Ibland händer något stort

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Khuntan

Forumräv
Var ut i kväll nyss hem kommen snackade med en konstnär han tappade helt konceptet efter att jag konfronterade honom. Vill inte gå in på frågan direkt vad som gjorde det då jag inte själv är i detta läget övertygad över vad det var som gjorde honom så upprörd. Min fru svarade du vet att att du inte får fråga sätta en en Thailändare men jag tyckte att om han nu vill framställa sig som en fri tänkar skall han väl tåla lite. Men se till minförvåning inte ens en kontroversiell konstnär med flera utmärkelser som kontroversiell fri tänkare kan ta kritik.
När vi åkt därifrån förklarade min fru för mig att jag hade helt rätt men han fattar inte bättre han är Thailändare.
Min följfråga blev vad var det som var så fel hon svarade det kommer du aldrig att förstå.
Jag tänkte som jag brukar att vi har varit gifta och bott ihop varje dag i över tio år jag borde förstå hur Thailändare tänker.
Man skulle kunna tro att hon blev förbanad över det som hänt jag har ju visat mig okunnig då jag frågasatt en viktig konstnär och fri tänkare. Till min förvåning när vi kommer hem säger hon jag älskar dig och du har helt rätt Thailändare fatttar inte något. Det jag fortfarande undra är vad gjorde jag fel samt rätt.
 
Khuntan du kommer med sa djupsinninga funderingar och jag forstar att du ar en tankande manniska som reflekterar over bade det ena och det andra och det gladjer mig.

Som du sager att ifragasatta en thai ar val lite en fortsattning pa ditt tidigare inlagg, att ifragasatta ar ju att be om forklaring och det ar svart for en thai.

En thai ser ett vackert trad och sager- "vilket vackert trad" och sa nojer han sig med det. Vi i vastvarlden maste dissikera detta trad i tre miljoner atomer for att kunna uppfatta dess shonhet, for vi har ju ett tvangsmassigt behov att att veta vad tradet bestar av, for att kunna forsta dess skonhet, jag vet valdigt harddraget men ager an viss sanning.

Detta med att din fru sager till dig, det ar ingen ide for du kommer aldrig anda att forsta. Ligger nog valdigt mycket i det. Den gamla klyschan "Vast ar vast och ost ar ost och aldrig skall de tva motas" ar ar inget understatement eller overstatement utan faktisk sanning.

Jag vet i Bangkok 1999, da satt jag och inmundigade en kall ol pa trapavsattsen till Guesthouset dar jag bodde pa Ram Buttri och det ligger bakom ett tampelomrade dar det ar lungt och skont. Da fanns det inte sa mycket GuestHouse och annat, utan det var en oas, nu ar det mer av den sorten men anda en oas.

Nar jag satt dar och tittade pa de sma gummorna som salde grillad kyckling, pannkakor mm, ja du vet vad jag menar och det var en savlig lungn lunk pa gatan och nar jag satt dar, kom det bara over mig. - Peter du har varit har sa manga ganger och du har fatt ta del av insidan av thailand och du har lart kanna familjer och manniskor, samt manniskooden sa du borde kanna Thailand val.

Men sa tankte jag efter en gang till och kom fram till att allt jag lart mig har inte fort mig narmare den thailandska sjalen, utan som den gamla klyschan sager, ju mer man lar sig, dessto mer forstar man hur lita man vet.

Med det inte sagt att vi alla inte har lart, men pa det djupare planet tror jag vi aldrig vill lara kanna en Thai. Jag brukar saga att jag skulle vilja fa lana en thaihjarna for en dag, just for att fa uppleva hur en thai ser pa livet och varlden omkring sig.

I en thailandares liv tror jag att mycket handlar om just "acceptans", karman, ogonblicksbilden, den ar vad den ar och skall inte ifragasattas. -Jag har malat ett trad, sa varfor skall du ifragasatta det? ;D, lite sa ar det.

Jag har hundratals situationer som jag skulle kunna delge har, nar det galler min blivande fru, faktiskt skall jag gifta mig idag och den resan har inte varit helt enkelt, da jag kraver forklaringar och da jag ifragasatter.


Mvh Peter :wai:
 
Dags att ta det stora steget idag, Peter? Stort GRATTIS från mig och Ned också, det är härligt kan jag lova! :) :wai:
 
Grattis till er båda. Om ni skall ha ett traditionellt Thailändsk bröllop med buddistisk ceremoni , vilket jag hoppas ni skall ha, så är det en upplevelse som du aldrig kommer att glömma.
Jag gläder mig i tanken ännu två år efter vårt bröllop.
Grattis från mig och Kannika.
 
hehe...ja nu gar ju inte allt som man tror har i LOS som ni vet, vi var och skulle kopa ringarna och naturligtvis hade de inte min storlek, sa vi var tvungna att bestalla och de blir fardigt pa mandag.

Men Mai Pen rai, det spelar inte sa stor roll, men officiellt ar det den 2/9, men jag och Linda ville tjuvstarta lite. Blir inget stort brollop, de narmast sorjande, men givetvis skall vi till Munken i ett tempel i Rayong som jag inte vet var det ligger, men det vet Linda och jag overlater det till henne, ni vet det ar ju sa mycket med planeter och allat annat nar det galler detta.

Festen blir en middag nagonstans i Rayong, dar Lindas systers dotters man som ar polis i Ban Peh, skall bjuda pa Isaanmat, han ar fran Sisaket for Linda har ju skvallrat att jag alskar Isaanmat och som polis skall han val da utova nagon slags beskyddande handling...hahaha, ja jag vet inte, men det ar ju tydligen en slags standsmassig status att ha en polis i slakten! Ja jag bara hanger pa och ler som alla andra, sa gar det nog bra!

Men Tack alla och sjalv tycker jag ju att det skall bli spannande att fa tra den dar maffiga guldringen 24 karat pa hennes samt mitt finger...hahaha, ja vad gor inte gamla gubbar som vi for att forhoja var och andras vardag med en kvinna med stort K...heheh

Mvh Peter :wai:
 
Nämen vad är det som man får läsa så här på en Lördagsmorgon.
Ska du springa sta utan att ha inhämtat kunskap om det äkta ståndet :) det var som fan :D
Ett stort grattis Peter men det är nog Linda som haft den största turen som får en riktig man :thumbsup:
mvh Rolf
 
Grattis gubben o hälsa frugan från mig o Ket o du ta en Leo åt mig va...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
743
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp