Thailands flygvapen vill köpa nya stridsflygplan, Jas 39 Gripen ?

 
Thailand har satt en i backen under en flyguppvisning. Artikel

Ni missar ett antal till förutom de två svenska testplanen samt den thailändska vid flyguppvisningen i Hat Yai på "barnens dag" så det är just nu 8 st som gått i backen av olika anledningar.

Sverige: Vänern, Kallinge och Vidsel
Ungern: 2 st (körde slut på landningsbana och en buklandning)

Finns även en svensk buklandning där piloten glömde fälla ut landningsstället p.g.a hög mental trötthet och han gled av banan i Kallinge men utan större skador på planet.
 
Kraschen i Thailand berodde väl på att piloten flög upp och ner och missbedömde detta och drog spakarna fel?
Men visst är det ett bra plan. USA vill ju inte att Ukraina ska få några Gripen då det förmodligen hade visat sig att Gripen-systemet är överlägset F16.
 
Kraschen i Thailand berodde väl på att piloten flög upp och ner och missbedömde detta och drog spakarna fel?
Men visst är det ett bra plan. USA vill ju inte att Ukraina ska få några Gripen då det förmodligen hade visat sig att Gripen-systemet är överlägset F16.
F-16 är ett gammalt plan, USA har nyare och modernare.
 
Senaste versionen av F16 (Block 70/72) är väldigt modern. Blanda inte ihop de gamla ursprungliga versionerna med de som tillverkas idag
Ja, så är det. Men det är väl inte den versionen Ukraina har fått och vilken version av JAS var det som Ukraina eventuellt skulle ha fått?

Jag tänkte på detta.
USA vill ju inte att Ukraina ska få några Gripen då det förmodligen hade visat sig att Gripen-systemet är överlägset F16.
 
Ja, så är det. Men det är väl inte den versionen Ukraina har fått och vilken version av JAS var det som Ukraina eventuellt skulle ha fått?

Jag tänkte på detta.

De versioner Ukraina skulle få av både F16 och Gripen är ju äldre versioner som mer eller mindre är uttjänade i sina respektive hemländer (det är ju därför dom ska få dom, sk. surplusmateriel)

När länder köper nya Gripen (version E) eller nya F16 är det ju senaste värsting versionerna så går knappast ens att jämföra

Thailand flyger idag version C/D av Gripen t.ex men de köper nu version E
 
Kraschen i Thailand berodde väl på att piloten flög upp och ner och missbedömde detta och drog spakarna fel?
Men visst är det ett bra plan. USA vill ju inte att Ukraina ska få några Gripen då det förmodligen hade visat sig att Gripen-systemet är överlägset F16.

Om det är bra eller ej får vi väl reda på först om/när det testas i strid. Att flera plan åkt i backen utan att ens ha stridstestats får vi väl bara hoppas inte är någon indikation på hur det står till i skarpt läge.
 
Ni missar ett antal till förutom de två svenska testplanen samt den thailändska vid flyguppvisningen i Hat Yai på "barnens dag" så det är just nu 8 st som gått i backen av olika anledningar.

Sverige: Vänern, Kallinge och Vidsel
Ungern: 2 st (körde slut på landningsbana och en buklandning)

Finns även en svensk buklandning där piloten glömde fälla ut landningsstället p.g.a hög mental trötthet och han gled av banan i Kallinge men utan större skador på planet.
Vidsel ovan Älvsbyn du mena? när och var?
 
Jas är en av få stridsflygplan i världen som kan landa på en vanlig väg och fylla på bränsle och ammunition.
Här landar en Jas i södra Thailand och köper en öl 55555.

Screenshot_20250726_090528_Gallery.webp
 
Jag läste många kommentarer om Jas, oberoende exporterar påstår Jas är bättre än F16. USA vill som vanligt tvinga många länder att inte köpa det. Finland svek Sverige och köpte F16 men nu betalar de skjortan att skaffa reservdelar till det.
Finland köpte F18, inte F16 men helt korrekt betalar dom gigantiska summor för att hålla dom flygande. Amerikanska plan är generellt extremt dyra att operera och kräver inte sällan flera timmars underhåll per flygtimme. Nya F35 slår alla rekord i sådana kostnader

Finlands F18 är en stor gögunge i deras försvarsbudget. Kan ta ett exempel. I kontraktet står att finland ska arrangera möten med tillverkaren på strategisk nivå två gånger om året då flygledningen och tillverkarens ledning ska diskutera frågor som inte kan lösas på det taktiska och operativa planet. Det finland missade var att det står också i kontraktet att finland ska stå för kostnaden för dessa möten.
Tillverkarens representanter kommer oftast i privatflyg, åker limousiner och bor på dyra lyxhotel.....

Vad gäller F16 är det i grunden en kontruktion från tidigt 60-tal men dagens version som tillverkas idag har inget mer än namnet gemensamt med det ursprungliga F16. Fördelen framför allt med F16 är att det sålts till väldigt många länder och finns väldigt mycket delsystem och vapensystem att välja på. Jämför man Gripen version E med senaste versionen av F16 skulle jag personligen säga att Gripen är bättre men det finns säkert väldigt många åsikter där beroende på vem du frågar. Vapenaffärer handlar ju om så väldigt mycket annat är bara själva flygplanen som sådana

Thailand har ju även Erieye flygande radarspaningsplanet och i kombination med Gripen blir det ett extremt potent system som inte F16 kan mäta sig med.
 
Finland köpte F18, inte F16 men helt korrekt betalar dom gigantiska summor för att hålla dom flygande. Amerikanska plan är generellt extremt dyra att operera och kräver inte sällan flera timmars underhåll per flygtimme. Nya F35 slår alla rekord i sådana kostnader

Finlands F18 är en stor gögunge i deras försvarsbudget. Kan ta ett exempel. I kontraktet står att finland ska arrangera möten med tillverkaren på strategisk nivå två gånger om året då flygledningen och tillverkarens ledning ska diskutera frågor som inte kan lösas på det taktiska och operativa planet. Det finland missade var att det står också i kontraktet att finland ska stå för kostnaden för dessa möten.
Tillverkarens representanter kommer oftast i privatflyg, åker limousiner och bor på dyra lyxhotel.....

Vad gäller F16 är det i grunden en kontruktion från tidigt 60-tal men dagens version som tillverkas idag har inget mer än namnet gemensamt med det ursprungliga F16. Fördelen framför allt med F16 är att det sålts till väldigt många länder och finns väldigt mycket delsystem och vapensystem att välja på. Jämför man Gripen version E med senaste versionen av F16 skulle jag personligen säga att Gripen är bättre men det finns säkert väldigt många åsikter där beroende på vem du frågar. Vapenaffärer handlar ju om så väldigt mycket annat är bara själva flygplanen som sådana

Thailand har ju även Erieye flygande radarspaningsplanet och i kombination med Gripen blir det ett extremt potent system som inte F16 kan mäta sig med.
Jag menade F18, min far jobbade i flygvapnet i Iran på 60 och 70 talet, då köpte Iran 180 stycken F14 från USA Iran var allierad med USA. Min far var service-chef både för F4 och 14, han var med Irans delegationen när de kom till Sverige för att köpa Viggen men USA tryckte mycket på dåvarande kungen av Iran att inte köpa det. Då gav Iran en stor summa pengar till Sverige som lån för att tacka Sverige för insatser i Irans industri, det är lång historia jag vill inte gå in i det men jag är mycket stolt över Jas 39 och hoppas många länder hänga med.
 
Jag menade F18, min far jobbade i flygvapnet i Iran på 60 och 70 talet, då köpte Iran 180 stycken F14 från USA Iran var allierad med USA. Min far var service-chef både för F4 och 14, han var med Irans delegationen när de kom till Sverige för att köpa Viggen men USA tryckte mycket på dåvarande kungen av Iran att inte köpa det. Då gav Iran en stor summa pengar till Sverige som lån för att tacka Sverige för insatser i Irans industri, det är lång historia jag vill inte gå in i det men jag är mycket stolt över Jas 39 och hoppas många länder hänga med.

Ja det var mycket sådant "bakom kulliserna" förr och det pågår fortfarande. Har för mig det var Österike som skulle köpa JAS, allt var klart och beslutat, kontrakten utskrivna och skulle signeras efter lunch. När dom kom tillbaka från lunchen och skulle sätta sig ner och skriva på sa dom helt plötsligt att någon på regeringen ringt och stoppat hela affären och dom skulle istället köpa amerikanskt !

Polen tvingades också välja bort favoriten JAS till förmån för F16 efter påtryckningar från USA

USA:s möjlighet att styra till vem SAAB kan sälja JAS till ligger bl.a i att motorn tillverkas på licens från USA och flera syste, speciellt EW-systemet är hemliga på hög grad och USA är väldigt känsliga med till vilka länder dessa får säljas.

Har själv jobbat i flygvapnet och hade mycket kontakter med SAAB i samband med våra upphandlingar på FMV.
 
Om det är bra eller ej får vi väl reda på först om/när det testas i strid. Att flera plan åkt i backen utan att ens ha stridstestats får vi väl bara hoppas inte är någon indikation på hur det står till i skarpt läge.

Bekräftat använt för första gången i skarpt läge.

 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp