis kunna stryka en del på den listan när är pensionär men det är inget utöverflashigt på den än vad en medelsvensson har.

Dina hojar och resor kostar väl en hel del och kan läggas på hyllan för flashigt liv, flashigare än majoriteten av svenskar har råd med.
Vi lever inget fashigt men pengar rullar, vi handlar billigt men försöker ha en svensk standard iaf.
Huset 4000kr, el 1000kr, bil 4000kr, diesel 1000kr, skola 5000kr, mat 5000kr.
Där var man uppe i 70.000 baht och har inte ens köpt en chang på den bugeten, sen tillkommer försäkringar, reparationer, service, kläder, nöjen, barnaktivitet.
Har inte ens tagit med nåt flashigt som mc och resor.
Iofs så kommer jag förhoppningsvis kunna stryka en del på den listan när är pensionär men det är inget utöverflashigt på den än vad en medelsvensson har.
Tycker inte att min MC hobby är flashigt på något sätt. Ca två resor per år till Thailand tycker jag inte heller är flashigt. Visst kostar min hobby och inte många svenskar som åker till Thailand två gånger per år men jag har ju haft bra inkomst dom senaste 23åren efter att jag omskolade mig från bilmek till IT-tekniker. Har inte dragit på mig en massa lån. Huset i Thailand jobbade jag ihop cash till under tiden dom byggde det. Bilen och moppen i Thailand är betalade med cash. Bilen och mina två MC i Sverige är betalade med cash från aktieutdelningar från min egen firma. Har lån på huset i Sverige. I Sverige blir det sällan att gå ut på restaurang eller andra dyra nöjen. I Thailand går jag aldrig på flashiga dyra restauranger eller hotell. Idag blev det lunch för 60 baht. Hade tur för ägarinnan till resorten kom förbi och skulle också äta och hon ville bjuda mig.
Igår till middag blev det pasta och några glas vin men inget överdådigt.
Det dyraste för mig när jag reser till Thailand är flygbiljetten. Normalt bor jag i huset så lite extrakostnad denna trippen men annars semestrar jag billigt i Thailand.

Bland de som verkligen bor på landsbygden i Isaan är det säkerligen under 0.1% som har en inkomst på 85,000 Baht/månad. Räknar man med de som kommer från landsbygden i Isaan, men bor och jobbar i Bangkok eller Eastern Seaboard, så är nog siffran runt 1% och räknar man med städerna i Isaan så börjar vi nog närma oss 10%, då räknar jag familjeinkomst.

Jag har bott på landsbygden ungefär en tredjedel av mina 26 år i Thailand, så tror mig ha hyfsad koll på landsbygden i Centrala Thailand. I vår by, och kommun, så kommer nog 10% upp på en familjeinkomst på 85,000 Baht/månad och i provinshuvudstaden närmare 20%. Då överklassen bara är 1% så är alltså 85,000 långt ifrån överklass ens i vår by, kanske övre medelklass.

Thailand är inte så fattigt som du och många andra vill tro. I Bangkok är det få familjer som tjänar under 50,000 Baht/månad och 85,000 gör dig knapp ens till medelklass,

Problemet är nog att du sällan kommer i kontakt med dom fattiga eftersom du rör dig i kretsar där fattigt folk normalt sett inte finns.

Du gör dina uträkningar utifrån den miljö där du lever och vistas.

Gör ett besök i slumområdena i Bangkok eller på bargatorna i ex Pattaya så upptäcker du folk som lever ur hand i mun varje dag.

BTT

Tycker inte att min MC hobby är flashigt på något sätt. Ca två resor per år till Thailand tycker jag inte heller är flashigt. Visst kostar min hobby och inte många svenskar som åker till Thailand två gånger per år men jag har ju haft bra inkomst dom senaste 23åren efter att jag omskolade mig från bilmek till IT-tekniker. Har inte dragit på mig en massa lån. Huset i Thailand jobbade jag ihop cash till under tiden dom byggde det. Bilen och moppen i Thailand är betalade med cash. Bilen och mina två MC i Sverige är betalade med cash från aktieutdelningar från min egen firma. Har lån på huset i Sverige. I Sverige blir det sällan att gå ut på restaurang eller andra dyra nöjen. I Thailand går jag aldrig på flashiga dyra restauranger eller hotell. Idag blev det lunch för 60 baht. Hade tur för ägarinnan till resorten kom förbi och skulle också äta och hon ville bjuda mig.
Igår till middag blev det pasta och några glas vin men inget överdådigt.
Det dyraste för mig när jag reser till Thailand är flygbiljetten. Normalt bor jag i huset så lite extrakostnad denna trippen men annars semestrar jag billigt i Thailand.
Ja allt är väl relativt, du tycker det är flashigt att gå ut och äta, andra kanske tycker det är flashigt köpa massa hojar som kostar bra mycket mer ;)
Har ju hört flashiga motorcyklar, bilar och middagar i uttryck så alla tre kategorierna kan nog ses som flashigt i betraktarens ögon.
Vilket som är det en dyr livsstil.
Som sagt den genomsnittlige barnfamiljen hade 4000kr kvar efter alla nödvändiga utgifter, så tror många ser det som flashigt ;)

Problemet är nog att du sällan kommer i kontakt med dom fattiga eftersom du rör dig i kretsar där fattigt folk normalt sett inte finns.

Du gör dina uträkningar utifrån den miljö där du lever och vistas.

Gör ett besök i slumområdena i Bangkok eller på bargatorna i ex Pattaya så upptäcker du folk som lever ur hand i mun varje dag.

BTT

Problemet är att du aldrig någonsin läser/förstår det jag skriver. Jag är fullt medveten om att majoriteten av alla thailändare är relativt fattiga och att en ganska stor del är väldigt fattiga. Detta har jag säkert skrivit över hundra gånger och nyligen i en diskussion med Einar.

Thailand är ett av världens mest ekonomiskt ojämlika länder, så även om det finns ett par miljoner riktigt fattiga och tiotals miljoner relativt fattiga så finns det också ett par miljoner thailändare som är rikare än medelsvensson.

25,000 SEK/månad (85,000 Baht/månad) för en familj gör dig bara till medelklass i Bangkok och vill du vara överklass så måste du, som jag skrev, en bra bit ut i spenaten. Kanske förvirras du av uttrycket ”medelklass” och missförstår det som att det vore ”medelsomchai” men så fungerar det inte. Tillhör man thailändska medelklassen så är man nog redan rikare än runt 80% av Thailands befolkning.

Problemet är att du aldrig någonsin läser/förstår det jag skriver. Jag är fullt medveten om att majoriteten av alla thailändare är relativt fattiga och att en ganska stor del är väldigt fattiga. Detta har jag säkert skrivit över hundra gånger och nyligen i en diskussion med Einar.

Thailand är ett av världens mest ekonomiskt ojämlika länder, så även om det finns ett par miljoner riktigt fattiga och tiotals miljoner relativt fattiga så finns det också ett par miljoner thailändare som är rikare än medelsvensson.

25,000 SEK/månad (85,000 Baht/månad) för en familj gör dig bara till medelklass i Bangkok och vill du vara överklass så måste du, som jag skrev, en bra bit ut i spenaten. Kanske förvirras du av uttrycket ”medelklass” och missförstår det som att det vore ”medelsomchai” men så fungerar det inte. Tillhör man thailändska medelklassen så är man nog redan rikare än runt 80% av Thailands befolkning.

Ok så det du vill ha sagt är att det finns en ganska liten medelklass och överklass i Thailand och en väldigt stor fattig underklass?

Bra om du skriver det nästa gång så ingen behöver missuppfatta dig mer.

BTT

Ja allt är väl relativt, du tycker det är flashigt att gå ut och äta, andra kanske tycker det är flashigt köpa massa hojar som kostar bra mycket mer ;)
Har ju hört flashiga motorcyklar, bilar och middagar i uttryck så alla tre kategorierna kan nog ses som flashigt i betraktarens ögon.
Vilket som är det en dyr livsstil.
Som sagt den genomsnittlige barnfamiljen hade 4000kr kvar efter alla nödvändiga utgifter, så tror många ser det som flashigt ;)
Ja kanske är det som skiljer alltså vad man tycker är flashigt. För mig är ju hojarna viktigare än lyxiga restauranger och fina hotel men det är ju upp till var och en att välja. Hojarna har ändå lite värde kvar den dagen man säljer. Lyxmiddagen eller lyxhotellet är ett minne blott vilket för många kan vara viktigt för just dom.
Åt riktig lyxmiddag i natt 555 mokata 01:30

IMG_8875.jpeg

Ok så det du vill ha sagt är att det finns en ganska liten medelklass och överklass i Thailand och en väldigt stor fattig underklass?

Bra om du skriver det nästa gång så ingen behöver missuppfatta dig mer.

BTT

Jag trot nog alla, förutom du och kanske en eller två andra medlemmar, förstod.

Min högst personliga uppskattning är att överklassen är ungefär 0.1% av befolkningen, övre medelklass runt 1% och övriga medelklassen 15-20%. Arbetarklassen runt 50-60% och sedan en underklass på 20-30%.

Nu ska jag på bio med dottern så får fortsätta diskussionen ikväll.

Ja kanske är det som skiljer alltså vad man tycker är flashigt. För mig är ju hojarna viktigare än lyxiga restauranger och fina hotel men det är ju upp till var och en att välja. Hojarna har ändå lite värde kvar den dagen man säljer. Lyxmiddagen eller lyxhotellet är ett minne blott vilket för många kan vara viktigt för just dom.

IMG_8875.jpeg

Min favorit mat är laab moo eller nam tock.
Det är det första jag beställer när jag kommer till Thailand.
Jag äter det även hemma i Sverige så ofta det går.
Den är god även på kyckling, men då måste det vara kycklinghjärta och kycklingmage i maten för att få en lite roligare konsistens.

För egen del så kan jag dessutom gå utan mat i några dagar och enbart hinka i mig lite kaffe. Det brukade hända i Norge då jag var för lat för att gå till affären och handla mat.

Jag tror våran största utgift ändå ligger på mat.
Jag har lite onödigt mycket huslån, fast om man jämför lite generellt så har jag det ganska ok då mitt huslån är typ 1:1 med min årslön (brutto) och jag amorterar strax norr om 100k/år. I tillägg så har frun strax över 20k/månad, så det borde finnas mer på sparkontot än vad som finns.
Jag hade först tanken ”fan vad skönt det blir när huslånet är betalt” och kom på att jag slipper utgifter på 15k/månad.
15k är väl skönt att slippa, men jag har fortfarande en massa annat jag måste kapa om jag ska kunna leva på något kapital. Jag måste lägga om livsstilen totalt och inte göra ett enda onödigt köp.

Det kanske är dags att börja se på kontoutdragen och fundera vad man håller på med.
Vi borde kunna spara i trakterna kring 50k/månad, men en del månader blir utgifterna högre än inkomsterna utan att vi ens lyxar till det.
Men det är klart, köksrenoveringar, ny tvättmaskin och torktumlare, TV, dator och en massa andra sällanköp, gör att kostnader kan sticka iväg.
Snart bör jag måla om huset, fixa en inglasad altan på baksidan, byta ut den fula furutrappan med vinylbelägg och en massa annat. Gissar att det lär gå på 200k.
När det är färdigt så är det säkert dags för ett nytt tak, en ny ytterdörr och så vidare.

Det rullar på med utgifter.

Det är en vanesak. De flesta/många expats som flyttar till Thailand känner av smärtgränsen efter 5 år och flyttar tillbaks hem av olika anledningar. Det blev inte som de inbillade sig helt enkelt.
Ja 5 år är en rimlig gräns för att man ska bli less på ett land där man faktiskt är en främling än hur mycket man försöker anpassa sig.
Bor och vistas man på samma ställe blir man nog nöjd på alla sevärdheter man sett flera gånger på ännu kortare tid.
En bra hobby och goda vänner gör livet enklare.

Att ha livlinan till hemlandet kvar och åka hem över sommaren är en bra kombination.
Då får man längtan åt två håll.

IMG_8875.jpeg
Håller med dig om att det är mycket olika i vad folk tycker är flashigt eller i andras ögon kan uppfattas som onödigt.
Jag själv har ca 10 bättre kikarsikten av märket Zeiss till mina bössor,kan även lägga till en swarovski till dom. Zeiss handkikare & en swarre avståndsmätare finns även i min utrustning, och det har man ju fått höra många gånger av kompisar :)
Men man lägger ju pengar på sina intressen om man vill,att ha dåliga saker och inte unna sig nåt man gillar är inte min grej..

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar