Köpa billiga och renovera upp billiga hus, för att hyra ut / försäljning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

anonymous

Gäst
Finns ju hus till salu centralt som håller Thai-standard innuti och bara är i behov av en renovering och höja standarden innuti, snyggas upp med andra ord.

Som tex där jag bor det har han antagligen köpt för en billig peng renoverat upp det och sen satt det till uthyrning och försäljning.

Det är ju inte samma standard som i Sverige men ett bra hus i Thailand och ser bra ut för ögat det som är viktigast här nere.

Pratade med den Norske grannen han har bott där i 14 år han sa att det är flera billiga hus till salu i området, dom håller ju Thaistandard invändigt men är i grunden samma bygge som mitt hus.

Om man skulle köpa ett sånt hus i mitt område säg för 1.5 millioner bath, renovera hus är ju inte dyrt i Thailand, mesta kan man ju göra själv.

Farsan får ju vara med och han har ju byggföretag och kan den biten, plus att jag har själv jobbat som byggnadsarbetare i några år.
Säg att man skulle komma upp i en summa på 2 millioner bath säljer man då för 3 millioner så har man ju sig en liten vinst.

Kör jag 2 veckor extra ombord tjänar jag lite över 1 million bath på 6 veckors arbete.

Så 12 veckors arbete skulle det innebära att få köpt och renoverat upp ett sånt då, funderar på om man skulle testa med ett billigt hus och se om det ger nåt.

Eller om man hyr ut för 30 000b i månaden, märkte ju nu när jag skulle hyra hus här nere att det var ju svårt att finna alla var ju uthyrda i dom här områdena. Mäklaren sa med det svårare med lägenheter men husen där nere går som smör till uthyrning.

Ser att nyrenoverade hus med farangstandard i området där jag bor ligger ute på mäklarfirmorna på 5 millioner bath och upp.

Är det någon som har investerat och rustat upp hus här och vet om det är någon buissnes i det?

Kan man starta företag som står på husen "company owned", om man hyr ut för då har man ju en verksamhet, hyra ut / sälja hus men kanske inget vi får göra?
Om det funkar hur många hus får ett företag äga finns det gräns?

Bson du har ju företag här nere hur funkar det?

Inget jag skall göra nu precis när jag kommer hem men sitter och funderar på olika alternativ av investeringar här nere.

Eller om det finns annat att investera i.

Misstänker att han jag hyr av håller på med sånt för han var nere och bodde själv i huset jag hyr några veckor innan jag flyttade in och det var för att han var nere och sålde av några hus han hade ute till försäljning.

Skall du köpa hus och hyra ut till Thaiare så räkna på ca 5-6% av husvärdet per år i hyra.dvs. du tjänar 0 och inget om det är belånat.
Äger du det så är det ju en annan situation....
Men hyr du ut till "halvtokiga" faranger som dig själv så kan man tjäna bra med pengar, men då gäller bra standard och inte Thaistyle.
ps. du tjänar nog
lika mycket på att flytta ut ur ditt "farangboende" och flytta in i ett Thaiboende som du tjänar på att köpa 10-20st radhus i Thaistyle och hyra ut :nod:

Som sagt, jag jobbar 12 veckor så köper jag ett kontant för lönen isåfall, tar inga lån och har aldrig gjort gillar inte att ha fasta utgifter jag inte kan kvitta.

Men i det området jag bor är det mycket faranger vid Norska sjömanskyrkan och Soi Norway nedanför Pratumnak hill, var i detta område jag tänkt mig då. Rustar inte upp ett hus till Farang standard för att hyra ut till Thai.

Men är ett gammalt område, dom upprustade husen är svindyra medans dom som inte rustats upp håller ett bra billigt pris med tanke på området.

Kanske skall skriva att det är i Pattaya med för någon kan ju ha missat att jag bor där nu.

"Jonas " sa:
Som sagt, jag jobbar 12 veckor så köper jag ett kontant för lönen isåfall, tar inga lån och har aldrig gjort gillar inte att ha fasta utgifter jag inte kan kvitta.

Men i det området jag bor är det mycket faranger vid Norska sjömanskyrkan och Soi Norway nedanför Pratumnak hill, var i detta område jag tänkt mig då. Rustar inte upp ett hus till Farang standard för att hyra ut till Thai.

Men är ett gammalt område, dom upprustade husen är svindyra medans dom som inte rustats upp håller ett bra billigt pris med tanke på området.
De med mycket cash gör väl lite olika. En del går på aktier endel på fastigheter mm. efter varje bokslut kan man tala om vem som investerade rätt.....
ps. om du tror att det finns lättförtjänta pengar att tjäna genom tips på ett forum så är du nog ute och seglar i fel farvatten.....

Inte ute efter lättförtjänta pengar men man kan la diskutera eller, och se hur andra har gjort?

Jag har lättförtjänta pengar ombord, men något annat får man ju hitta på och diskutera kostar inget?!

"Jonas " sa:
Inte ute efter lättförtjänta pengar men man kan la diskutera eller, och se hur andra har gjort?

Jag har lättförtjänta pengar ombord, men något annat får man ju hitta på och diskutera kostar inget?!
Helt riktigt! prata är fortfarande gratis här :)
Så tro inte jag betalt/fått betalt för att svara dig :D

Och det är riktigt trevligt att det kan pratas om något annat än politik med en viss inriktning. :)

Vet inte hur det är i Pattaya men på Phuket är det fantasipriser på hus och de flesta verkar inte bli sålda (i alla fall om man går in och kollar bathsold).

Enda gången skuld är bra är just när man köper bostäder för uthyrning.
Till och med dumt att inte låna och istället äga fler fastigheter än att inte låna och ha få fastigheter..

Hade ett exempel på min blogg som jag skall kopiera in här så du ser hur jag menar :)

"Är ett hus till salu i närheten där jag bor för 295 000:- (fantastiskt billigt). Om man köper huset och hyr ut det och med en snabb uträkning så visar det sig att jag/man kan få 25-30% avkastning per år med skuld och endast 10% om betalar huset kontant..

Jag avrundar alla siffror så säg att jag köper huset för 300k, betalar 15% kontant och lånar resten, då (avrundat) så har jag lagt 50k av mina egna pengar och banken lagt 250k. Om räntan blir i genomsnitt 5% så betalar jag alltså 1000:- i månaden i ränta. Om jag avsätter 1000:- i månaden för underhåll, lägger 500:- för försäkringar så blir det 2500:- i utgifter var månad. Om jag hyr ut huset för billiga 4000:- i månaden (kallhyra) så har jag alltså 1500:- i vinst i månaden och alltså 18 000:- om året. Så för mina 50 000:- får jag alltså 18 000:- om året, vi snackar om 25%-30% ränteutdelning, försöka få denna bankränta om du kan.

Om jag istället väljer att betala hela beloppet kontant (300k) så sparar jag 1000:- i månaden i ränta så 12000:- om året mer i intäkt.. MEN då blir 18k + 12k totalt 30k så nu helt plötsligt har jag bara 10% i avkastning på mina 300k som jag investerat"

"Jonas " sa:
Kanske skall skriva att det är i Pattaya med för någon kan ju ha missat att jag bor där nu.

Jonas !
Att investera i Thailand är nog ett lotteri i högre skolan. Ena dagen en sk. demokratiregering, nästa dag en militär.
Turismen sjönk under 2008 till 2009 med nästan 36 % året efter med nästan det samma, sedan har det avtagit, men inte gått upp igen.
Tror dom flesta börjar leta andra alternativ till Thailand. En av orskaerna är lagstiftningen att förvärva fastigheter i Thailand.
Många säger att man kan visst köpa, men det finns inget vattentätt system, för ägandet. Dom enda som är övertygade, är dom som har något att sälja.

"BaBoo " sa:
Vet inte hur det är i Pattaya men på Phuket är det fantasipriser på hus och de flesta verkar inte bli sålda (i alla fall om man går in och kollar bathsold).

Enda gången skuld är bra är just när man köper bostäder för uthyrning.
Till och med dumt att inte låna och istället äga fler fastigheter än att inte låna och ha få fastigheter..

Hade ett exempel på min blogg som jag skall kopiera in här så du ser hur jag menar :)

"Är ett hus till salu i närheten där jag bor för 295 000:- (fantastiskt billigt). Om man köper huset och hyr ut det och med en snabb uträkning så visar det sig att jag/man kan få 25-30% avkastning per år med skuld och endast 10% om betalar huset kontant..

Jag avrundar alla siffror så säg att jag köper huset för 300k, betalar 15% kontant och lånar resten, då (avrundat) så har jag lagt 50k av mina egna pengar och banken lagt 250k. Om räntan blir i genomsnitt 5% så betalar jag alltså 1000:- i månaden i ränta. Om jag avsätter 1000:- i månaden för underhåll, lägger 500:- för försäkringar så blir det 2500:- i utgifter var månad. Om jag hyr ut huset för billiga 4000:- i månaden (kallhyra) så har jag alltså 1500:- i vinst i månaden och alltså 18 000:- om året. Så för mina 50 000:- får jag alltså 18 000:- om året, vi snackar om 25%-30% ränteutdelning, försöka få denna bankränta om du kan.

Om jag istället väljer att betala hela beloppet kontant (300k) så sparar jag 1000:- i månaden i ränta så 12000:- om året mer i intäkt.. MEN då blir 18k + 12k totalt 30k så nu helt plötsligt har jag bara 10% i avkastning på mina 300k som jag investerat"

Enkel matematik. Men jag tror inte Banken gillar sådan spekulation.

"Långeman " sa:
Jonas !
Att investera i Thailand är nog ett lotteri i högre skolan. Ena dagen en sk. demokratiregering, nästa dag en militär.
Turismen sjönk under 2008 till 2009 med nästan 36 % året efter med nästan det samma, sedan har det avtagit, men inte gått upp igen.
Tror dom flesta börjar leta andra alternativ till Thailand. En av orskaerna är lagstiftningen att förvärva fastigheter i Thailand.
Många säger att man kan visst köpa, men det finns inget vattentätt system, för ägandet. Dom enda som är övertygade, är dom som har något att sälja.

Jo det är väl det och som priserna ser ut i Syd-Europa nu så tar sig kanske mer folk dit, faranger har väl nog med att få ekonomin att gå ihop i sina hemländer kanske än att flytta ner till ett boende på andra sidan jorden.

Var ju uthyrning av hus som gick bra här nere sa mäklaren, försäljning av hus gick kanske inte lika bra jag frågade aldrig om det när vi var och kollade på hus att hyra.
Nu har dom en topp och enligt mäklaren har dom aldrig haft så bra buisness innan som dom har i Pattaya området nu.

Såg ju skillnaden för 3 år sedan, var ju bara att välja och vraka, nu när jag skulle hyra hus fanns det inget ledigt i dom områdena jag ville ha.
Gick och kolla på skyltar som satt uppe och ringde, bara skyltarna som satt kvar redan uthyrt.
Kollade med flera mäklarfirmor, hade inget ledigt ena mäklarfirman hade ett town house det var allt.

Hade rena turen jag fick det jag hyr nu det kom in ett par dagar innan jag flyttade ut från det jag hade avloppsproblem i.

Men om inte annat är det även ett alternativ till att fixa ett hus att bo i själv billigare istället för att köpa ett färdigrenoverat och farnaganpassat för en fantasisumma.
Ligga ute med hög hyra känns så kasst.

Blir ju dubbelt direkt när det är fargangiserat huset plus privat pool, grannen en Norrman han betalar 14000 bath i månaden för sin men ingen tillgång till pool och lägre standard innuti (Thai standard).

Ja, allt är nog inte frid o fröjd med att renovera och hyra ut fastigheter. Drar med sig en hel del omkostnader och man bör nog kalkylera noga! ...Och ha turen få bra hyresgäster med lååånga kontrakt. Har en hel del erfarenhet av att äga fastigheter för uthyrning(dock inte Thailand)...och var ett tag inne på att satsa lite på detta även i Thailand men slog bort denna tanke då jag fick för många dåliga vibbar!
Att äga sin egen fastighet är nog den bästa pensionsförsäkringen man kan ha!

"Berralund " sa:
Och det är riktigt trevligt att det kan pratas om något annat än politik med en viss inriktning. :)
Är det mig du menar(bara Jonas o jag som skrivit i tråden) så vill jag att du länkar till de trådar där jag disskuterat politik och är det Jonas du menar så borde du be om ursäkt direkt, det är inga dåliga anklagelser du kommer med!!!!! och är det så att det du säger inte har någon grund så borde du lämna moderatorbrickan med omedelbar verkan!!!!!! Skärp dig klantskalle!

"Caveman™ " sa:
Är det mig du menar(bara Jonas o jag som skrivit i tråden) så vill jag att du länkar till de trådar där jag disskuterat politik och är det Jonas du menar så borde du be om ursäkt direkt, det är inga dåliga anklagelser du kommer med!!!!! och är det så att det du säger inte har någon grund så borde du lämna moderatorbrickan med omedelbar verkan!!!!!! Skärp dig klantskalle!

Var nog inte dig han menade utan generellt :)

"Caveman™ " sa:

Klantskalle kan du banne mig vara själv. Naturligtvis menade jag generellt precis som Baboo skriver, men det fattar tydligen somliga inte. :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

"Berralund " sa:
Klantskalle kan du banne mig vara själv. Naturligtvis menade jag generellt precis som Baboo skriver, men det fattar tydligen somliga inte. :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:
nänänä har du nått fått titeln klantskalle så kan du inte ge bort den hur som helst. du får tyvärr leva med det :D

Din ide är genomförbar Jonas men den är rätt vanlig och många har försökt men få lyckas men det finns undantag. Du eller din farsa får inte lov att dra så mycket som en skruv eller ett penseldrag självs om du ska renovera huset via ett eget bolag. Men hittar du ett bra objekt med attraktivt läge så visst kan det funka. Problemet är att dom har börjat granska dessa bolag som äger hus, starta ett bygg/renoverings bolag och förska göra allt helt lagligt är lättare sagt än gjort och ett bolag som köper ett hus måste ha en verksamhet, dom flesta bolagsägda hus har ju ingen verksamhet irl och det är olagligt och dom har som sagt börjat granska det mer och mer. Exakt vad som händer om man åker dit vet jag inte men dyrt lär det bli. Bästa sättet är att köpa huset i din tjejs namn och låta henne stå för all uthyrning mm, då kan du å farsan smygrenovera själva.
Fast då ska man lita på tjejen..
Gifter ni er kan hon bara sno halva ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
868
Anonyma
A