Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För ett antal år sedan åkte jag buss från Luang Prabang till Vientianne via Vang Vieng. Det var mycket berg och slingrande vägar och jag minns att jag undrade varför de hade sina byar högst upp på bergåsarna istället för längre ned i dalen. Jag tänkte att det måste bli ett väldigt släpande av allt nerifrån floden i dalgången till högst upp där husen var.![]()
Ban Khounsouk Noi - byn ligger i den del av norra Laos som jag brukar kalla landet ovan molnen. Här finns härliga små byar som först under 2000-talet fått elektricitet via nätet, dock långt ifrån alla.
Om man ser vad som hänt i Tyskland så framstår det som klokt att inte bygga i dalen.För ett antal år sedan åkte jag buss från Luang Prabang till Vientianne via Vang Vieng. Det var mycket berg och slingrande vägar och jag minns att jag undrade varför de hade sina byar högst upp på bergåsarna istället för längre ned i dalen. Jag tänkte att det måste bli ett väldigt släpande av allt nerifrån floden i dalgången till högst upp där husen var.
Ser fortfarande nya hus byggas i strandnära lägen. Även vid mindre vattendrag, som svämmar över varje vår så tydligen har inte vi svenskar fattat något heller.Om man ser vad som hänt i Tyskland så framstår det som klokt att inte bygga i dalen.
Bambu är mycket snabbväxande, annars hade det nog försvunnit för många år sedan.![]()
Ett vattenhjul i Son La, norra Vietnam. Det såg ut att vara helt byggt av bambu och man kan inte sluta förundra sig över mångsidigheten hos denna växt. Man kan äta den, tillverka golv och hus, fläta mattor, göra metspön och tusen andra ting - inklusive tydligen konstruera rejäla vattenhjul. Min morfar brukade säga: "Allt som inte är av trä fungerar inte." Jag frestas att ersätta ordet trä med bambu.
HejBambu är mycket snabbväxande, annars hade det nog försvunnit för många år sedan.
Här sitter tjejer i byn och gör "snören" att knyta igen rissäckar.
![]()
Där var jag med blivande fru Audi 2010.![]()
En av överfarterna till Wat Arun i Bangkok....