Ja kanske är det som skiljer alltså vad man tycker är flashigt. För mig är ju hojarna viktigare än lyxiga restauranger och fina hotel men det är ju upp till var och en att välja. Hojarna har ändå lite värde kvar den dagen man säljer. Lyxmiddagen eller lyxhotellet är ett minne blott vilket för många kan vara viktigt för just dom.
Åt riktig lyxmiddag i natt 555 mokata 01:30
Min favorit mat är laab moo eller nam tock.
Det är det första jag beställer när jag kommer till Thailand.
Jag äter det även hemma i Sverige så ofta det går.
Den är god även på kyckling, men då måste det vara kycklinghjärta och kycklingmage i maten för att få en lite roligare konsistens.
För egen del så kan jag dessutom gå utan mat i några dagar och enbart hinka i mig lite kaffe. Det brukade hända i Norge då jag var för lat för att gå till affären och handla mat.
Jag tror våran största utgift ändå ligger på mat.
Jag har lite onödigt mycket huslån, fast om man jämför lite generellt så har jag det ganska ok då mitt huslån är typ 1:1 med min årslön (brutto) och jag amorterar strax norr om 100k/år. I tillägg så har frun strax över 20k/månad, så det borde finnas mer på sparkontot än vad som finns.
Jag hade först tanken ”fan vad skönt det blir när huslånet är betalt” och kom på att jag slipper utgifter på 15k/månad.
15k är väl skönt att slippa, men jag har fortfarande en massa annat jag måste kapa om jag ska kunna leva på något kapital. Jag måste lägga om livsstilen totalt och inte göra ett enda onödigt köp.
Det kanske är dags att börja se på kontoutdragen och fundera vad man håller på med.
Vi borde kunna spara i trakterna kring 50k/månad, men en del månader blir utgifterna högre än inkomsterna utan att vi ens lyxar till det.
Men det är klart, köksrenoveringar, ny tvättmaskin och torktumlare, TV, dator och en massa andra sällanköp, gör att kostnader kan sticka iväg.
Snart bör jag måla om huset, fixa en inglasad altan på baksidan, byta ut den fula furutrappan med vinylbelägg och en massa annat. Gissar att det lär gå på 200k.
När det är färdigt så är det säkert dags för ett nytt tak, en ny ytterdörr och så vidare.
Det rullar på med utgifter.