Norwegian

Problemen med motorerna från RR gäller B787 Dreamliner som många bolag använder.
Andra kanske drabbas mindre om dom har reservplan att sätta in.

Frågan är om Norwegian ska avveckla sina långdistansplan eller köra andra rutter som Barcelona till Bangkok.

Den nya linjen Irland till USA med B737Max kom ju aldrig igång.
Kanske en Dreamliner istället där.
Som jag förstod ska de flyga på Thailand från Oslo, London och troligen Barcelona. Vi får väl se inget bokningsbart från Oslo ännu efter mars. Men fortfarande enkelbiljetter för 1499 från Sthlm i mars, inkl skatt. Så kan förstå om förtjänsten inte är på topp.

Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef vid Norwegian, är bristande intresse för flyget från svenska politiker en av anledningarna till avvecklingarna.
Det finns tyvärr dessutom bristande intresse bland svenska politiker att Sverige ska ha ett brett utbud av långdistanslinjer och det i kombination med höga avgifter och skatter underlättar inte direkt.

Ja bristande intresse för Norwegian förstår jag, testade en väg till Kastrup men det blir hellre andra bolag om möjligt för min del.
Gillar inte bolag som låtsas vara billiga och sen när man lagt på en väska och en matbit så är det inte billigare än nåt annat bolag.
Synd däremot att konkurrensen blir sämre om de lägger ner.

/ SatanG

Som Luleå bo och pendlande årligen förstår jag nu hur bra vi haft det med Norrmännen. Förutom priset så är det också tiden som skall fungera. Anslutningsflygen och folk skall kunna hämta. Nu funderar jag på att testa Aeroflot......trots mitt negativa känsla...men sånt är till för att övervinnas....har någon åkt med Aeroflot och kan ge mig några tips innan jag trycker JA på tangenterna.....skall åka i början av maj....retur i början av september...så jag har tid att fundera denna vecka...
Aeroflot är ett nytt bolag och inte det som fanns på Sovjetunionens tid.
Moskva till Bangkok är med fina rätt nya plan. Främst Airbus 330.
Arlanda till Moskva är med mindre plan som A320/B737.
Åkte med dom 2015 och det var bra, lungt och skönt sen supandet i ekonomi upphört.

Aeroflot är ett nytt bolag och inte det som fanns på Sovjetunionens tid.
Moskva till Bangkok är med fina rätt nya plan. Främst Airbus 330.
Arlanda till Moskva är med mindre plan som A320/B737.
Åkte med dom 2015 och det var bra, lungt och skönt sen supandet i ekonomi upphört.

Aeroflot har 22st A330. Dessa har en medelålder på ca 9år.

Under 2020 kommer A350XWD att levereras till dem och de ersätter då A330. Så det är absolut inget fel på deras maskinpark.

Synd bara att det är helt fel alliance. SkyTeam är jag supernolla hos... :'(

Hej

Här är en bra artikel som ingående förklarar dom motor problem som har konstaterats på en del Airbus A330 Neo och Boeing 787 Dreamliner, det handlar om Rolls Royce motorer Trent 7000 och Trent 1000.

Engine Problems Found On Some Airbus A330neo & 787 Aircraft

Cracks found on the same engines used on the Airbus A330neo and Boeing 787 have caused European Union Aviation Safety Agency (EASA) to issue an airworthiness directive. The specific engines are the Rolls Royce Trent 7000 and Trent 1000, and will to be inspected during routine maintenance.
Rolls-Royce_Trent_1000_7976551649-e1574394600219-700x459.jpg

The Trent 1000 and Trent 7000 engines are affected. Photo: Kurush Pawar via Wikimedia

What is the problem with the engines?
As reported by Sam Chui, the airworthy directive was issued when examiners found that there were cracks in a part of the engine called the “intermediate-pressure compressor” when it was being pulled apart for repairs on a different section of the plane.
The issue is that if the engines are not inspected and cracks remain, then over time the stress may build up until the engine shuts down causing undue delays to the aircraft as it undergoes maintenance. Fortunately, no such event has occurred (and may not at all from this situation), but it is better to be safe than sorry.
Advertisement

160205-F-GV828-012-700x467.jpeg

The Trent 7000 is also affected. Photo: Arnold.af.mil

Wich aircraft use the engines?
These engines are fantastic marvels of machinery and are found on two of the world’s most powerful aircraft, the new Airbus A330neo, and the Boeing 787 Dreamliner.

Läs hela artikeln här: Engine Problems Found On Some Airbus A330neo & 787 Aircraft - Simple Flying

Mvh isan lover

Som Luleå bo och pendlande årligen förstår jag nu hur bra vi haft det med Norrmännen. Förutom priset så är det också tiden som skall fungera. Anslutningsflygen och folk skall kunna hämta. Nu funderar jag på att testa Aeroflot......trots mitt negativa känsla...men sånt är till för att övervinnas....har någon åkt med Aeroflot och kan ge mig några tips innan jag trycker JA på tangenterna.....skall åka i början av maj....retur i början av september...så jag har tid att fundera denna vecka...

Tycker detta är ett väldigt bra pris?!?

5C2986AF-C056-46A2-BA47-03CF3A593AE1.png

Enligt mig så är Luleå - bangkok 7151kr turretur ett väldigt bra pris i dagsläget. Sen va Norrbagarna kostade 2013 är totalt orelevant om du frågar mig.

Men vad vet jag med min enkla bakgrund
Jo mycket bra pris. Tack. Men jag är stationerad i Chiangmai så dyrare från Chiangmai. För att slippa mellanlandning och väskproblematiken så bokar jag med Thaiair. Startar CNX-ARN blir 20 500 kr för två personer....och sedan Luleå ca 2000 kr SAS - väskor hela vägen. Sǻ ca 7000 spänn dyrare jämfört senaste 6 åren....men vi reder oss...

Bokade Arlanda - Krabi 3 april - 18 april idag. 7005 kr turretur ....
Det var billigt för att vara under Songkhran.
Jag skulle på kurs i Norge under Songkhran för 1,5 år sen, dom bokade om kursen för flygbiljettpriserna var skyhöga 18.000-20.000 men då försökte dom boka par veckor innan.
Vilket bolag boka du med?

Det var billigt för att vara under Songkhran.
Jag skulle på kurs i Norge under Songkhran för 1,5 år sen, dom bokade om kursen för flygbiljettpriserna var skyhöga 18.000-20.000 men då försökte dom boka par veckor innan.
Vilket bolag boka du med?

Bokade idag på blackfriday genom jordenresor.se är man VIP där så får man bra dealar med dom. Flyger med Thai byte i bkk. Som vanligt.

Tillbaka
Topp