Kök och matlagning i thailändska hem

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Det råder visst delade meningar om kök och matlagning I Thailand.

Hemma hos oss när vi är därnere lagas maten nästan uteslutande ute i trädgården under tak. Vi har gasolspis där och även grillar. Förra året användes inte köket till matlagning en endaste gång.

Den thailändska delen av familjen sköter matlagningen därnere men jag kan absolut prova om jag får. Det är väl en annan teknik när man använder gasolspis men man kan väl lära sig. Men visst är det skönt att hålla till utomhus, inte lika varmt som inne i köket.

Och frisk luft har man ju inte dött av

Hos oss är det mest gumman som lagar maten, men man hjälper till då och då, vi använder någon av alla grillar som vi har väldigt ofta beroende på vad vi ska laga, svärföräldrarna kör med gasolspis och när vi har fått klart vårat så blir det elspis som gäller inomhus då ingen av oss vill ha gasolspis och vi kommer att kolla efter ett kök däruppe om vi hittar något alt. göra ett eget, dock blir det inget ikeakök

Vi köpte nytt kök för cirka 10 månader sedan i Thailand , det er en fabrik i Bangsaen som lager
Ferang kök .Det tog 5 dager från beställning till det var färdig monterat med EL arbete och
rörmockar arbete med fläkt och gasspis , Och tog bort Thai kök i betong . pris 60.000 Baht

P1110166.JPG

P1110168.JPG

Jag gillar grillat mat kommer att ha elgrill inne och gasol ute. Inne köket vet jag inte hur jag använder, men jag kommer att laga pannkakor, men jag undrar om jag använder det lika mycket som i Sverige tror inte det? Har funderat mycket över det eftersom vädret är mycket bättre här, men vi får se vad framtiden säger.

Jag gillar grillat mat kommer att ha elgrill inne och gasol ute. Inne köket vet jag inte hur jag använder, men jag kommer att laga pannkakor, men jag undrar om jag använder det lika mycket som i Sverige tror inte det? Har funderat mycket över det eftersom vädret är mycket bättre här, men vi får se vad framtiden säger.
Pannkakor är gott :) vi använder själva inte köket så mycket, vi brukar förbereda sakerna ute under taket

Fläsk pannkakor lager jag i Thailand , men jag använder Norsk resept , den skiljer sig från
den svenske ,den norske är godare .
Här på foto den svenske
Den norske kommer efter på

27675963-27769725.jpg

Fläskpannkakor Norsk recept det lager vi i Thailand och delar ut till grannar så dom får smaka ,
med blåbär , det gillar alla Thailändare ,

blåber pannekaka.jpg

flesk pannekaka 1.JPG

gråvpannekaka.jpg

pannekaka.JPG

I Thailand använder många kolgrill i köket ute , det är inte alla feranger
som gillar Thai vanor med kök ute , det är många historier av feranger
som skall ändra Thai vanor . Man läser på div.forum : Jävla Thai fyrer
på grillen med sko solar , och en tyskar här i Bangsaen som bråka
med Thai och grillen .Det är någon feranger som inte passar i Thailand
Det är bättre å ha goda grannar en å bråka med dom

P1170069.JPG

P1170070.JPG

P1170087.JPG

P1170089.JPG

P1170098.JPG

Island och Norge har mycket lik mat , men Sverige och Norge är stor skillnad
Blåbär sylt till Pannkakor får du många platser i Thailand och frysta blåbär .
Är du i Bangkok så ta gratis bussen till IKEA där får du billig blåbär sylt

ik1.jpg

ik4.jpg
Det skulle vara uppskattat därnere

Har dom mycket matvaror där?

Matjesill kom till Sverige i början av 1900 -talet från Holland.
Recept på Matjesill.
Forutom soker , salt ,och ättika innholder lagen runt matjesillen kryddorna dill , kanel , kryddpeppar
sandelträ , det är sandelpulveret som ger den röda fargen

Bara i Provinsen Chonburi finns det många kök fabriker som gör ferang kök .
Och det är stor prisskillnad , så vi var runt och titta för vi beslutade va kök vi ville ha.
Det spara vi lite pengar på .

IMG_0007.JPG

IMG_0009.JPG

IMG_0010.JPG

IMG_0011.JPG

IMG_0012.JPG

IMG_0013.JPG

IMG_0014.JPG

IMG_0015.JPG

IMG_0016.JPG

IMG_0017.JPG

Liknande trådar