Hva er galt med den Svenske pensjonen

En invandrer har hogere pensjon en mange svensker som har jobbat full dag heila livet , er det rett ???
Ja det är som vi säger i Sverige alldeles åt helvete! med det svenska pensionssystemet! Det skall ju alltid finnas en betydande skillnad mellan de som arbetat till sig sin pension och de som enbart bott i Sverige och aldrig jobbat!

Jag har rätt till ”Alderspensjon” i Norge och jag ringde nyligen och pratade med NAV i Norge och blev positivt överraskad över att jag hade rätt till mycket bättre pension från Norge än det jag hade förväntat mig. Dessutom så skall jag bara betala 15% ”Kildeskatt” i Norge (ingen ytterligare skatt i Sverige) vilket är betydligt lägre skatt än vad jag får betala på mina pensioner samt tjänstepensioner i Sverige. När jag söker att påbörja att ta ut från min norska pension så skall jag dock göra detta genom den svenska pensionsmyndigheten som i sin tur tar kotakt med NAV i Norge.

Självklart, någonting annat vore rasistiskt! :police:

En stor del av svenska folket kan diagnostiseras med det som kallas Patologisk Altruism.
Oj! Det blev jag tvungen att söka på eftersom jag även har denna diagnos som svensk.

Sverige lider av patologisk altruism​

Kvinna-i-f%C3%B6rort-e1507694125776.jpg

© Kjell Nilsson Mäki i samarbete med Ledarsidorna.se
Samhällskroppen befinner sig i ett sjukligt tillstånd. Den lider av en åkomma kallad patologisk altruism. Detta tillstånd innebär att samhället i all välmening och med syftet att uppriktigt hjälpa ”den andre” istället har stjälpt ”den andra”. [post_facts slug="Altruism"/] Samtidigt har samhällskroppen lidit enorm skada. Detta kommer att resultera i lån...
PLUS

Norska pensioner kanske inte är "värdesäkrade" för all framtid. Dessutom, tänk att en starkare valuta kan göra norrmannen fattigare? :D

---------------------
Det blev negativ avkastning på den norska oljefondens investeringar i tredje kvartalet. Totalt tappade fonden 374 miljarder norska kronor.
Uppdaterad:
24 oktober 2023, 09:16

Nedgången var störst när det gäller fastigheter. Men avkastningen på aktier och positioner på räntemarknaden var också negativ.

Börsen var svagare än under första halvåret, inte minst vad gäller teknik, verkstad och konsumentsektorn, enligt fonden.
En stor del av bakslaget handlade dock om en valutasmäll, där en stärkt norsk krona minskade värdet på fondens utländska placeringar med 264 miljarder norska kronor.
Inflödet i fonden var under kvartalet 139 miljarder kronor och vid utgången av kvartalet, den 30 september, var fondens värde 14 801 miljarder norska kronor.

Norska pensioner kanske inte är "värdesäkrade" för all framtid. Dessutom, tänk att en starkare valuta kan göra norrmannen fattigare? :D

---------------------
Det blev negativ avkastning på den norska oljefondens investeringar i tredje kvartalet. Totalt tappade fonden 374 miljarder norska kronor.
Uppdaterad:

Nedgången var störst när det gäller fastigheter. Men avkastningen på aktier och positioner på räntemarknaden var också negativ.

Börsen var svagare än under första halvåret, inte minst vad gäller teknik, verkstad och konsumentsektorn, enligt fonden.
En stor del av bakslaget handlade dock om en valutasmäll, där en stärkt norsk krona minskade värdet på fondens utländska placeringar med 264 miljarder norska kronor.
Inflödet i fonden var under kvartalet 139 miljarder kronor och vid utgången av kvartalet, den 30 september, var fondens värde 14 801 miljarder norska kronor.
Stora siffor, men ändå var det bara ett 2,5 % tapp.

---------------------
Uppdaterad:

Nu importerar Norrmännen mycket väl och oljan säljs i dollar.
Att dom får mer kronor hjälper inte om den är svag och man inget får för den.
När vi köpte vårat hus kostade det 666.000NOK
Samma bahtpris idag 920.000Nok.

Om dom bara sitter hemma och äter får i kål och torsk kanske.

Ja man har det bra om man kommer från torskens och lusekoftornas förlovade land. Du är duktig på att hitta negativa rubriker om Sverige.
Äh, han är bara sur för att Norge inte har något hockeylandslag :)

Nja, nu var tydligen problemet att man har stora tillgångar i utländska värdepapper och när NOKen stärks så minskar fondens balansräkning, därav den stora valutaförlusten.
Dom utländska värdepapprena står väl i dollar, oljan säljs i dollar.
Jag orkar inte läsa vad som stod för inte så intressant.
Tänkte mer att värdet på investeringarna sjuker i NOK räknat men står detsamma i dollar.
Dom är fortsatt lika rika i dollar räknat, och i slutändan justeras priser på importvaror i dollar.
Så får och kål då som dom blir fattigare på.

Tänkte mer att värdet på investeringarna sjuker i NOK räknat men står detsamma i dollar.
Dom är fortsatt lika rika i dollar räknat, och i slutändan justeras priser på importvaror i dollar.
@Acke har rätt
Det är som ditt lägenhetsexempel men omvänt.

Och eftersom NOK har rasat ca 40% mot dollar så har dom redan ökat så mycket i NOK värde så dom har råd med en kronförstäkelse, en tillbakagång men ingen förlust.

Ja att det blir valutaförlust är vl självklart, jag skriver väl inget annat??
Men värdet på NOK blir lägre så blir det också dyrare för ett stort importland.
Norge säljer och sparar i dollar, inte NOK.
Deras fonder förlorar NOK värde men inte dollarvärde.
Frågan var angående Norges stora fond. Inte ekonomi. Och allt mäts i ett lands egen valuta, ingen annan.

Och eftersom NOK har rasat ca 40% mot dollar så har dom redan ökat så mycket i NOK värde så dom har råd med en kronförstäkelse, en tillbakagång men ingen förlust.
Vinst/Förlust uppstår vid omsättning av tillgångarna.
.
Avkastningen i balansräkningen blir negativ för innehav i icke NOK p.g.a. NOK har stärkts.
.

Frågan var angående Norges stora fond. Inte ekonomi. Och allt mäts i ett lands egen valuta, ingen annan.
Nu skrev jag om dom (folket) blev rikare eller fattigare i slutändan inget annat, värde kontra mängd, många kronor med tappat värde för ett land utan egen utveckling som har nästintill import på allt.........

Skulle kolla vilken valuta worldbank använder och var ju självklart dollarvärde dom mäter dom olika länderna i.
Men då såg jag något överaskande Thailand har blivit klassat som upper middle income country.

Screenshot_20231024_200832_Chrome.jpg

Skulle kolla vilken valuta worldbank använder och var ju självklart dollarvärde dom mäter dom olika länderna i.
Men då såg jag något överaskande Thailand har blivit klassat som upper middle income country.

Screenshot_20231024_200832_Chrome.jpg
Ja då borde väl de ständiga påståendena på forumet att Thailandet är ett U land i samma klass som Burundi och Sydsudan kunna avfärdas en gång för alla.

Det är dock bara vanligt folk som har nåt "galet" men pensionen.

Är man offentligt anställd i statens regi gift men jag en före detta statsminister och socialdemokrat.kan man kamma hem 1 200 000 om året från 60 års ålder.

Stolt? Och nöjd? Någon?

Nu skrev jag om dom (folket) blev rikare eller fattigare i slutändan inget annat, värde kontra mängd, många kronor med tappat värde för ett land utan egen utveckling som har nästintill import på allt.........
Det är en helt annan sak än det @Acke skrev om. Generellt gäller att om ett lands valuta stiger gentemot omvärlden så blir folket rikare, och tvärtom. Handel med omvärlden har inget med det att göra, egentligen.

Liknande trådar

R
Svar
0
Visningar
708
Raderad medlem 8711
R
R
  • Låst
Svar
1