I Lung Noks bildarkiv

11-2072 Ban Khounsouk Noi PHS.jpg

Ban Khounsouk Noi - byn ligger i den del av norra Laos som jag brukar kalla landet ovan molnen. Här finns härliga små byar som först under 2000-talet fått elektricitet via nätet, dock långt ifrån alla.

11-2072 Ban Khounsouk Noi PHS.jpg

Ban Khounsouk Noi - byn ligger i den del av norra Laos som jag brukar kalla landet ovan molnen. Här finns härliga små byar som först under 2000-talet fått elektricitet via nätet, dock långt ifrån alla.
För ett antal år sedan åkte jag buss från Luang Prabang till Vientianne via Vang Vieng. Det var mycket berg och slingrande vägar och jag minns att jag undrade varför de hade sina byar högst upp på bergåsarna istället för längre ned i dalen. Jag tänkte att det måste bli ett väldigt släpande av allt nerifrån floden i dalgången till högst upp där husen var.

För ett antal år sedan åkte jag buss från Luang Prabang till Vientianne via Vang Vieng. Det var mycket berg och slingrande vägar och jag minns att jag undrade varför de hade sina byar högst upp på bergåsarna istället för längre ned i dalen. Jag tänkte att det måste bli ett väldigt släpande av allt nerifrån floden i dalgången till högst upp där husen var.
Om man ser vad som hänt i Tyskland så framstår det som klokt att inte bygga i dalen.

12-0533 Kungking och skrivaren.jpg

Katter har en förmåga att placera sig där de är som mest i vägen. Ni som har katt vet ju att den gärna lägger sig på den uppslagna morgontidningen när man vill läsa den. Katten Kung-king på bilden hade sin favoritplats på skrivaren och ville helst inte flytta sig när man skulle skriva ut.

13-0022 Vattenhjul SOL.jpg

Ett vattenhjul i Son La, norra Vietnam. Det såg ut att vara helt byggt av bambu och man kan inte sluta förundra sig över mångsidigheten hos denna växt. Man kan äta den, tillverka golv och hus, fläta mattor, göra metspön och tusen andra ting - inklusive tydligen konstruera rejäla vattenhjul. Min morfar brukade säga: "Allt som inte är av trä fungerar inte." Jag frestas att ersätta ordet trä med bambu.

13-0022 Vattenhjul SOL.jpg

Ett vattenhjul i Son La, norra Vietnam. Det såg ut att vara helt byggt av bambu och man kan inte sluta förundra sig över mångsidigheten hos denna växt. Man kan äta den, tillverka golv och hus, fläta mattor, göra metspön och tusen andra ting - inklusive tydligen konstruera rejäla vattenhjul. Min morfar brukade säga: "Allt som inte är av trä fungerar inte." Jag frestas att ersätta ordet trä med bambu.
Bambu är mycket snabbväxande, annars hade det nog försvunnit för många år sedan.

Här sitter tjejer i byn och gör "snören" att knyta igen rissäckar.

17.jpg

14-2296 Hilltribe-kvinna med barn på ryggen handlar SOL.jpg

Åter igen en hilltribe-kvinna från norra Vietnam. Färgrikedomen i deras dekorationer för tankarna till våra samer. Är färg kanske något signifikativt för bergsfolk? Notera även den speciella frisyren. Jag har sett när kvinnor med dessa hårbollar är ute och åker mc. Hjälmen ser då ut att sväva en bit ovanför huvudet....

15-0168 Munk i trappa PHL.jpg

Ung munk på väg hem till templet högt upp i djungeln runt berget Khao Ok Thalu i Phattalung. En svettdrivande vandring uppför den branta trappan väntar. Det finns ingen bilväg upp till templet, vilket gör att det oftast är knäpptyst där uppe, undantaget djungelljuden. Templet är omtalat i stora delar av landet som ett oöverträffat ställe för meditation. Inte sällan träffar man på folk som rest långt för ett besök.

Det var ett jämmer utan dess like en eftermiddag i Luang Prabang för några år sedan. Jämrandet kunde härledas till en munkbostad på ett tempelområde. När jag kom dit fann jag två hundvalpar - en utanför och en innanför dörren. Det var den instängda valpen som tjöt då den ville ut till sin kompis.....

15-1796 Hundvalpar LPB.jpg

Tillbaka
Topp