I Lung Noks bildarkiv

 
Jag ser inte alla bilder själv längre heller - oklart varför....

2014 var jag i Thailand under Bangkok shut-down. Det var märkligt att traska runt på den totalt bilfria Sukhumvit och en hel del bilder blev det...

14-0581 Tältläger nära Asok BKK.jpg

14-0582 Bangkok shut down BKK.jpg

14-0601 Musik under demonstrationen BKK.jpg

14-0588 Demonstranter vid Asok BKK.jpg

14-0609 Tjej säljer grillspett BKK.jpg

14-0591 Fanbärare  BKK.jpg
 
Ett nytt slags yrke har uppstått i Chiang Mai - fågelskrämmare. Turisterna vill gärna ta bilder med de halvtama duvorna vid Thaphae Gate. Helst ska de flyga upp framför fotoobjektet och det fixar dessa fågelskrämmare med hjälp av skrapande käppar eller skramlande plåtsjok. Frågan är bara hur länge duvorna kommer att bry sig. Redan nu slår de sig ner igen efter några sekunder i luften.

22-1396 Fågelskrämmare CHM.jpg
 
I Nonthaburi kan man fortfarande få en hint om hur det gamla Bangkok såg ut och fungerade. Här finns fortfarande ett användbart kanalsystem och mycket av trafiken sker därför på floden. Goda thaivänner ordnade så att jag kom med på en tur.

23-0379 Båt på floden vid Mont du klong café BKK.jpg

Naturligtvis finns det gott om sight-seeing-turer för hugade turister, men inte många faranger har hittat hit.

23-0389 Gammal pir BKK.jpg

Här passerade vi en gammal pir.

23-0396 Marknadsgumma på båt BKK.jpg

"Riktiga" flytande marknader finns fortfarande här. En kvinna serverar varm mat från sin båt.

23-0398 Gammal diverseaffär längs floden BKK.jpg

Före 7-Eleven fanns det gott om sådana här diversebutiker längs floden.

23-0403 Lyktstolpe BKK.jpg

Har ni tänkt på att lyktstolparna ser olika ut i alla provinser? Den här är från Nonthaburi.
 
I Nonthaburi kan man fortfarande få en hint om hur det gamla Bangkok såg ut och fungerade. Här finns fortfarande ett användbart kanalsystem och mycket av trafiken sker därför på floden. Goda thaivänner ordnade så att jag kom med på en tur.

23-0379 Båt på floden vid Mont du klong café BKK.jpg

Naturligtvis finns det gott om sight-seeing-turer för hugade turister, men inte många faranger har hittat hit.

23-0389 Gammal pir BKK.jpg

Här passerade vi en gammal pir.

23-0396 Marknadsgumma på båt BKK.jpg

"Riktiga" flytande marknader finns fortfarande här. En kvinna serverar varm mat från sin båt.

23-0398 Gammal diverseaffär längs floden BKK.jpg

Före 7-Eleven fanns det gott om sådana här diversebutiker längs floden.

23-0403 Lyktstolpe BKK.jpg

Har ni tänkt på att lyktstolparna ser olika ut i alla provinser? Den här är från Nonthaburi.
Hej

Ja det här området är ju det jag själv gillar mest i Bangkok, det känns skönt att lämna trafiken, dammet på gatorna och ge sig ut med en båt längs floden och i stans kanaler. Som nummer två att vistas i Bangkok väljer jag Klong Toey, med alla människor ifrån Isaan.

Mvh isan lover
 
Mer eller mindre frivilligt hamnade jag vid en eternellodling i Phu Hin Rongkla park, Phitsanulok province.

23-0043 Eterneller, Phu Hin Rong kla park PSL.jpg

Buketter såldes förstås till förhållandevis höga priser, men å andra sidan står de ju sig tills de blir för dammiga...

23-0046 Vy, Phu Hin Rong kla park PSL.jpg

Fina vyer i parken också....
 
Det vanliga folknöjet runtom i hela Thailand - mata fiskar... Här i Surin-provinsen.

22-1563 Barn matar fiskar SUR.jpg

Uppskattat framför allt av barnen, men fisken gillar det nog mest av alla...555.
Vad jag är impad på dig och dina resor runt om Thailand och fotar. Lite äventyrare, följer du Richard Barrow på fb? Han har ju startat en tågsida nu, ta sig runt i Thailand med tåg.
Dom har ju veckovis olika tågupplevelser i landet, om du inte sett/kollat in den.
 
Vad jag är impad på dig och dina resor runt om Thailand och fotar. Lite äventyrare, följer du Richard Barrow på fb? Han har ju startat en tågsida nu, ta sig runt i Thailand med tåg.
Dom har ju veckovis olika tågupplevelser i landet, om du inte sett/kollat in den.
Jo, brukar följa Richard Barrow. Gillar hans tågresor och upptäckarglädje.... Tack för dina uppskattande ord!
 
23-0321 Bro, Dok Kham Tai PYO.jpg

Ute och cyklade runt lite i omgivningarna kring Phayao och hamnade i Dok Kham Thai. Det visade sig vara en liten trevlig håla. Åt lunch på en gaturestaurang och damen som wokade maten berättade, att jag var den andra farangen för året som gästade hennes hak. Det var så ovanligt med utländska besök att hon ville ta en bild och lägga ut på sin Facebook-sida. Den andre matgästen kom från Mexiko.

23-0324 Å, Dok Kham Tai PYO.jpg
 
23-0301 Bougainvillea och andehus PYO.jpg

En vanlig syn i Thailand - en ymnigt blommande bougainvillea och ett andehus.

23-0304 Stora näckrosblad PYO.jpg

Enormt stora blad av någon typ av näckros i en parkdamm.

23-0286 Liten Buddhastatyett i träd PYO.jpg

En liten Buddhastatyett i ett träd. Undrar hur lång tid den tillbringat där inne?

23-0327 Five Star-holk PYO.jpg

En Five-Star-holk. Här kan man inhandla grillad kyckling och sticky rice till ett billigare pris än på KFC.

Samtliga bilder från Phayao i början av detta året.
 
Hemma igen sedan en månad och har givetvis inte sluppit att skotta snö. Hittade några opublicerade bilder från Bueng Kan som härmed presenteras....

24-0280 Lodrät klippvägg, Wat Tham Khom BUK.jpg

En lodrät klippvägg på väg upp till Wat Tham Khom. På vägen såg vi en orm, vilket skulle betyda lycka. Tro't den som vill...

24-0276 Buddha, Wat Tham Khom BUK.jpg

En Buddha fanns förstås även på detta berg.

24-0270 Utsikt mot Phu Tok, Wat Tham Khom BUK.jpg

Utsikt från toppen. Berget vid horisonten är det tidigare bestigna Phu Tok.

24-0264 Wat Tham Khom BUK.jpg

Själva templet låg vid foten av berget, så de som bara var på platsen för att be och offra behövde inte spilla krafter på att ta sig upp till toppen.
 
 
 
Tillbaka
Topp