Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Ja det är mycket som är en gåta för dig.
En mia noi är väl oftast en älskarinna som också mottager apanage ;)
Så skillnaden är vigsel.

Jag står med för alla kostnader hemma men jag ger inte frugan en lön utöver på tex 40.000 baht.

Om man tänker på vad en normal pension ligger på så kan man undra om han även unnar sig själv 40.000 baht i månaden för nöjen.
Eller är det slut där och frugan får allt efter månadskostnaderna är betalda.

För summan av det han räknade upp var 23.000 svenska kr och 50% av dom gick till frun.

Många i Sverige tror jag skulle se det som en lön, helst om man betalar för att hon skall stanna hemma.

Jag hoppas istället att frugan snart kan börja bidra.
Så om din fru är lika arbetslös som min så har hon inga egna pengar att röra sig med ?

Är nog rätt vanligt med någon sorts kompensationsupplägg i relationer där det från start är stor ekonomisk ojämlikhet.
Ja det får frugan här med, mat, kläder, boende, nödvändiga prylar.
Men någon utöver lön nej, sånt behov av att vara gift är jag inte så jag tänker betala lön för det också.
Dock går alla pengar till hushållet i slutändan, jag har inte mer än henne.
Men om han har rätt hög svensk nettopension så ger han bort 50% till frugan och 50% till han och frugans utgifter.
Här går 100% till hushållet, inga 50% till henne eller mig, sparandet är för oss.

Så om din fru är lika arbetslös som min så har hon inga egna pengar att röra sig med ?
Nej.
Inte jag heller.
Vi handlar oftast ihop.
Handlas nåt utöver det normala kollar vi med varann.
Gör allt ihop.
Det som blir över på månaden åker i sparande.
Men hon vet var plånboken ligger och kan pinkoden till mitt atm kort.
Men nej hon har inga egna pengar så dags hon skaffar sig ett jobb.
Ju äldre man blir desto svårare att få jobb.
Kan vara en björntjänst att låta partnern gå hemma, plötsligt står den ene där själv utan möjlighet till egenförsörjande och dålig arbetserfarenhet.

Är nog rätt vanligt med någon sorts kompensationsupplägg i relationer där det från start är stor ekonomisk ojämlikhet.
Jomenvisst ! Jag ryser vid tanken på att min fru skulle behöva be mig om pengar om hon nån gång ska ut och äta med sina kompisar eller köpa lite nya kläder eller skor. Huva så hemskt.
Och tänka sig, ibland kan det hända sig att hon åker till Bangkok över en helg för att träffa kompisar från tiden hon jobbade där. Jag frågar inte om jag ska följa med utan frågar i stället om jag får stanna hemma vilket jag alltid får. ;)

Senast ändrad:
Jomenvisst ! Jag ryser vid tanken på att min fru skulle behöva be mig om pengar om hon nån gång ska ut och äta med sina kompisar eller köpa lite nya kläder eller skor. Huva så hemskt.
Är arbetsmarknaden så dålig så hon inte kan få jobb?
Eller betalar du henne med lön så hon kan gå hemma med dig?
Betala kvinnor lön för att dom skall stanna med män brukar väl kallas nåt?

Ja, man kan ju handtvätta kläder vid närmsta flod där avloppet rinner ut.
Självklart är det variationer i vad man anser sig behöva och det gäller ju inte bara i Thailand. De flesta i Sverige har både olika krav och budget.
Jag passar mig för glädjekalkyler och ser hellre till att räkna för dyrt än för billigt.
Blir det billigare är det en bonus, blir det dyrare så kan det vara ett problem.
Ja hellre räkna för högt än för lågt och speciellt när man blickar framåt om t.ex. ens pension i summa pengar får betydligt mindre köpkraft. Har man som plan att vistas i Thailand en hel del och skall leva på pension eller besparingar i svenska kronor så påverkar naturligtvis växelkursen till Baht också mycket ens köpkraft i Thailand.

Flygresor tror jag kommer bli väsentligt dyrare om vi tittar framåt både som orsak av vad jag tror högre bränslepriser men också politiska beslut som av "miljöskäl" vill minska människors möjligheter att resa till t.ex. Thailand. Med politiskt menar jag att det är troligen i mindre grad är avgörande vilka som regerar i Sverige som kommer påverka detta mest utan det istället det är beslut inom EU som Sverige är tvingade att följa. Men om det t.ex. av beslut inom Sverige det är/blir väsentligt dyrare att resa till och från Arlanda än Kastrup så påverkar också detta vad man väljer för många.

Vet man med sig att man har förmågan och erfarenheten att dra ned på utgifter och leva billigare så är det naturligtvis ett stort plus när man går in i pensionärslivet. Det kan nog även vara bra att inte vara överoptimistisk när man går från att ha jobbat till att leva pensionärslivet och det frestar att bränna mycket pengar och fort på allt möjligt. Visst skall man leva livet men frågan om man tycker det är värt att leva loppan några år för att sedan bli en s.k. fattigpensionär?

Så skillnaden är vigsel.

Jag står med för alla kostnader hemma men jag ger inte frugan en lön utöver på tex 40.000 baht.

Om man tänker på vad en normal pension ligger på så kan man undra om han även unnar sig själv 40.000 baht i månaden för nöjen.

För summan av det han räknade upp var 23.000 svenska kr och 50% av dom gick till frun.

Många i Sverige tror jag skulle se det som en lön, helst om man betalar för att hon skall stanna hemma.

Så skillnaden är vigsel.

Spenderar inte särskilt mycket på nöjen. Nog mer på grund av ålder än brist på pengar. Men vi åker till Sverige till sommaren och då kommer jag att unna mig en ny utombordare.

Ja hellre räkna för högt än för lågt och speciellt när man blickar framåt om t.ex. ens pension i summa pengar får betydligt mindre köpkraft. Har man som plan att vistas i Thailand en hel del och skall leva på pension eller besparingar i svenska kronor så påverkar naturligtvis växelkursen till Baht också mycket ens köpkraft i Thailand.

Flygresor tror jag kommer bli väsentligt dyrare om vi tittar framåt både som orsak av vad jag tror högre bränslepriser men också politiska beslut som av "miljöskäl" vill minska människors möjligheter att resa till t.ex. Thailand. Med politiskt menar jag att det är troligen i mindre grad är avgörande vilka som regerar i Sverige som kommer påverka detta mest utan det istället det är beslut inom EU som Sverige är tvingade att följa. Men om det t.ex. av beslut inom Sverige det är/blir väsentligt dyrare att resa till och från Arlanda än Kastrup så påverkar också detta vad man väljer för många.

Vet man med sig att man har förmågan och erfarenheten att dra ned på utgifter och leva billigare så är det naturligtvis ett stort plus när man går in i pensionärslivet. Det kan nog även vara bra att inte vara överoptimistisk när man går från att ha jobbat till att leva pensionärslivet och det frestar att bränna mycket pengar och fort på allt möjligt. Visst skall man leva livet men frågan om man tycker det är värt att leva loppan några år för att sedan bli en s.k. fattigpensionär?

Man får ganska mycket tid över som pensionär, kan jag tänka mig.
Att lalla offshore med 4v ledigt var också ganska dyrt. De gångerna det inte var dyrt så var det tråkigt.

Visst kan jag leva billigt. Jag har inte några hemska fast kostnader, men det krävs en del investeringar för att kunna leva billigt.

Det är väl ok ränta.
Personligen kommer jag inte att övergöda några ungar med pengar. Ett litet bidrag för att komma ut med en möjlighet till vettig
start, är vad jag kan bidra med.

Jag har själv fått bra med draghjälp, men på samma nivå som mina föräldrar kommer jag aldrig att hamna på. Sjukt hur mycket dom har gjort för mig och sjukt dåligt med tacksamhet jag har visat.
Jag var en lite dryg rebell och föräldrarna fick mycket skit samtidigt som dom finansierade det hela.
Nu är det en stund sedan och jag hoppas att jag har ”betalat tillbaka” och att dom faktiskt kan vara någorlunda nöjda över vad slags människa jag till slut har blivit.

För att vara ärlig så kan jag helt enkelt inte nå upp till mina föräldrars nivå.
Men som min gamla far säger ”Det är saligare att giva än att ta, då givandet bedövar det dåliga samvetet över sin egna otillräcklighet”.

Fan så enkelt det är att ge och känna sig duktig.
Att ta emot allmosor och känna skuld till någon för resten av sitt liv är en helt annan känsla.
Det där var ju riktigt djupt från dig , sir!

Nej.
Inte jag heller.
Vi handlar oftast ihop.
Handlas nåt utöver det normala kollar vi med varann.
Gör allt ihop.
Det som blir över på månaden åker i sparande.
Men hon vet var plånboken ligger och kan pinkoden till mitt atm kort.
Men nej hon har inga egna pengar så dags hon skaffar sig ett jobb.
Ju äldre man blir desto svårare att få jobb.
Kan vara en björntjänst att låta partnern gå hemma, plötsligt står den ene där själv utan möjlighet till egenförsörjande och dålig arbetserfarenhet.
Om hustrun vill börja jobba så är det inget som jag skulle l
Man får ganska mycket tid över som pensionär, kan jag tänka mig.
Att lalla offshore med 4v ledigt var också ganska dyrt. De gångerna det inte var dyrt så var det tråkigt.

Visst kan jag leva billigt. Jag har inte några hemska fast kostnader, men det krävs en del investeringar för att kunna leva billigt.
Att jag styr över min tid är väl den största fördelen med att vara pensionär. Sedan gäller det att hitta något att sysselsätta sig med.

Det finns faktist en liten överdödlighet bland män det första året som pensionär. Om har sin tillvaro och status uppbyggd runt sitt arbete så kan det bli stressande när kollegor och arbetskontakter försvinner.

Så man bör fundera och planera på vad man vill göra som pensionär. I de flesta fall, så lyckas vi pensionär få tiden att gå och vi har inte tid att mata duvorna i parken.

Där vi bor finns inga arbeten, visst ibland finns det arbete nån dag så frugan får givetvis en månadspeng av mig, hon kan ju inte leva på luft och vill ju handla det hon äter.

Att vara hemmafru är väl också ett arbete, dock utan lön.

När syrran brossan och jag var små så stannade morsan hemma hos oss barn och tog hand om oss, farsan gav henne pengar och om jag inte minns helt fel så kallades hon hemmafru.

Om hustrun vill börja jobba så är det inget som jag skulle l

Att jag styr över min tid är väl den största fördelen med att vara pensionär. Sedan gäller det att hitta något att sysselsätta sig med.

Det finns faktist en liten överdödlighet bland män det första året som pensionär. Om har sin tillvaro och status uppbyggd runt sitt arbete så kan det bli stressande när kollegor och arbetskontakter försvinner.

Så man bör fundera och planera på vad man vill göra som pensionär. I de flesta fall, så lyckas vi pensionär få tiden att gå och vi har inte tid att mata duvorna i parken.
I går så gav jag husdjuren mat på morgonen, lagade en skurborste där skaftet gått av, diskade och rotade runt i komposten, det tog nog cirka 30 minuter sen var mitt dagsverke avklarat :) .

Där vi bor finns inga arbeten, visst ibland finns det arbete nån dag så frugan får givetvis en månadspeng av mig, hon kan ju inte leva på luft och vill ju handla det hon äter.

Att vara hemmafru är väl också ett arbete, dock utan lön.

När syrran brossan och jag var små så stannade morsan hemma hos oss barn och tog hand om oss, farsan gav henne pengar och om jag inte minns helt fel så kallades hon hemmafru.
Ja min fru har nog mer pengar att använda i månaden än mångas fruar här men hon får ju ingen utöver lön och helst då inte 50% av min inkomst medans andra halvan går till gemensamma kostnader.
I @rowa fall som han räknade upp budgeten gick 50% till frun resterande 50% till gemensamma utgifter.

Här går 100% till gemensamma utgifter.

Sen gör nog jag det mesta av hushållsarbetet.

Ja min fru har nog mer pengar att använda i månaden än mångas fruar här men hon får ju ingen utöver lön och helst då inte 50% av min inkomst medans andra halvan går till gemensamma kostnader.
I @rowa fall som han räknade upp budgeten gick 50% till frun resterande 50% till gemensamma utgifter.

Hans största enskilda utgift verkar vara lön till frugan men kanske så pensionister har det uppgjort här nere.
Först alla utgifter sen resterande till frugan och är man snäll kanske man får en öl på kvällen framför tv:n.

Hon är arbetslös och jag kallar pengarna jag ger till henne för utjämningsbidrag. Vad jag kallar det för när en relativt högavlönad man inte ger sin arbetslösa hustru pengar så att hon har en egen ekonomi passar sig inte i skrift.

Jag räknade upp fasta kostnader. Vilket i mitt fall inte är detsamma som budget eller för den delen inkomster.

Hans största enskilda utgift verkar vara lön till frugan men kanske så pensionister har det uppgjort här nere.
Först alla utgifter sen resterande till frugan och är man snäll kanske man får en öl på kvällen framför tv:n.
Hur många jobb och affärer har du startat åt frun genom åren?
Pizza, drycker, street food mm.

Nu hårfrissa på gång.

Först alla utgifter sen resterande till frugan och är man snäll kanske man får en öl på kvällen framför tv:n

Vad är det för fel med det då.

Hur många jobb och affärer har du startat åt frun genom åren?
Pizza, drycker, street food mm.

Nu hårfrissa på gång.
Kan du inte läsa.
100% går till gemensamma utgifter.
Hon har ingen enskild lön.
Där 50% går till henne och 50% till gemensamma kostnader.
Skall skriva det igen 100% går till vardagsutgifter vill hon gå och äta så går hon och äter.
Jag behöver inte ge henne lön för det.

Sen har jag inte betalat nåt direkt för det, är ju saker hon startat själv hemma i köket i huset.
Var väl plan att det skulle ge henne en inkomst.
Och ja nu går hon en frisörutbildning.

Hon är arbetslös och jag kallar pengarna jag ger till henne för utjämningsbidrag. Vad jag kallar det för när en relativt högavlönad man inte ger sin arbetslösa hustru pengar så att hon har en egen ekonomi passar sig inte i skrift.
555555 ja du att man betalar för en kvinna är ju utjämningsbidrag ett snyggare ord.
Jag ser hellre att vi har en gemensam ekonomi än att folk skall se henne som en löntagare i hemmet där hon jobbar för sin vita make.

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar