Vad händer med Norwegian just nu? Är flyget till Thailand inställt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då får vi verkligen hoppas att du kommer iväg. Men förhoppningsvis så är det ingen fara.

Då får vi verkligen hoppas att du kommer iväg. Men förhoppningsvis så är det ingen fara.
Jag har försökt att kontrollera vad risken är att denna flight inte ska gå, detta har jag kommit fram till.

Biljetten är utställd av Norwegian Air Shuttle som jag förstått är moderbolaget. Konkurshotet ligger på Norwegian Air Norway (NAN).

Konflikten och strejken berör NAN och jag har ringt Svenska pilotföreningen och fick prata med deras jurist, han verkade vara dåligt påläst eller dryg, han kunde inte svara. Jag mailade till Parat som är norska motsvarigheten och fick svar av förhandlingschechen och tillika advokat, han svarade att konflikten gäller bara NAN och inte Norwegian Long Haul (NLH) som flyger på USA/Thailand.

Jag drog för säkerhets skulle ett mail till Björn Kjös som är vd på Norwegian som svarade precis innan han skulle in på styrelsemötet idag. han svarade också att NLH inte är indragna och inga av dessa piloter varslade.

Det enda enligt Norwegian kundtjänst som kan ställa till det är sjukskrivningar eller tekniska problem, då gäller kompensation i enlighet med EU direktivet, å fyra timmar försening till slutdestinationen ger 600 Euro per person, så totalt 2 400 Euro.

Men vi vill bara komma fram helskinnade i tid.

Enligt uppgift är all personal på de interkontinentala flygningar baserade i London och Bangkok och är anställda med thailändska anställningsvillkor via bemanningsföretag.

Så jag hoppas nu informationen jag fått är korrekt!

Det är nog bara en tidsfråga innan hela baletten går i konkurs. De har växt alltför fort.

Står i div media idag att samtliga 700 piloter hos norwegian kan gå med i strejken i morgon och då är det inte bara nan det gäller utan hela rasket.

Som nam na så kan det gå nör man e snål o bokar billigt ;-)

Dom sa precis på nyheterna i TV4 att 800 kabinanställda kommer att permitteras i morgon om inte piloternas strejk upphör. Jag tror tyvärr att det är risk för att detta blir dödsstöten för Norwegian.

Står i div media idag att samtliga 700 piloter hos norwegian kan gå med i strejken i morgon och då är det inte bara nan det gäller utan hela rasket.
Det är bara NAN, de har 700 piloter! De bolag som har sina baser i England, Thailand och Spanien är inte indragna i konflikten, dessa tillhör redan bemanningsföretag och är inte anställda på Norwegian.

Då får vi verkligen hoppas att strejken inte sprider sig dit. Men 700 piloter innebär trots det åtskilliga inställda flygningar. Jag håller verkligen tummarna för att ni kommer iväg Janne.

Jo alla flygningar från Stockholm och Arlanda med undantaget för långlinjerna och några till södra Europa ska väl påverkas. Enligt nyheterna är tre bolags piloter inhyrda för att lasta av plus fri kapacitet i andra bolag. Problemet är väl vilda sympatistrejker. Håller också tummarna!

Så här skriver Norwegian om morgondagen om vilka flygningar som inte påverkas!

• Flyvninger til/fra Storbritannia med rutenummer DY2400 til DY2900
  • Flyvninger til/fra Spania med rutenummer DY5100 til DY5598
  • Flyvninger til/fra Finland med rutenummer DY5599 til 5999
  • Flyvninger til/fra USA og Thailand med rutenummer DY7001 til DY7999

Jag håller tummarna Janne, hoppas verkligen att ni kommer iväg som planerat.
Hur länge ska ni stanna enligt planen?

Läste återigen om konkurshotet mot Norwegian. Jag hoppas att du har en försäkring som täcker detta om det skulle gå så illa, Janne.

Läste återigen om konkurshotet mot Norwegian. Jag hoppas att du har en försäkring som täcker detta om det skulle gå så illa, Janne.
Nej det har vi inte, en sån försäkring var för dyr.

Dock kommer de inte sätta det bolaget som trafikerar Thailand i konken,troligen bara NAN. Planen som de äger är regfat i ytterligare ett bolag och planan vill deju behålla. Biljetterna är utstälda av moderbolaget NSA om jag förstått det och ska då vara skyddade. Går hela koncernen omkull blir kommer det att svida och då blir det nog betydligt dyrare i framtiden att åka till Thailand. Då kommer de nog kasta in handuken för gott i Skandinavien. Jag tycker det är självklart att man inte kan ha norska avtal i hela världen och norska löner. Jag tycker Norwegian har rätt. Jobbar man i ett lågprisbolag så kan man inte ha högst löner. Detta är globalisering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
780
Anonym
A

Tillbaka
Topp