Köpa flygbiljett i Sverige och bara skicka bokningsnumret?

Vi skall antagligen inte skylla på Thai det här fallet.. Det är inte alls självklart att man kan komma in i Schengen området utan returbiljett (eller att visa att man har ekonomiska resurser att köpa en returbiljett) Uppehälle i Sverige brukar ju ofta garanteras av "inbjudande part" men visumet gäller för hela Schengenområdet... Transportbolaget (Thai) kan bli kostnadsansvarig för tillbakaresan...
Kan nog vara så faktiskt, det har du rätt i. Flygbolaget är ju skyldigt att bekosta återresan om resenären inte blir insläppt i ankomstlandet.

Det handlar som vanligt bara om Thais okunskap, hade det krävts returbiljett så hade dom inte fått visa från början.
Det är ju flygbolagen som kräver det, inte alls Thais okunskap mängder av flygbolag som kräver det till visumländer då dom får stå för kostnaden ifall dom inte blir insläppta.
1st maskinisten har haft det problemet många gånger när han mönstrat av och skall flyga till Fillipinerna.
Han har fått köpa returbiljett på flygplatsen för att få komma med.
Jag har blivit stoppad av KLM men fått förklara att jag bor där nere och kommit med ändå.
Nu förtiden får vi ett letter of guarantee med oss att rederiet står för eventuella kostnader för många flygbolag har denna policy.
Flyger du med enkelbiljett tex. Till Thailand och blir inte insläppt så är det bolaget du flög med som är ansvarig för att flyga dig tillbaks och för att slippa den kostnaden har många bolag det kravet.
Så skitsnack att det bygger på Thais okunskap.

Undrar hur ofta det händer att dom skickar tillbaka folk? Kanske vanligare än man tror.
Det borde inte vara så ofta pga flygbolagens försiktighet och deras restriktioner. Jag vågade t ex inte låta fru och barn åka iväg med utgångna thaipass för barnen även om hon sa att det är ok. Det vore katastrof om dom blev stoppade på Kastrup vid incheckningen pga det. Så det blev till att använda dom svenska passen men nästa gång kan dom använda nya, fina thaipass.

Det borde inte vara så ofta pga flygbolagens försiktighet och deras restriktioner. Jag vågade t ex inte låta fru och barn åka iväg med utgångna thaipass för barnen även om hon sa att det är ok. Det vore katastrof om dom blev stoppade på Kastrup vid incheckningen pga det. Så det blev till att använda dom svenska passen men nästa gång kan dom använda nya, fina thaipass.
Tur du inte lyssnade på frugan för hade dom haft utgångna pass att visa upp hade dom inte kommit med, dom hade blivit stoppade vid incheckning.

Tur du inte lyssnade på frugan för hade dom haft utgångna pass att visa upp hade dom inte kommit med, dom hade blivit stoppade vid incheckning.
Nej i sådana fall tar jag alltid det säkra före det osäkra. Nekad avresa hade varit en alldeles för dyrköpt erfarenhet och dessutom katastrof för dom.

Det är ju flygbolagen som kräver det, inte alls Thais okunskap mängder av flygbolag som kräver det till visumländer då dom får stå för kostnaden ifall dom inte blir insläppta.
1st maskinisten har haft det problemet många gånger när han mönstrat av och skall flyga till Fillipinerna.
Jag har blivit stoppad av KLM men fått förklara att jag bor där nere och kommit med ändå.
Nu förtiden får vi ett letter of guarantee med oss att rederiet står för eventuella kostnader för många flygbolag har denna policy.
Flyger du med enkelbiljett tex. Till Thailand och blir inte insläppt så är det bolaget du flög med som är ansvarig för att flyga dig tillbaks och för att slippa den kostnaden har många bolag det kravet.
Klart det bygger på Thais okunskap, dom borde ha koll på att har man fått Schengenvisa så släpps man in utan returbiljett. Ingår ju absolut i deras jobb att ha koll så dom inte förstör resor till dyra pengar för folk pga att dom fattar fel beslut, just Schengenvisa är ju dessutom ingen ovanlig grej så är väl absolut krav att dom känner till det. Kanske är ok i ditt jobb också att inte ha rätt kunskap? Styra lite fel gör väl inget eller hur..

Klart det bygger på Thais okunskap, dom borde ha koll på att har man fått Schengenvisa så släpps man in utan returbiljett. Ingår ju absolut i deras jobb att ha koll så dom inte förstör resor till dyra pengar för folk pga att dom fattar fel beslut, just Schengenvisa är ju dessutom ingen ovanlig grej så är väl absolut krav att dom känner till det. Kanske är ok i ditt jobb också att inte ha rätt kunskap? Styra lite fel gör väl inget eller hur? Maipenrai..

Klart det bygger på Thais okunskap, dom borde ha koll på att har man fått Schengenvisa så släpps man in utan returbiljett. Ingår ju absolut i deras jobb att ha koll så dom inte förstör resor till dyra pengar för folk pga att dom fattar fel beslut, just Schengenvisa är ju dessutom ingen ovanlig grej så är väl absolut krav att dom känner till det. Kanske är ok i ditt jobb också att inte ha rätt kunskap? Styra lite fel gör väl inget eller hur? Maipenrai..
Många saker som kan ske som kan göra att du nekas inträde, som sagt var det är många flygbolag som har det här kravet då dom är ansvariga för returesan om inte passageraren kommer igenom.
KLM brukar vara striktast när jag har flugit.

Många saker som kan ske som kan göra att du nekas inträde, som sagt var det är många flygbolag som har det här kravet då dom är ansvariga för returesan om inte passageraren kommer igenom.
KLM brukar vara striktast när jag har flugit.
Skillnad när du flyger till ex Thailand där ju kravet på utrese biljett faktiskt finns.

Skillnad när du flyger till ex Thailand där ju kravet på utrese biljett faktiskt finns.
Kan du visa det kravet till Thailand är det en lag, visa en länk på det kravet från Thailand?

Sen är det inte länderna som sätter kravet eller Schengen det är flygbolaget då dom inte vill riskera en extra kostnad har inget med nationella krav att göra.

Kan du visa det kravet till Thailand är det en lag, visa en länk på det kravet från Thailand?

Sen är det inte länderna som sätter kravet eller Schengen det är flygbolaget då dom inte vill riskera en extra kostnad har inget med nationella krav att göra.
Nä länka orkar jag inte göra, du får väl googla om du inte tror mig. Men försök fixa visum till Thailand utan utresebilett..
Flygbolagen sätter sina regler efter ländernas och det är ju där det skiter sig då flygbolagens personal inte har koll på vad som gäller.

Nä länka orkar jag inte göra, du får väl googla om du inte tror mig eller skita i det. Men försök fixa visum till Thailand utan utresebilett..
Flygbolagen sätter sina regler efter ländernas och det är ju där det skiter sig då flygbolagens personal inte har koll på vad som gäller.
Ja du jag har fixat alla mina visum utan någon flygbiljett åt något håll så det har jag redan gjort.

Köpt visa till thai från sverige utan biljett? Grattis
Japp 3 gånger står inget på ambassaden eller konsulatets hemsida att jag skall visa upp någon biljett vid ansökan av min visumtyp.
Jag köper inget innan jag får visumet, sist fråga jag när jag skulle få visumet så jag kunde boka biljett men dom fråga inte mig om någon.

Japp 3 gånger står inget på ambassaden eller konsulatets hemsida att jag skall visa upp någon biljett vid ansökan av min visumtyp.
Jag köper inget innan jag får visumet, sist fråga jag när jag skulle få visumet så jag kunde boka biljett men dom fråga inte mig om någon.
Vilken visum typ?

Visa (O) family/spouse.

Om du tänker på turistvisum så är det fortsatt fortsatt krav på flygbiljett till Sverige vid turistvisum ansökan bara på besöksvisum det är bortaget.
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/A...um-till-Sverige/Turistbesok---extra-dokument/

Samma för att åka till Thailand så beror på vilken typ av Visum, alla visum kräver inte det ;)
Tur att inte jag har ett jobb då där det krävs att man har koll på alla visum..
Men det borde personal som har makt att neka folk att checka in ha.
Till Schengen finns dessutom inte så många varianter.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
937
Anonyma
A
A
Svar
15
Visningar