I Lung Noks bildarkiv

Undrar om den inte är helt borta nu. Blev nyfiken och Googlade fram platsen som är i Nong Khai, nordost om Indochin market där vägen efter floden slutar vid ett tempel, som jag besökt många gånger. Flera gånger vid lågvatten men har inget minne av att något sticker upp ur vattnet.

06-064 Mops i Udorn.jpg

Första gången i Udon Thani kom jag traskande på en stekhet gata. På trottoaren framför mig satt en mops i halvskuggan. Jag stannade till och vi bekantade oss en stund innan jag vandrade vidare.
Ett par år senare råkade jag hamna på samma ställe igen och döm om min förvåning....mopsen satt där fortfarande och inte nog med det. Han verkade känna igen farangen också för han reste sig och viftade frenetiskt på den lilla svansstumpen när jag kom närmare. Kul....elefanter och mopsar verkar ha bra minne....

För fotointresserade: På den här tiden, början av 2000-talet, hade jag en Konica/Minolta långzoomare med en 5 MB sensor. Mer än så behöver man egentligen inte ha så länge man nöjer sig med prints upp till A4 och nätpublicering.

19-0886 Kruka vid risfält CHR.jpg

En kvällstur på småvägarna bland risfälten i Chiang Rai. Hittade en övergiven kruka och började fundera vad det varit i den. Troligen något läskande för det arbetande folket på fälten... Inget jobb som jag avundas dem i hettan och bland ormar och parasiter....

2013 fick jag besöka en märklig plats kallad Nan's Grand Canyon. Vi fick ha två guider för att ta oss dit. Först en man som tog oss till floden...

13-2000 Guiden vid strömmen NAN.jpg

Stigen tog slut vid floden och vi fick vada motströms. Ibland var det midjedjupt vatten och ganska strömt så jag var lite orolig för att dratta omkull och dränka kamera och telefon. Vi var inte beredda på sådana här våta äventyr så några plastpåsar hade vi inte med oss.

En kvinna tog vid och förde oss vidare....

13-2006 Mem i vattnet NAN.jpg

Det var en riktigt häftig plats, men svårfotat p g a de höga kontrasterna mellan ljus och skugga...

13-2008 Vattenfall i kanjon NAN.jpg

10-1699 Skräpsamlande flicka.jpg

En tjej på en soptipp i Kathmandu, Nepal. Tipsade en lokal välgörenhetsorganisation i närheten om henne....Jodå, de visste vem jag menade, men ville inte hjälpa henne för att hon kom från Pakistan.....Så var det med den välgörenheten....

2013 fick jag besöka en märklig plats kallad Nan's Grand Canyon. Vi fick ha två guider för att ta oss dit. Först en man som tog oss till floden...

13-2000 Guiden vid strömmen NAN.jpg

Stigen tog slut vid floden och vi fick vada motströms. Ibland var det midjedjupt vatten och ganska strömt så jag var lite orolig för att dratta omkull och dränka kamera och telefon. Vi var inte beredda på sådana här våta äventyr så några plastpåsar hade vi inte med oss.

En kvinna tog vid och förde oss vidare....

13-2006 Mem i vattnet NAN.jpg

Det var en riktigt häftig plats, men svårfotat p g a de höga kontrasterna mellan ljus och skugga...

13-2008 Vattenfall i kanjon NAN.jpg
Kom osökt att tänka på ungdomarna som fastnade i grottan för ett par år sedan!

Tillbaka
Topp