Mor på besök i Thailand

According to section 38 of the 1979 immigration act, “House owners, heads of household, landlords or managers of hotels who accommodate foreign nationals on a temporary basis who stay in the kingdom legally, must notify the local immigration authorities within 24 hours from the time of arrival of the foreign national.

Att hotellen enligt lag ska göra detta kan vi väl vara överens om? Och dom kanske inte behöver göra det online men om jag skulle bedriva en hotellverksamhet skulle det väl vara ytterst korkat och inte skaffa en inloggning och istället åka till Immigrations varje dag. I de fall man vill följa lagen då. Nu påstår du ju visserligen att de flesta hotellen struntar i lagen men det har jag torts att detta är Thailand lite svårt att tro.
Jag tror till och med att väldigt många som bedriver reguljär uthyrning inte ens är registrerade som hotell, motell, resorter och guesthouse.
Skälen kan vara att slippa skatt och lagar är inte så noga hur dom är skrivna, mer hur dom tillämpas.

En sån stor turistort som Hua Hin kryllar av ställen som hyr ut privat, Airbnb mm.
Kontant utan kvitton och utan krångel.
Kostar kanske lite mutor enligt traditionen.

I fjor uppe i Korat låg vi över en natt på hotell innan vi skulle ut i spenaten , Darlingen checkade in då jag parkerade bilen, När jag senare på kvällen passerade lobbyn så kallade de till mig o ville kopiera passet för online registration must have sa dom .

Att jag tror att det är få ställen är av egna erfarenheter samt att merparten av hotell, resorter, motell och guesthouse är väldigt små med några rum.
Jag blev aldrig tillfrågad en enda gång av IM under 8 år varför jag inte var registrerad någonstans under de 60 dagar mitt visum gällde. Tomt i systemet.
Någon borde reagerat och gett mig tillsägelse eller böter.
Längs vägarna om man stannade och övernattade räckte det att betala i förskott, inget pass eller ID efterfrågas.
Vi tog en natt i Nong Khai utan bokning efter julen 2024 och bara betalade och fick nyckeln.

Att hänvisa till lagar är typiskt svenskt.
Ja uppenbarligen har vi då olika erfarenheter. Med få undantag får jag visa upp pass när jag checkar på hotell. Att man vid förlängningar numera ofta verkar kräva någon form av kvitto på TM30 registreringen är ju också en relativt ny företeelse. Man har väl som skärp upp att lagen ska följas.

Sedan vet jag inte om att hänvisa till lagar är typisk svenskt. Men det känns ju ändå ganska rimligt att hänvisa till lagen den här diskussionen handlar om eller tycker du att de var fel?

Ja någon på forumet skrev att dom kommer 1 gång om året till honom
Till oss kom dom första gången (jag hade det bara i 2 år under pandemin) och då fick grannen skriva under dokument på att vi levde ihop.
Är väl standard med minst ett besök när det gäller extension baserat på äktenskap så inte är ett skenäktenskap för att få stanna i landet.
Här var det en granne och byhövdingen som intygade att vi bodde ihop och vi blev även fotograferade tillsammans.

I 20 år har jag bara anmält engång var jag bor i Thai. Hos polisen
i vår by han viste inte vad det var ,så en gång på 20 år, men
sen vet man aldrig vad dom hittar på, det kan komma en ny tjänsteman som är nitisk, inte lätt att veta, betala så går det bra
Hej

Har heller aldrig gjort någon sådan anmälan under alla år, frågade polisen på den närmaste polisstationen en gång för längesedan när det här var som mest aktuellt.

Svaret blev att det inte behövdes, vi vet vem du är och var du bor så det blev ingen anmälan ens den enda gång ag försökte.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp