Lung Nok flyr mörkret och kylan

Hej och tack för erbjudandet! Antar att du har en Nikon med någon form av makro-objektiv.
För närvarande är jag ganska nöjd med vad jag har - en Fujifilm X-T50 med två objektiv. Numera vill jag inte släpa på tunga kameror utan strävar efter mindre vikt. Vad jag saknar på Fujin är en bättre inbyggd blixt och mera träffsäker autofokus. Den vill gärna ställa skärpan på bakgrunden, trots att huvudobjektet är i mitten. Jag har testat de flesta märken utom Pentax och det jag har nu är den bästa kompromissen hittills. Ni andra, som fotograferar på resor, kom gärna med tips på utrustning.
Pentax var en favorit på den analoga tiden.
Digitalt har jag endast fotograferat med Canon men inte upplevt det du beskriver med autofokusen som ett vanligt problem även om det händer ibland. Har snabbknapp till autofokuspunkter samt en joystick för att välja rätt punkt för det aktuella fototillfället annars står den på centerpunkten.

Hej och tack för erbjudandet! Antar att du har en Nikon med någon form av makro-objektiv.
För närvarande är jag ganska nöjd med vad jag har - en Fujifilm X-T50 med två objektiv. Numera vill jag inte släpa på tunga kameror utan strävar efter mindre vikt. Vad jag saknar på Fujin är en bättre inbyggd blixt och mera träffsäker autofokus. Den vill gärna ställa skärpan på bakgrunden, trots att huvudobjektet är i mitten. Jag har testat de flesta märken utom Pentax och det jag har nu är den bästa kompromissen hittills. Ni andra, som fotograferar på resor, kom gärna med tips på utrustning.
Gillar utseendet på din Fuji då den ser lite retro ut :) :thumbsup:
Vad är det för objektiv du använder, brännvidd? Vilket används mest?
Nu springer jag inte runt med systemkamera längre, tyvärr får jag väl säga men mina vanligaste objektiv var 24-70 och mitt vidvinkel 16-35.

Två av mina absoluta favorit foton.
IMG_2993.webp

Nong kai 2009. Solen går ned över Mekongfloden. Taget med min Canon EOS 30D.

IMG_2767.webp

Chiang Kan 2025. Solen går åter ned över Mekongfloden. Taget med min iPhone 15 Pro

Gillar utseendet på din Fuji då den ser lite retro ut :) :thumbsup:
Vad är det för objektiv du använder, brännvidd? Vilket används mest?
Nu springer jag inte runt med systemkamera längre, tyvärr får jag väl säga men mina vanligaste objektiv var 24-70 och mitt vidvinkel 16-35.
Ja, Fuji har många knappar och rattar i st f krångliga menyer. Jag har två objektiv med på resor, ett 18-135, vilket är det i särklass mest använda. Hyfsad skärpa över hela omfånget. Sedan har jag också en telezoom, 70-300. Den används mest till fågel- och insektsfoto

Har via Greenbus tagit mig till Phayao och traskar runt i stan och plåtar. Den här gången fastnade mest folk på bilderna.

26-0110 Smyckestillverkare PYO.webp

En snubbe som satt vid sjökanten och tillverkade glassmycken.

26-0146 Dansös PYO.webp

Dansuppvisning

26-0149 Man vid eld PYO.webp

Här grillas det.....möjligen en fårskalle?

26-0150 Pojke med flygplan PYO.webp

Airforce 1 har landat....
Hej

Huvudet på din bild skulle ju kunna vara från ett får eller en get. Det här med att grilla eller koka huvuden från alla tänkbara djur känner man ju igen från byn, jag har själv smakat på grillat grishuvud och visst kunde man äta det kött som fanns på huvudet, men hjärnan smakade jag och pojken bara på och insåg snabbt att det inte riktigt vsr vår grej. Morbröderna hämtade ibland kohuvud på en slaktplats som dom sen kokade eller grillade inte heller det var någon favorit för min del.

Mvh isan lover

Hej

Huvudet på din bild skulle ju kunna vara från ett får eller en get. Det här med att grilla eller koka huvuden från alla tänkbara djur känner man ju igen från byn, jag har själv smakat på grillat grishuvud och visst kunde man äta det kött som fanns på huvudet, men hjärnan smakade jag och pojken bara på och insåg snabbt att det inte riktigt vsr vår grej. Morbröderna hämtade ibland kohuvud på en slaktplats som dom sen kokade eller grillade inte heller det var någon favorit för min del.

Mvh isan lover
Räcker väl åka till Norge eller Färöarna, där är huvud fortsatt hyfsat vanligt och ses som delikatess, inget konstigt eller speciellt, behöver inte åka till Thailand för det..
Smalahove.
1769934704183.webp

Pentax var en favorit på den analoga tiden.
Digitalt har jag endast fotograferat med Canon men inte upplevt det du beskriver med autofokusen som ett vanligt problem även om det händer ibland. Har snabbknapp till autofokuspunkter samt en joystick för att välja rätt punkt för det aktuella fototillfället annars står den på centerpunkten.
Du hade väl ett 70-200 IS II från Canon?
Det är ett grymt bra objektiv.

Har nog inte kvar någon kamera idag.
Sista inköpet var en Sony RX100IV som var en trevlig kompaktkamera som var vettig i halvdåligt ljus.

Du hade väl ett 70-200 IS II från Canon?
Det är ett grymt bra objektiv.

Har nog inte kvar någon kamera idag.
Sista inköpet var en Sony RX100IV som var en trevlig kompaktkamera som var vettig i halvdåligt ljus.
Jo har ett 70-200 som är utlånat för många år sedan och inte kommit tillbaka. En god vän till mig som lånat så ingen fara dessutom så fotar jag ju väldigt sällan med systemkameran. Teleobjektivet användes frekvent när jag var aktiv inom modellflyg. När den hobbyn hamnade i viloläge så blev andra brännvidder mer vanliga.

Senast jag bar systemkamera var 2021 när vi vandrade i Marsfjällen.

Jo har ett 70-200 som är utlånat för många år sedan och inte kommit tillbaka. En god vän till mig som lånat så ingen fara dessutom så fotar jag ju väldigt sällan med systemkameran. Teleobjektivet användes frekvent när jag var aktiv inom modellflyg. När den hobbyn hamnade i viloläge så blev andra brännvidder mer vanliga.

Senast jag bar systemkamera var 2021 när vi vandrade i Marsfjällen.

Jag sålde nog min 2018 eller 2019.
Gillar egentligen inte att fotografera

Liknande trådar

A
Svar
10
Visningar
922
B

Tillbaka
Topp