Hva er galt med den Svenske pensjonen

I Norge har dei en ordning att du kan pensjonera deg når du er 62 år , med full pensjonsutbetaling som dei kaller AFP Avtalefestespensjon , Avtalen skal gjelde livet ut og den er tariffbasert , se vedlegg- Har dere en lignende ordning i Sverige ,

P1160888.JPG

Ja du Einar,

Har inte du pension från både Norge och Sverige?

Det vore kul om du kunde berätta vad du betalar i skatt på din Norska respektive Svenska pension?

Ja du Einar,

Har inte du pension från både Norge och Sverige?

Det vore kul om du kunde berätta vad du betalar i skatt på din Norska respektive Svenska pension?
Jeg skatter til Thailand , og der betaler jeg ca . 5 % skatt . kvifor skatter ikke dere svensker til Thailand , dere har samme avtalen med Thailand om dobbelskattning som Norge har , Vi nordmenn betaler skatt til Thailand , og der får vi ett Tax certfikat frå thailand som står hva vi betaler i skatt til Thailand , Då trekker ikke Norge skatt av meg , ang. dobbelskattavtalen med Thailand . Men dere svensker har så god pensjon , ingen fare om dere betaler mye av pensjonen i skatt .

Jeg skatter til Thailand , og der betaler jeg ca . 5 % skatt . kvifor skatter ikke dere svensker til Thailand , dere har samme avtalen med Thailand om dobbelskattning som Norge har , Vi nordmenn betaler skatt til Thailand , og der får vi ett Tax certfikat frå thailand som står hva vi betaler i skatt til Thailand , Då trekker ikke Norge skatt av meg , ang. dobbelskattavtalen med Thailand . Men dere svensker har så god pensjon , ingen fare om dere betaler mye av pensjonen i skatt .
Uppenbart har vi inte samma dubbelbeskattningsavtal i Sverige som Norge med Thailand. Även för de som flyttar ut från Sverige och bosätter sig i Thailand så skall det betalas 25% så kallad SINK-skatt på pensionen. För de som har en låg pension som skall skattas i Sverige och speciellt från det år de fyller 68 år så blir ofta det skattemässigt inte mindre pengar som skall betalas i skatt så att man tjänar på att SINK-skattas. Den stora skillnaden blir istället att har man flyttat så har man kanske inte längre något som kostar något (eller kanske lite) och kan använda hela sin pension i Thailand.

Sedan är det så att pension man får relativt i Norge är mycket högre i Norge än i Sverige och det är betydligt mindre skatt som behöver betalas på pension (och lön) i Norge relativt till Sverige. Jag vet för jag jobbat i Norge (på norska fartyg innan NIS och på NIS samt riggar) mycket samt har kollat hur mycket jag kommer att få i Alderspensjon, Sjömanspensjon och DNB (motsvarande tjänstepension i Sverige) och hur mycket skatt det är för närvarande. Jag kommer att skatta enbart i Norge för ovan vilket blir förmånligt för mig då skatten blir lägre men kommer behöva att ta ut Alderspenson i Norge via svenska Pensionsmyndigheten som tar kontakt med NAV i Norge då man önskar börja ta ut pension.

Norge som är världens rikaste land slår lätt det här!:xmas_smiley:
Har du läst artikeln och gjort en jämförelse med vad dessa 10 har i förmögenhet och landet du nämner?

Eller är det av nån annan anledning du tar upp just det landet?

Vore kul att veta hur mycket det skiljer.

Liknande trådar

R
Svar
0
Visningar
708
Raderad medlem 8711
R
R
  • Låst
Svar
1