kurant
Forumveteran
Jag tror till och med att väldigt många som bedriver reguljär uthyrning inte ens är registrerade som hotell, motell, resorter och guesthouse.According to section 38 of the 1979 immigration act, “House owners, heads of household, landlords or managers of hotels who accommodate foreign nationals on a temporary basis who stay in the kingdom legally, must notify the local immigration authorities within 24 hours from the time of arrival of the foreign national.
Att hotellen enligt lag ska göra detta kan vi väl vara överens om? Och dom kanske inte behöver göra det online men om jag skulle bedriva en hotellverksamhet skulle det väl vara ytterst korkat och inte skaffa en inloggning och istället åka till Immigrations varje dag. I de fall man vill följa lagen då. Nu påstår du ju visserligen att de flesta hotellen struntar i lagen men det har jag torts att detta är Thailand lite svårt att tro.
Skälen kan vara att slippa skatt och lagar är inte så noga hur dom är skrivna, mer hur dom tillämpas.
En sån stor turistort som Hua Hin kryllar av ställen som hyr ut privat, Airbnb mm.
Kontant utan kvitton och utan krångel.
Kostar kanske lite mutor enligt traditionen.