Köpa bil i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hangnam

Medlem
Hej, jag har tänkt mig att köpa en ny bil i thailand, skulle behöva lite tips och råd om detta. Går det att pruta? jag vet ju listpriset på bilen. Kan man få med tillbehör som mattor, solskydd m.m ? Ibland ingår ju fri försäkring har jag sett.
Dela med dig av dina erfarenheter och kom med tips och råd i detta ämne. Tack A.

cad68.jpg

"Hangnam " sa:
Hej, jag har tänkt mig att köpa en ny bil i thailand, skulle behöva lite tips och råd om detta. Går det att pruta? jag vet ju listpriset på bilen. Kan man få med tillbehör som mattor, solskydd m.m ? Ibland ingår ju fri försäkring har jag sett.
Dela med dig av dina erfarenheter och kom med tips och råd i detta ämne. Tack A.

Nu har jag inte köpt mig en bil.
Man jag hörde mig för om man skulle få ner listpriset om man betalade kontant och utan inbyte.
Njet, blev svaret. Ingen rabatt här inte.
Kanske att man kan få med tillbehör och servicepaket och annat?

Har hört mig för lite och det verkar svårare att pruta på ny bil i Thailand än i Sverige, men skadar ju inte att försöka. Verkar gälla samma när man köper ny motorbike, dom bjussar på allt pappersarbete och försäkring ett tag men sen e de stopp.
Möjligt att det går lättare om man skickar in Thaitjejen med en sedelbunt men inte fn vill man skriva bil el motorbik på henne..

"andrejsdenruskige " sa:
Nu har jag inte köpt mig en bil.
Man jag hörde mig för om man skulle få ner listpriset om man betalade kontant och utan inbyte.
Njet, blev svaret. Ingen rabatt här inte.
Kanske att man kan få med tillbehör och servicepaket och annat?

Lite olika, jag har kollat på bilar. Ford har med 10% kontantrabatt i sin prislista men generellt så tjänar handlarna pengar på finansieringen så den vill de inte ta bort.

Däremot går det hos de flesta att få lite extra "på köpet", som lädersäten eller tillbehör.

"ledarn " sa:
Nya Forden är ju helt ok....
Och 10% är ju inte illa pinkat..

Vet du om den är mycket dyrare än t,ex Mitsubishi ??

Nu tittade jag på småbilar, Ford Fiesta kontra Mitsubishi Mirage
skiljer Inte så mycket med den rabatten, upp ca 80' för forden. 500-580

Mitsubishi pickup ligger på ca 700, upp 100 för Ford.

Detta är priser utan en massa lulllull.

"mackes " sa:
Lite olika, jag har kollat på bilar. Ford har med 10% kontantrabatt i sin prislista men generellt så tjänar handlarna pengar på finansieringen så den vill de inte ta bort.

Däremot går det hos de flesta att få lite extra "på köpet", som lädersäten eller tillbehör.

När bodde i Thailand körde jag en ISOZO D-MAX. I och för sig ingen lyxbil..i hänseende till komfort...robust och tror jag bra kvalitet. När jag köpte fick jag en del extra utrustning som en enkel kåpa och mattor...Nej, helst vill dom att man avbetalar..det är ju där dom tjänar pengar! Mitt nästa bilköp när jag flyttar permanent blir nog en lite mindre bil...(plånboken är mindre nu) :-[...och naturligtvis en MC!

För det första...heter bilen...ISUZU!!!! Kommer inte ihåg riktigt...men för 6 år sen snart...500 000 bht ca.

Jo visst heter den ISUZU men jag påpekade inte att du skrev något annat :)

Jag tycker de är ganska hyfsade, finns ju många modeller av dem, ganska tråkiga men robusta.

500' är ju inte så farligt ... svärfar har en sån som jag betalar av på. Den de har tror det är med motor 2.5 disel den drar inte så mycket men ganska bra krut i den ...

Tror de var ungefär 160 hk...men bra att köra rissäckar på...och transportera släkten till marknaden!!! ISUZU är väldigt vanligt bilmärke bland risbönderna uppe i Isaan. :nod:

"areeya " sa:
Tror de var ungefär 160 hk...men bra att köra rissäckar på...och transportera släkten till marknaden!!! ISUZU är väldigt vanligt bilmärke bland risbönderna uppe i Isaan. :nod:

Fördelen me dom e ju att det e inte långt till reservdelar

Vi sitter själva o funderar på bilköp nu när vi ska ner Har ena syrran hennes ex har bilfirma så vi får se , sen e det ju viljorna när det gäller bil me själv vill jag helst ha en SUV eller en liten bil medans gumman vill ha en pickis 4 dörrars
vill ju ha en större hoj me men kanske får vänta lite ;)

"mackes " sa:
Ford har med 10% kontantrabatt i sin prislista.

Vill bara rätta till ett misstag, Fords kontantrabatt var en felläsning av mig, någon sådan finns inte. Det var kontantinsatsen... :)

Så räkna inte med kontantrabatt, bara förlorade intäkter för handlarna.

Jo många ISUZU är det, nästan hälften av bilarna, men de går ju använda som traktor nästan ...

Min fru och jag vill gärna ha en SUV men är man bara i Thailand några veckor om året så blir det nog ingen ... sen har svågern köpt en ny pickup tror det var Toyota ... som vi får använda obegränsat ...

Till Lego, i våra trakter kan man inte ha vanlig bil, då kör man sänder den direkt ... men en SUV ...

Jaja,...viljor,önskningar...å så de där med pengar...! jag sålde ju allt för tre år sen,..både hus..bil, två motorbike..en del möbler...en del pengar är spararade på Bangkok bank..men skulle ju starta från noll igen i Sverige! Och nu...starta om igen i Thailand!! Spännande!! Ska vi bygga nytt uppe i byn?.. eller..renovera frugans gamla trähus...ja vi får se!! Men spännande ska de bli! Hoppas du kommer och möter upp i juli på nowhere bar!

Frank

Lego ända anledningen gumman vill ha pickis e för att den e stor o krocksäker hon vet hur thai kör så har inge me att köra hela släkten på

Ja vi får se har inte kollat upp hur långt det e dit än men får kollla har ingen större lust o åka 40-50 mil på en dag så blir det blir det nog ett stopp på vägen

Tjejen har en Toyota Corolla-11 med grön gas (kommer inte på vad den heter nu)
Senast jag var nere så åkte vi för 5-7 Bath milen. Brutalt billigt!
Tyvärr finns inte så många tankställen i Isaan som det verkar.
När man väl hittar en så kan det vara långa köer, men med det milpriset kan det kanske vara värt det.
Sedan att bilen är köpt på abis a' 15000 Bath/mån är en helt annan historia.

Glimmt..! Legolas har ju nämnt den där resorten i byn där han bor..! Vi kanske kan bli en del som övernattar där...! Och vi kan prata både hästar(har ägt en del travkusar)..och hus,kvinnor...o allt de andra!

Areeya

Här ses droppen som fick bägare att rinna över, anledningen till att jag bröt med tjejen.
Hon har en bra, 4 år gammal IZUZU men det dög inte. Hon skulle ha en till, en ny och "finare.
Så vad gör hon? Jo, köper en bil till!! Nu har hon två, en för risfältet och en för BKK...
Som Glimten66 säger så hade jag föredragit en vanlig personbil men thai tänker på "säkerheten" och ska ha stora och tunga bilar.. Utan krockkuddar och annat som kostar.
Hon trodde att jag skulle sponsra detta ekonomiska vansinne. Blir väl farangjakt för hennes del nu :)

05022011817.jpeg

"lensos " sa:
Tjejen har en Toyota Corolla-11 med grön gas (kommer inte på vad den heter nu)
Senast jag var nere så åkte vi för 5-7 Bath milen. Brutalt billigt!
Tyvärr finns inte så många tankställen i Isaan som det verkar.
När man väl hittar en så kan det vara långa köer, men med det milpriset kan det kanske vara värt det.
Sedan att bilen är köpt på abis a' 15000 Bath/mån är en helt annan historia.

NGV Heter gasen och sant löjligt billigt med toyota altisen kom man 25 mil för 100 baht.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
959
Anonyma
A
A
Svar